طرح تحول ریشه‌ای نبود/دخل و خرج طرح تحول سلامت به هم نمی‌خورد

یک عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد سلامت گفت: اقداماتی که در طرح تحول سلامت صورت گرفته زود بازده و مردم پسند بوده و اصولاً کار ریشه‌ای صورت نگرفته است.

یک عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد سلامت مسعود فردوسی گفت: با بیان اینکه دولت یازدهم، سلامت را در اولویت‌های خود در سیاست‌ داخلی قرار داد و به نوعی همه تمرکز خود را روی این طرح گذاشت، اظهار داشت: این طرح مزایایی داشت که از جمله آنها می‌توان به بازسازی بیمارستان‌های فرسوده و کاهش پرداختی از جیب مردم اشاره کرد.

مسعود فردوسی افزود: در طرح تحول سلامت، اقداماتی که تاکنون صورت گرفته زودبازده و مردم پسند بوده و اصولاً کار ریشه‌ای صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: وقت آن رسیده که در کنار این طرح، اقدامات ریشه‌ای و انقباضی مثل پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام شود. چرا که مطالبات مردم از طرح تحول بالا رفته و نتیجهٔ کار، ناپایداری اقتصادی در وضع موجود است.

فردوسی افزود: یک سری اقدامات در طرح صورت گرفته مانند افزایش دسترسی مردم به خدمات و این خدمات به دو بخش خدمات ضروری و خدمات لوکس دسته‌بندی می‌شود و دولت باید قادر به تفکیک این دو باشد.

این عضو انجمن اقتصاد سلامت اذعان کرد: دخل و خرج طرح تحول سلامت به هم نمی‌خورد و بخشی از این ناپایداری به همین دلیل است. به عنوان مثال دولت خرج بیمه‌ها را بالا برده و افزایش تعداد مراجعین، بالا رفتن نرخ تعرفه‌ها و علاوه بر این بیمه شدن ۱۱ میلیون نفر در قالب بیمه سلامت، همگی باعث بدهی بیمه‌ها شده است.

فرودوسی با بیان اینکه پیشنهاد من برای دولت بعد در حوزه سلامت، ایجاد پایداری اقتصادی در نظام سلامت است، افزود: البته این مهم، می‌تواند تا حدودی برای برخی ناخوشایند باشد زیرا یا باید دسترسی مردم را به خدمات کم کنیم و یا پزشکان را محدود کنیم. برای این منظور، باید سیاست‌ها را تغییر داده و به سمت کارهای انقباضی برویم.

وی همچنین تصریح کرد: طرح تحول سلامت باید در دولت بعد وارد فاز اصلاح روش‌های پرداخت و راهکارهای درست و بهینه شود.

فردوسی با اشاره به اینکه باید طرح تحول را با سیاسیت‌های ابلاغی تطبیق داد، گفت: همیشه این سؤال مطرح بوده که آیا طرح تحول سلامت همان سیاست‌های ابلاغی است یا خیر. در جواب باید بگویم سیاست‌های طرح تحول سلامت، مغایرتی با سیاسیت‌های ابلاغی حوزه سلامت ندارد ولی درعین حال برگرفته از آن هم نیست.

وی افزود: باید به سیاسیت‌های ابلاغی برگردیم و آن را بازنگری و تدوین کنیم؛ سپس هر بخش از طرح تحول سلامت که مغفول مانده را طبق آن جلو ببریم.

702

کد خبر: 818127

وب گردی

وب گردی