عبور از چالش ها؛آغاز فصلی نو/سکان کشتی دانشگاه آزاد در دستان یک اقتصاددان

دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تا امروز 6 رییس و سرپرست را تجربه کرده است. نگاهی بر دوره های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را بهتر نشان خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته شاهد اولین حضور دکتر فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد اسلامی بودیم. این امر در حالی صورت گرفت که دکتر رهبر از سوی هیات امنای دانشگاه آزاد به اتفاق آرا برای سرپرستی در یک دوره یک تا سه ماه و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریسات در دانشگاه آزاد معرفی شد.

به همین بهانه سوابق پنج رییس دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز تاسیس تا کنون را مورد بررسی قرار دادیم.

عبدالله جاسبی؛ شروع راه در روزهای سخت

مدرک تحصیلی عبدالله جاسبی دکترای مدیریت تولید و فناوری از دانشگاه آستون بیرمنگام انگلستان است. او فردی است که از ابتدای پیروزی انقلاب در سمت ها و حوزه های مختلفی فعالیت داشته است.

از سوابق وی می توان به مشاور وزیر کشور، معاونت نخست وزیر درامور طرح‌ها و برنامه‌ها در دوره نخست وزیری شهید رجائی، معاونت نخست وزیر و دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس کمیسیون مدیریت ستاد انقلاب فرهنگی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) ، عضو هیأت مؤسّس دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیأت ممیزه دانشگاه علم و صنعت ایران، رئیس کمیته برنامه‌ریزی بخش آموزش و تحقیقات غیر دولتی برنامه 5 ساله دوم جمهوری اسلامی، صاحب امتیاز و مدیر مجله علمی و پژوهشی اقتصاد و مدیریت، عضو شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عضو شورای عالی برنامه ریزی، عضو شورای عالی جوانان، عضو شورای فرهنگ عمومی و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد.

او از سال 1361 همراه با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ریاست این دانشگاه کار خود را آغاز کرد و تا 27 دی ماه 91 یعنی حدود سی سال در این سمت فعالیت کرد. او از همان سال در کنار دانشگاه آزاد به عنوان عضو هیات موسس و هیات امنا بوده است.

از آنجا که جاسبی از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ریاست آن را برعهده داشته است، می توان تمام فعالیت های دانشگاه از شروع و شکل گیری اعم از توسعه کمی و کیفی سازی ان را مرهون زحمات او دانست.

فرهاد دانشجو؛ حضور یک چهره دانشگاهی در راس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان

فرهاد دانشجو دارای مدرک دکتری مهندسی عمران گرایش مهندسی سازه و مهندسی زلزله و عضو هیأت علمی بخش عمران، گروه های مهندسی سازه دانشگاه تربیت مدرس است. او از شهریور سال 84 تا سوم خرداد 89 رئیس دانشگاه تربیت مدرس بود.

دانشجو ریاست موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور (معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری) برای دو سال، ریاست مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای دو سال و نیم، عضویت در شورای معاونین وزیر مسکن برای دو سال و نیم، نمایندگی تام الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه ریزی آموزشی طرح ایران 1400 در سال های 1374 و 1375، نمایندگی وزیر علوم در شورای برنامه ریزی توسعه استان تهران، عضویت شورای گسترش آموزش عالی، نمایندگی وزیر علوم در هیات امنای دانشگاه علم و فرهنگ، عضویت در کمسیون بررسی موارد خاص وزارت علوم، عضویت در هیات مرکزی گزینش استاد وزارت علوم، نمایندگی وزیر دفاع در شورای تحقیقات دفاعی برای پنج سال و عضویت در ستاد تحصیلات تکمیلی وزارت علوم برای دو سال را در کارنامه خود دارد.

علاوه بر این از 27 دی ماه 91 به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی کار خود را ادمه داد و تا ۲۷ شهریور ۹۲ به عنوان ریاست این دانشگاه فعالیت کرد.

میرزاده؛ آغاز کننده نسل دانشگاه کارآفرین

میرزاده از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۳ عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و اخیراً با دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تدریس دوره مهندسی بافت همکاری داشته است. او اکنون استاد تمام پایه 41 دانشگاه صنعتی امیر کبیر است. حاصل فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی 388 مقاله علمی پژوهشی، چندین کتاب و گزارش علمی و ۳۱ ثبت اختراع و اجرای ده‌ها پروژه پژوهشی و فارغ‌التحصیلی نزدیک به 76 نفر در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی پلیمر بوده است.

میرزاده از سال ۱۳۷۶ تا کنون در 6دور ه از 7 دوره رئیس انجمن پلیمر ایران بوده و از سال ۲۰۱۱ میلادی با موافقت دانشگاه آزاد اسلامی و انتشارات بین‌المللی Springer کار تأسیس یک ژورنال بین‌المللی بنام Progress in Biomaterials و به عنوان مدیر مسئول آن ژورنال را شروع کرده که تا کنون 7 شماره آن منتشر شده است.

میرزاده در ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ با رأی شش تن از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی شد و در ۲۸ آبان ۱۳۹۲ با رأی مثبت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسماً ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفت. میرزاده تا اردیبهشت سال 1396 در سمت ریاست دانشگاه قرار داشت.

