ایسکانیوز: شش روز پس از سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و اعلام استراتژی این کشور برای نبرد با داعش و یک روز پس از برگزاری «نشست پاریس»، شماری از جنگنده‌های آمریکا در فرودگاه «اربیل» در اقلیم کردستان عراق به زمین نشستند تا در حملات بعدی به داعش مشارکت کنند. پیش از این مقام‌های آمریکا گفته بودند که فرودگاه اقلیم مقر آن‌‌ها برای حمله به داعش خواهد بود.

نقل و انتقال جنگنده‌های آمریکا از پاسی از شب گذشته آغاز و تا صبح امروز ادامه پیدا کرد. هنوز تعداد و مدل همه جنگنده‌هایی که وارد فرودگاه اربیل شده‌اند مشخص نیست اما نیمه‌شب گذشته پنج فروند جنگنده مدل F/A-18 Hornet در فرودگاه اربیل به زمین نشستند.

جنگنده‌های F/A-18 Hornet با بهره‌مندی از دو موتور توربو جت که امکان پرواز در هر شرایط آب و هوایی را به آن‌ها می‌دهد، قابلیت بمباران اهداف زمینی و شرکت در نبردهای هوایی را دارند و به همین دلیل هوایپماهایی در مدل «جنگنده- شکاری» به حساب می‌آیند. این هورنت‌ها با سرعت 1.8 ماخ معادل 1900 کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کنند و عملا هدف قرار دادن آن‌ها از سوی پدافندهای زمینی به سختی امکان‌پذیر است.

آمریکا در هفته‌های اخیر برای حمله به مواضع داعش از این جنگنده – شکاری‌ها بهره برده بود و به نظر می‌رسد تجربه موفق ناشی از حمله‌های سابق، مقام‌های نظامی آمریکا را به این صرافت انداخته است که برای برنامه حمله گسترده به داعش، استفاده بیشتری از این جنگنده ببرند.

هورنت F/A-18 در بمباران مواضع داعش معمولا از بمب‌های 500 تنی استفاده می‌کند. این بمب‌ها در آسمان هدف مورد نظر آزاد می شوند و سپس به کمک هدایت‌گر لیزری، به هدف برخورد می‌کنند. این قابلیت باعث می‌شود تا بمب‌های این هورنت‌ها، قدرت «نقطه زنی» پیدا کنند.

نزدیکی فرودگاه اربیل به مواضع داعش در استان‌های الانبار و نینوا، این فرصت را به خلبانان آمریکایی می‌دهد تا با پروازی کوتاه به اهدافشان دسترسی پیدا کنند.

فرودگاه اربیل در دهه 1970 توسط رژیم بعث عراق ساخته شد و از ابتدا کاربری نظامی داشت. بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1991 و برقراری منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق، عملا دسترسی ارتش عراق به این فرودگاه قطع شد.

با حمله دولت‌های ائتلاف به عراق در سال 2003، کاربری نظامی فرودگاه اربیل همچنان باقی ماند و جنگنده‌های برخی از دولت‌های غربی همچون کانادا برای سوخت‌گیری از این فرودگاه استفاده می‌کردند.

با برقراری نظام خودمختاری سیاسی در اقلیم کردستان، کار بازسازی گسترده فرودگاه اربیل در دستور کار قرار گرفت و با کمک‌های مالی هنگفت آمریکا و ترکیه، ساختمان جدیدی برای این فرودگاه ساخته شد که کاربری عمومی دارد و در نظام ترابری فرودگاه‌های «ایکائو» ثبت شده است. به زمین نشستن جنگنده‌های آمریکایی در فرودگاه اربیل نشان می‌دهد که ساختمان قدیمی این فرودگاه همچنان عملیاتی است و کاربری نظامی دارد.

ناو USS HW BUSH مقر دوم آمریکا

جنگنده‌های آمریکا برای حمله به مواضع داعش صرفا به فرودگاه اربیل متکی نیستند. ناو هواپیمابر USS HW BUSH دومین مقر جنگنده‌های آمریکایی به شمار می‌رود. در هفته‌های گذشته نیز از عرشه این ناو برای حمله به داعش استفاده شده بود.

این ناو آمریکایی که از سال 2006 به آب انداخته شده است نقش مهمی در اهداف نظامی و امنیتی ماه های اخیر آمریکا داشته است.

در اسفند سال گذشته این ناو را به سواحل ترکیه اعزام کردند تا با حضور مستمر در دریای مدیترانه بتواند برخوردها میان روسیه و اوکراین را زیر نظر بگیرد و در صورت ضرورت از آن استفاده کنند. با وجود این، با تمرکز بیشتر آمریکا بر تهدیدهای ناشی از داعش، ماموریت جدیدی برای ناو USS HW BUSH تعریف شد و آن را به سوی کانال سونز و سپس خلیج فارس اعزام کردند. این ناو از 24 خرداد سال جاری در آب‌های خلیج فارس دیده شده است و در نزدیک‌ترین نقاط قابل کشتیرانی به ساحل عراق به سر می‌برد تا جنگنده‌های آمریکایی فاصله کمتری برای بمباران اهدافشان در عراق داشته باشند.

به نظر می‌رسد، اگر آمریکا برنامه حمله به مواضع داعش در سوریه را در دستور کار قرار دهد، ممکن است از همین ناو استفاده کند. اگرچه بهره‌مندی از ناوهای جدید اعزامی به دریای مدیترانه می‌تواند کار آمریکا را آسانتر کند اما بعید به نظر می‌رسد حمله به داعش آن‌چنان دشوار باشد که این کشور هزینه اعزام یک ناو دیگر به دریای مدیترانه را برخود هموار کند. علاوه براین، از آن جا که مناطق تحت تصرف داعش در سوریه، عمدتا در استان رقه، دیرالزور و حلب در شمال و شرق ترکیه است، اعزام ناو به دریای مدیترانه که در غرب سوریه واقع شده است، نمی‌تواند چندان به صرفه باشند. به ویژه آن که بشار اسد محبوبیت بی‌شماری در استان‌های لاذقیه و طرطوس در غرب سوریه دارد و عملا وضعیت این دو استان در کنترل کامل دولت دمشق قرار دارد.

اعزام جنگنده‌های جدید به عراق نشان می‌دهد که آمریکا کم‌کم به برنامه گسترده‌اش برای حمله به داعش نزدیک می‌شود. این کشور امروز هم دستور داد تا در دو نوبت به مواضع داعش در نزدیکی بغداد حمله کنند.

 

 

 

 
کد خبر: 81790

وب گردی

وب گردی