آغاز اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه در 30 شهر محروم کشور

مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی.بی.آر) در 30 شهر محروم کشور از امروز (28 تیر) آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ،افروز صفاری فرد افزود: این طرح در 10 شهر در سیستان و بلوچستان ، هفت شهر در کرمان، دو شهر در خوزستان، دو شهر در لرستان ، یک شهر در کهکیلویه و بویراحمد، یک شهر در خراسان رضوی ، یک شهر در خراسان جنوبی ، یک شهر در هرمزگان ، یک شهر در کرمانشاه، یک شهر در چهارمحال و بختیاری و یک شهر در مازندران اجرایی می شود.
وی ادامه داد: در اجرای طرح مورد نظر ، خدمات آموزشی به خانواده ، ارجاع به سطوح بالاتر برای دریافت خدمات تخصصی ، تامین وسایل کمک توانخشی ، اشتغال معلولان به کسب و کارهای خانگی به صورت شاگرد و استادی و مناسب سازی منزل ارائه می شود.
وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح ، توانمندسازی افراد دارای معلولیت است و موارد جدید معلولیت نیز به صورت مراجعه خانه به خانه شناسایی می شوند.
مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح سی.بی.آر (توانبخشی مبتنی بر جامعه) از سال 71 به صورت آزمایشی در روستاهای استان سمنان و پس از آن در سال 80 در تمام روستاهای کشور اجرا شد و اکنون این طرح در روستاها پوشش 98 درصدی دارد.
صفاری فرد افزود: امسال نیز وزارت کشور ، 30 شهر محروم را شناسایی کرد تا براساس برنامه ششم توسعه ، طرح یاد شده در آنها اجرایی شود.
وی گفت: پیش بینی می شود تا سال 1400 ، میزان پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در شهرها به 180 هزار تن برسد.
وی با اشاره به آغاز طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در 30 شهر محروم کشور گفت: در حال حاضر 16 هزار پرونده افراد دارای معلولیت شناسایی شده در این شهرها وجود دارد و ادارات بهداشت ، سازمان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش استثنایی از شرکای بهزیستی در اجرای این طرح به شمار می روند. مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور افزود: تسهیل گرهایی در اجرای این طرح با بهزیستی همکاری دارند و تا پایان امسال هشت میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده است؛ تسهیل گران ترجیحا از افراد دارای معلولیت با توانایی آموزش و جلب مشارکت انتخاب می شوند.
صفاری یادآور شد: با توجه به تغییر دائمی نیاز افراد دارای معلولیت، نظام ارائه خدمات باید بتواند به موقع خود را با این تغییرات ، تطبیق دهد.
وی اضافه کرد: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری براساس تجربیات 16 ساله بهزیستی در روستاها به صورت بومی طراحی شده است و در نظر است در مرحله بعد در مناطق حاشیه کلانشهرها اجرایی شود که اکنون این طرح در سه محله از حاشیه مشهد اجرا شده است و سال آینده مناطق تحت پوشش این طرح ، گسترش می یابد.
هم اکنون یک میلیون و 300 هزار تن دارای معلولیت در بهزیستی پرونده دارند و از خدمات این سازمان استفاده می کنند.

702

کد خبر: 818189

وب گردی

وب گردی