عبدالجبار کاکایی : اشعار مولانا تاثیر گرفته از زندگی شخصی اوست

دومین جلسه کارگاه مولاناشناسی با حضور شاعر معاصر و مطرح کشور عبدالجبار کاکایی در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این دومین جلسه کارگاه موضوع روان شناختی مولانا و دریافت تجارب زیستی مولانا از قبیل روایات داستانی او مطرح شد.


بعد از اتمام مقدمه مثنوی وارد داستان پادشاه و کنیزک شد و در ابتدا به بررسی شخصیت ها و عناصر این روایت پرداخت. سپس به اجمال به زندگی مولانا از جمله رابطه ی او با پسرانش با اشاره به کتاب مکاتیب مولانا و برخی از اعضای خانواده اش و ازدواج کیمیا خاتون با شمس و مسایل مطرح شده در خصوص رابطه مولانا با پسرش علاالدین محمد را طرح کرد و بعد از او ضمن شرح داستان ابتدایی به ذکر نکاتی دیگر پرداخت که به نظر وی احتمال تأثیرپذیری روایت شاعر رو از زندگی شخصی اش ممکن می ساخت.

در ادامه به آراء مشهور شارحان مثنوی چه آن ها که براساس نظریات ابن عربی مثنوی را شرح می دهند و چه دیگران، بخشی از رمزها و نمادهای این داستان را مثل عقل، نفس، فضل و رحمت الهی در قالب شخصیت طبیب الهی اشاره کرد. حل مشکلات داستان اول و ورود به داستان های بعد به جلسه ی سوم موکول شد.

این کارگاه روزهای دوشنبه های هر هفته ساعت 17 در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می شود . شرکت برای عموم آزاد و رایگان می باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره تلفن 22686064 تماس حاصل کنند.


501

کد خبر: 818328

وب گردی

وب گردی