نیکی هیلی: آمریکا از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق نگران است

نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به برگزارى همه پرسى استقلال اقلیم کردستان عراق اظهار داشت که این مسئله تمرکز بر اولویت اصلی بغداد؛ یعنی مبارزه با داعش را منحرف می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آناتولی، نیکى هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از دیدار با یان کوبیس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه ای از تصمیم برگزارى همه پرسى استقلال اداره اقلیم کرد ابراز نگرانی و اعلام کرد: این امر در شرایط فعلی افکارعمومی را از اولویت هاى اصلی عراق منحرف می کند.

وی همچنین اظهار داشت که در دیدار با کوبیس آخرین وضعیت موصل پس از آزادسازی از سیطره داعش و شرایط مردم منطقه که در حال بازگشت به این منطقه هستند گفتگو کرده است.

هیلی با بیان اینکه به خواسته های مشروع افراد کرد در عراق احترام قائلند تصریح کرد: هرگونه همه پرسی در شرایط فعلی که مبارزه با داعش و تامین امنیت و ثبات کل مردم عراق در اولویت قرار دارد افکارعمومی را منحرف می کند و ما از این موضوع نگران هستیم.

مسعود بارزانی اعلام کرده، همه پرسی علاوه بر منطقه کردستان در مناطق کردنشینی که توسط این اقلیم اداره نمی شود نیز برگزار خواهد شد.

بدین ترتیب منطقه کرکوک واقع در شمال عراق که حاکمیت برآن موضوع اختلاف بین بغداد و اربیل است نیز می‌تواند در این رفراندوم شرکت کند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیروز طی سخنانی در نشست خبری خود در بغداد بار دیگر بر غیرقانونی بودن همه پرسی استقلال در اداره اقلیم کرد شمال عراق تاکید کرد و گفت:

«مقامات این اداره می گویند که نتایج این همه پرسی را عملی نمی کنیم. اگر نتایج همه پرسی را عملی نمی‌کنید پس چرا آن را برگزاری می کنید؟ این همه پرسی بر خلاف قانون اساسی کشور است».

802

کد خبر: 818202

وب گردی

وب گردی