«رگ خواب» عاشقانه ای با ریتم آرام - وحید خانه ساز*

فیلم سینمایی «رگ خواب» آخرین اثر سینمایی حمید نعمت الله که این روزها بر پرده سینماهاست اثری است که با وجود آنکه از فروپاشی زندگی یک زن می گوید اما اثری تلخ نیست زیرا از عشق می گوید.

فیلم سینمایی «رگ خواب» چهارمین فیلم حمید نعمت الله است؛ کارگردانی که همواره کم کار است و با وسواس فیلم می سازد. نعمت الله که با فیلم موفق «بوتیک» پا به عرصه سینما گذاشت و همواره دغدغه های اجتماعی دارد، این بار به سراغ قصه ای انسانی رفته و تلاش کرده با جزئی نگری روند یک زندگی سخت و عاشقانه را به تصویر بکشد.


فیلم «رگ خواب» درباره زندگی مینا است؛ زنی که پس از یک زندگی مشترک ناموفق، تلاش می کند به وضعیت عادی برگردد، در این میان با کامران آشنا می شود که مانند دیگران نیست. کامران با دیدن وضعیت موجود به مینا کمک می کند و مینا کم کم به او دل می بازد و عشقی یک سویه شکل می گیرد که منجر به تغییرات ویژه ای در مینا می شود و زندگی اش را عوض می کند.


فیلم با صدای مینا آغاز می شود و مخاطب از همان ابتدا وارد دنیای زنانه او می شود و در جریان زندگی اش قرار می گیرد و تا به آخر پا به پای او می رود. این موضوع گویای این است که نعمت الله در خلق دنیایی زنانه موفق بوده؛ شاید به این دلیل که فیلمنامه را معصومه بیات نوشته است. البته نمی توان تأثیر حمید نعمت الله را در کامل کردن شخصیت های فیلم نادیده گرفت؛ زیرا او هنرمندی است که در انتقال حال و هوای موقعیت های مختلف با دوربین مهارت زیادی دارد و حاصل وسواسش در انتخاب نماها، نوع دکوپاژ و تدوین، آثار خوش ریتمی است که تاکنون ساخته است.

موسیقی در فیلم «رگ خواب» اهمیت ویژه ای دارد. سهراب پورناظری و همایون شجریان در همکاری دوباره شان با نعمت الله پس از فیلم «آرایش غلیظ» موفق عمل کرده اند و توانسته اند در انتقال حس و حال فیلم موثر باشند.

نعمت الله در آخرین اثرش چون همیشه در انتخاب بازیگران فیلمش درست عمل کرده است. لیلا حاتمی در نقش مینا خوب ظاهر شده و کوروش تهامی از پس نقش برآمده و متفاوت ظاهر شده است.

فیلم «رگ خواب» که در سی و پنجمین جشنواره فجر امسال اکران شد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای لیلا حاتمی به ارمغان آورد. این فیلم این روزها در سینماهای کشور به روی پرده است.

منتقد و کارشناس فرهنگی*

500

کد خبر: 818244

وب گردی

وب گردی