نقش نتانیاهو در فروش زیردریایی های آلمانی به مصر

بنیامین نتانیاهو در شش سال گذشته به طور جدی پیگیر موضوع فروش زیردریایی های آلمانی به مصر بوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میدل‌ایست مانیتور، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، توافق با دولت محمد مرسی در سال 2012 بر سر فروش زیردریایی های آلمانی به مصر را کاملا رد کرد. اما از انجام چنین توافقی با حکومت ژنرال السیسی خبر داد.

این در حالی است که در سال 2011، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، از انجام چنین توافقی با حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر خبر داده بود. طی این توافق بنیامین نتانیاهو که دولت مبارک را خطری برای اسرائیل تلقی نمی کرد، با فروش زیردریایی های آلمانی به مصر موافقت کرده بود.

آراد نیر، یک ژورنالیست یهودی گفت: این توافق ابتدا در زمان حسنی مبارک انجام شده بود. اما با روی کار آمدن محمد مرسی، نتانیاهو با تمام توان برای لغو این توافق تلاش کرد و در نهایت موفق به انجام اینکار شد.

وی از گفت و گوی میان بنیامین نتانیاهو و آنگلا مرکل در این باره خبر داد و گفت: آنگلا مرکل در آن دوران به نتانیاهو قول داده بود، در صورتی که فروش این زیردریایی ها تبدیل به تهدیدی برای اسرائیل شود، از ادامه انجام اینکار صرف‌نظر خواهد کرد.

در سال 2014 و با روی کار آمدن السیسی، اسرائیل بار دیگر موافق خود را با فروش زیردریایی به مصر اعلام کرد.

مصر اخیرا تعدادی زیردریایی از آلمان خریداری کرده است.

این در حالی است که آلمان قرارداد اخیر خود با اسرائیل را برای فروش زیردریایی به تل‌آویو را لغو کرده است. شورای امنیت ملی آلمان چندی پیش با قراردادی به منظور فروش زیردریایی‌هایی با قابلیت هسته‌ای به کشور اسرائیل موافقت کرده بود.

801

کد خبر: 818269

وب گردی

وب گردی