در نظرگرفتن کیفیت رانندگی در محاسبه حق بیمه/قرارداد با بزرگ‌ترین شرکت بیمه جهان

مدیرعامل شرکت بیمه سامان با اشاره به قانون جدید بیمه شخص ثالث اتومبیل که در سال گذشته ابلاغ شد گفت: حق بیمه‌های اتومبیل باید به نحوی محاسبه شود که کیفیت رانندگی راننده در آن لحاظ شود. او همچنین از بستن قرارداد این شرکت با بیمه اتکایی مونیخ‌ری آلمان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد رضا ضرابیه امروز در نشست خبری اظهار کرد: ما توانستیم برای اولین بار در کشور مجوز بیمه‌ بدنه اتومبیل که حق بیمه را به صورت کیلومتری محاسبه می‌کند از بیمه مرکزی دریافت کنیم.

او افزود: دستگاهی وجود دارد که اطلاعات و آمار خودروها را برای این منظور نگهداری می‌کند و نرخ حق بیمه‌ها با توجه به آن محاسبه می‌شود. البته یکی از المان‌هایی که از این دستگاه خارج می‌شود کیلومتر است، در مراحل بعدی محل تردد اتومبیل و نحوه‌ی رانندگی راننده نیز قابل ارزیابی است و با تحلیل‌هایی که بر روی این موضوعات صورت می‌گیرد، رانندگان کم ریسک حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد.

مدیرعامل بیمه سامان افزود: لزوما همه دارندگان اتومبیل به صورت روزمره از اتومبیل‌ها استفاده نمی‌کنند ولی درست‌ تر این است که به میزانی که اتومبیل‌ها در معرض ریسک قرار می‌گیرند حق بیمه پرداخت کنند. در قانون جدید بیمه شخص ثالث اتومبیل که در خردادماه سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد این موضوع دیده شده و قانون گذار باید به سمتی برود که نحوه محاسبه حق بیمه اتومبیل براساس کیفیت رانندگی راننده تهیه شود.

ضرابیه درباره‌ی قراردادی که به تازگی بیمه سامان با شرکت بیمه مونیخ‌ری بسته است، توضیح داد: برای اولین بار در ایران ما با شرکت بیمه مونیخ‌ری آلمان که بزرگ ترین شرکت بیمه اتکای جهان است قراردادی در بیمه زندگی قراردادی بسته‌ایم. در قالب این قرارداد بیمه‌نامه‌های عمر و تشکیل سرمایه سامان توسط شرکت مونیخ‌ری بیمه اتکایی شده و آن شرکت با ما در ریسک بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری شریک شده‌اند.

او ادامه داد: ما در حال حاضر شش درصد از سهم بازار بیمه‌های زندگی را داریم و همچنین بیش از ۴۰ درصد پرتفوی ما بیمه زندگی است. در سال گذشته درآمد حق بیمه ما ۴۱.۸ درصد رشد داشت که این میزان حدود دو برابر صنعت بیمه است.

مدیرعامل بیمه سامان، اظهار کرد: آن طوری که بیمه زندگی را صادر می‌کنیم تعهد ۲۰ ساله داریم و برای این منظور باید شرکت‌های بیمه تلاش کنند تا نه تنها در ۲۰ سال آینده وجود داشته باشد، بلکه توانگری بالایی نیز در این زمینه داشته باشند. ما همواره تلاش کردیم که توانگری شرکت را درصد مناسبی قرار دهیم.

ضرابیه با اشاره به کاهش نرخ تورم طی سال‌های گذشته گفت: با توجه به اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت خوشبختانه نرخ تورم در کشور به پایین ترین حد خود پس از پیروزی انقلاب رسیده، اگر چه این امر برای اقتصاد کشورمان نویدگر پایان دوران رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی در میان مدت است اما به نظر ما کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و ابزارهای مالی می‌تواند از جذابیت بیمه‌های عمر و پس‌انداز برای بیمه‌گذاران بکاهد.

او تاکید کرد: با توجه به این که حجم اصلی اندوخته‌های بیمه عمر و پس انداز در ایران در سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و ابزارهای مالی با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌شود، کاهش نرخ بازده در این سرمایه‌ گذاری‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ سود مشارکت منافع بیمه‌های عمر و پس‌ انداز شود.

مدیرعامل بیمه سامان درباره‌ وضعیت صورت‌های مالی شرکت و سوددهی آن نیز گفت: امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت برگزار شد سود قابل تخصیص برای سهامداران ۶۲۸ میلیارد ریال بود که با توجه به تصمیمات مجمع عمومی قرار شد به ازای هر سهم ۲۰۰ ریال سود تقسیم شود. همچنین ما برنامه داریم تا طی دو مرحله سرمایه شرکت را به ۱۵۰۰ میلیارد ریال برسانیم.

ضرابیه با بیان این که تلفن‌های همراه ضریب نفوذ خوبی در کشور پیدا کرده است، تصریح کرد: صنعت بیمه می‌تواند از این بستر استفاده کند تا بیمه‌نامه‌های خود را از طریق شبکه موبایل با قیمت کمتری به فروش برساند. بحث الکترونیکی کردن فرآیند شرکت‌ها موضوعی است که همه‌ گیر شده و باید با الکترونیکی کردن کیفیت را در این زمینه‌ها بالا برد.

او درباره‌ مدیریت صحیح دارایی‌ها و بدهی‌ها، اظهار کرد: به منظور مدیریت صحیح دارایی‌ها و بدهی‌ها شرکت‌های بیمه باید تا حد امکان نرخ تعهد خود که در بیمه‌های عمر و پس انداز همان نرخ سود فنی علی‌الحساب است را با نرخ بازده سرمایه‌ گذاری‌ها منطبق کنند و همچنین دوره تعهدات خود که دوره تضمین سود فنی بیمه عمر و پس انداز است را نیز با دوره بازده سرمایه‌ گذاری‌های انجام شده انطباق دهند.

مدیرعامل بیمه سامان بیان کرد: با در نظر گرفتن این که آگاهی عمومی در مورد بیمه عمر و پس انداز بیشتر معطوف به بخش سرمایه‌گذاری است به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه باید در جهت اطلاع رسانی مزیت‌های بیمه‌ای محصولات خود بیشتر تلاش کنند تا در صورت کاهش نرخ سود مشارکت منافع اینگونه بیمه‌نامه‌ها بتوان استقبال بیمه گذاران از بیمه‌نامه‌های عمر و پس انداز را کماکان حفظ کرده و از کاهش فروش بیمه‌نامه‌های جدید و همچنین بازخرید زودهنگام بیمه‌نامه‌های جاری شرکت‌های بیمه که در سال‌های قبل فروخته شدند پیشگیری کرد.

401

کد خبر: 818390

وب گردی

وب گردی