هشدار رئیس کمیته امنیت آب به دولت درباره وقوع خشکسالی در اصفهان/جلسه امروز وزیر نیرو با استانداران چهارمحال و بختیاری و اصفهان

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر مسوولین کشور و دولت به فکر حل معضل آب نباشند کمتر از 5 سال آینده دو سوم جمعیت اصفهان با قطعی آب مواجه و به اجبار به حاشیه های تهران پناه آورند.

ابوالفضل حسن بیگی رئیس کمیته امنیت آب درباره سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان با محوریت موضوع آب در این استان ها در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: خشکسالی سراسر منطقه را از جمله کشور ایران را فراگرفته است که 17 استان مرکزی در درون کشور وضعیت بسیاری وخیمی دارند.

وی با اشاره به مسایل و مشکلاتی که در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حوزه آب وجود دارد، گفت: با مراجعه نمایندگان به ریاست مجلس مسوولیت پیگیری این موضوع به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی واگذار شد؛ لذا در این کمیسیون کمیته ای تحت عنوان "کمیته امنیت آب" تشکیل شد که مسوولیت این کمیته با نظر نمایندگان مجلس به اینجانب واگذار شد و براساس برنامه ای که صورت دادیم در مرحله اول به استان های مرکزی که شرایط آب وخیم تری دارند سفر کردیم.

بازدید کمیسیون امنیت ملی مجلس از استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازدیدهای میدانی این کمیسیون از دو استان چهارمحال بختیاری و اصفهان گفت: هفته گذشته پنجشنبه ( 22 تیرماه) به استان چهارمحال بختیاری و جمعه (23 تیرماه) به استان اصفهان سفر کرده و با مردم، مسوولین، امام جمعه، نمایندگان ولی فقیه این استانها دیدار داشتیم که در ادامه در شورای تامین دو استان چهارمحال و اصفهان شرکت کرده و از نزدیک شرایط را دیدیم.

حسن بیگی همچنین تصریح کرد: براساس نتایجی به دست آمده سال گذشته چهارمحال و بختیاری 10 میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی داشته که حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب به زاینده رود وارد می شد؛ 7 الی 8 سال گذشته خشکسالی هایی ایجاد شده که با کمال تاسف نزولات آسمانی در استان چهارمحال بختیاری حدود 6 میلیارد متر مکعب بوده است 4 میلیارد کاهش پیدا کرده و از این منطقه حدود 800-900 میلیون متر مکعب به حوزه زاینده رود می رود.

وی با اشاره به دو حادثه بسیار تلخ در دو استان چهارمحال بختیاری و اصفهان بیان کرد: استان چهار و محال و بختیاری در 11 دشت با کمبود آب مواجه شده ، افت 38 متر چاه، خشک شدن تعداد زیادی از چشمه ها که حتی برخی از شهرهای کوچک از این چشمه ها استفاده می کردند از جمله دیگر موارد است.

هشدار رئیس کمیته امنیت آب به دولت درباره خشکسالی در اصفهان

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: با سفر به استان اصفهان متوجه شدیم شرایط بسیار وخیم تر و خراب تر است؛ اگر مسوولین کشور و دولت به فکر حل این معضل نباشند کمتر از 5 سال آینده دوسوم جمعیت اصفهان با قطعی آب مواجه و به اجبار به حاشیه های تهران پناه می برند.

حسن بیگی تصریح کرد: استانی که از طریق زاینده رود دو و نیم متر مکعب در سال آب داشته در حال حاضر به 800-900 میلیون متر مکعب تبدیل شده است، متاسفانه شرایط جنوب و شرق اصفهان شرایط بحرانی دارد که چاه های آن به عمق 200-250 متر رسیده و کشاورزی اصفهان در حال نابودی است.

خشک شدن گاوخونی

وی با اشاره به این که گاوخونی خشک شده ، اظهار داشت: گرد و غباری که از ناحیه گاوخونی بلند می شود شهرهای همجوار (اصفهان و یزد) را تهدید و وضعیت بسیار وخیمی دارد؛ فاضلاب این شهرها به گاوخونی وارد می شد و منطقه براثر کمی آبی باعث شده تا جلوی فاضلاب و کشت را گرفته و باعث شده که در حال حاضر مخصوصا شرق اصفهان شرایط بسیار بدی پیدا کند و خطر کوچ اجباری روستاها و شهرهای شرق اصفهان به زودی انجام می گیرد.

جلسه وزیر نیرو با استانداران چهارمحال بختیاری و اصفهان

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی افزود: براساس دریافت گزارشات آب های زیرزمینی اصفهان منهای 50 میلیارد متر مکعب است؛ به دنبال این موضوع انشالله روز چهارشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر نیرو، استاندار چهار محال بختیاری و اصفهان جلسه ای در این خصوص برگزار خواهیم کرد.

901/900

کد خبر: 818131

وب گردی

وب گردی