نوریان؛ سرپرستی با دید کیفیت گرا

علی محمد نوریان پس از گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیک کاربردی، مشغول به کار شد. پس از انقلاب بیشتر به عنوان مدیر به فعالیت پرداخت. وی بعدها موفق به اخذ مدرک دکتری در دوره‌های مشترک دانشگاه صنعتی شریف شد.

او پیش از دبیر کلی هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در سمت های معاونت وزیر راه و ترابری، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، ریاست سازمان هواشناسی، قائم مقامی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مشاور رییس جمهور در امور هواشناسی و تغییرات اقلیمی و قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور هواشناسی و هوانوردی فعالیت داشته است.

دکتر نوریان در عرصه های بین المللی نیز فعالیت داشته است. معاون اول سازمان هواشناسی جهانی، عضو شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی و سرپرست هیات های مختلف رسمی در اجلاسیه های ایکائو و اسکاپ از نمونه های این فعالیت هاست.

وی در اردیبهشت ماه سال جاری به مدت سه ماه به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد. چند روز مانده به پایان حکم سرپرستی ایشان دکتر فرهاد رهبر به عنوان سرپرست جدید و انتخاب هیات امنای دانشگاه ازاد برای تصدی منصب ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

رهبر؛ آغاز تحول با مدیریت یک اقتصاددان

دکتر فرهاد رهبر مدرک دکترای خود در رشته اقتصاد نظری را در سال 79 از دانشگاه تهران کسب کرد و پس از آن به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران فعالیت های آموزشی و پزوهشی خود را ادامه داد. مهمترین سمت علمی دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران است. وی معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عضویت هیات امنای سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، عضویت کمیته ملی آموزش عالی وابسته به کمیسیون یونسکو، 4 سال عضویت هیات امنای مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی، عضو هیات علمی و صاحب نظر دانشگاهی در شورای سیاست گذاری و نظارت راهبردی پژوهش و فناوری در صنعت نفت و عضویت در کمیته هماهنگی شورای گسترش آموزش عالی را نیز در کارنامه خود دارد.

مدیریت بزرگترین دانشگاه حضوری جهان که دست‌اندرکاران صنعت آموزش، بزرگترین چالش پیش روی آن را «چالش اقتصادی» می‌دانند، در دهه سوم فعالیت این دانشگاه به چهره‌ای ملی و اقتصادی سپرده شد. دکتر فرهاد رهبر یکی از نمونه‌های مدیران جوان جمهوری اسلامی است. ایشان از ۲۰ سالگی به مدت یک دهه در حوزه کارشناسی وارد شده و یک دوره پنج ساله در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای که به عنوان کارشناس اقتصادی نخست‌وزیری فعال بوده را می‌توان مهمترین مقطع از این دوران برشمرد.

از اولین تجربه های مدیریتی دکتر فرهاد رهبر با ماندگاری پنج ساله در آن، مربوط به مدیرکلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دوران آیت‌الله هاشمی است. وی در پایان اولین مسئولیت جدی مدیریتی، به کسوت عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درآمد.

همزمان با وزارت حجت‌الاسلام یونسی در دولت هفتم، با مأموریت تأسیس معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و با هدف شناسایی فساد سیستمی و برخورد با عوامل آن به وزارت اطلاعات رفت. دکتر رهبر چهار سال در این جایگاه ماندگار شد و همین دوران را می‌توان دوره برجسته شدن چهره ملی و فراجناحی او و مقابله با غارتگران بیت‌المال را نقطه قوتی در کارنامه‌اش دانست.

دکتر فرهاد رهبر سال 84 را در کسوت رئیس سازمان مدیریت قرار گرفت.

رهبر پس از انحلال سازمان مدیریت، به دفتر کار خود در دانشکده اقتصاد بازگشت. اما چندی بعد، مسئولیت دانشگاه تهران به او سپرده شد. عمر مدیریتی شش ساله دکتر فرهاد رهبر در سمت ریاست دانشگاه مادر کشور، او را رکورددار ثبات مدیریتی در دانشگاه تهران کرد. در دولت یازدهم شخص وی نیز به عنوان نایب رئیس شورای امور مالیاتی کشور به کمک دولت آمد.

همزمان با انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی نیز انتخاب رهبر برای ساماندهی امور اقتصادی این آستان، حرکتی بود که عملگرایی فرهاد رهبر را از یک سو، و علاقمندی او جهت کمک به نهادهایی که رهبر انقلاب نسبت به آنها توجه ویژه‌ای دارند را بیش از پیش روشن می‌کرد.

روحیه همراهی و همکاری فرهاد رهبر با تفکرات و شخصیت‌های مختلف در چارچوب نظام و حضور در سطوح عالی مدیریتی، سابقه قابل توجه مدیریتی در دانشگاه تهران، شناخت نسبت به گره‌ها و چاله‌ها در حوزه اقتصادی، از وی چهره‌ای ساخت که هیات امنای دانشگاه آزاد را بر آن داشت تا او را به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند.

203/200

کد خبر: 818320

وب گردی

وب گردی