شناسایی ۱۳ شناگاه آلوده /ممنوعیت شنا در شناگاههای آلوده

مدیرکل بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست از آلودگی ۱۳ شناگاه استانهای مازندران، گیلان و گلستان خبرداد و گفت: این شناگاهها آلوده پرچمهای زرد دریافت می‌کنند و مسافران به‌هیچ عنوان نباید در آن مناطق اقدام به شنا کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم ،ضیاء الدین الماسی درباره وضعیت پایش شناگاههای شمال کشور اظهار کرد: شناگاههایی که بیشترین مراجعه کننده و اقبال گردشگران را دارند پایش می‌شوند و اطلاعات این پایش نیز به وزارت بهداشت و سایر دستگاههای ذیربط هم منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه به شناگاههای آلوده پرچم زرد رنگ و به شناگاههای سالم پرچم آبی داده می‌شود، تصریح کرد: از میان 56 شناگاه مهم مناطق شمال کشور حدود 10 شناگاه در استان مازندران، دو شناگاه در استان گیلان و یک شناگاه در استان گلستان پرچم زرد دریافت می‌کنند و مسافران یا افراد بومی در صورت مراجعه به این شناگاهها باید از شنا در آنها خودداری کنند و تنها می‌توانند تفریحات ساحلی داشته باشند.

مدیرکل بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: شناگاههای نمک‌آبرود چالوس، رادیو دریای چالوس، سیترای چالوس، ساحل باغ ملی رامسر، ساحل طلایی رامسر، جمشیدآباد تنکابن، شهید رزاقی تنکابن، خشت‌سر محمودآباد، خط آهی محمودآباد و ساحل پشت سپاه محمودآباد در استان مازندران به‌دلیل آلودگی پرچم زرد دریافت می‌کنند و سایر شناگاههای این استان وضعیت مناسب‌تری دارند که البته پایشهای مستمر نیز انجام می‌گیرد.

الماسی درباره شناگاههای آلوده استانهای گیلان و گلستان گفت: شناگاههای پاسداران انزلی و ساحل قوی انزلی در استان گیلان و شناگاه بندر گز در استان گلستان نیز جزو شناگاههای آلوده محسوب می‌شوند که پرچم زرد رنگ را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد:سایر شناگاههای پایش شده نیز به‌دلیل وضعیت مناسب‌تر پرچم آبی دریافت می‌کنند که نشانه سالم بودن شناگاه است و امکان شنا در آن وجود دارد؛ البته پایشها و بازبینیها نسبت به سالم بودن و عدم سالم بودن شناگاهها ادامه دارد.

مدیرکل بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست همچنین تاکید کرد: پرچم‌گذاری شناگاهها از ابتدای تیرماه آغاز شده و توسط ادارات کل محیط زیست استانها و کارشناسان در حال انجام است.

گفتنی است، دفع زباله‌ها در کنار شناگاهها، عدم توجه به پسماندهها در کنار شناگاهها، ورود فاضلابهای واحدهای خدماتی و چشمه‌ها به شناگاهها، ورود حیوانات به محل شناگاهی، نزدیک بودن محل پارک خودروها به نزدیکی شناگاهها و بی‌توجهیها در طرحهای سالم سازی بخشی از علل آلودگی میکروبی و ناسالم شدن شناگاههای استانهای شمالی کشور است.

سازمان محیط زیست به همراه سایر دستگاههای ذیربط مسئولیت پایش شناگاههای کشور و پرچم‌گذاری برای بهبود وضعیت آلودگی را دارند که پس از آن سایر دستگاههای استانی و مسئولان باید نسبت به سالم سازی آن اقدام کنند.

از ابتدای تیرماه شناگاههایی که بار میکروبی بالایی داشته باشند با پرچم زرد مشخص شده‌اند و اگر اقدامات به‌موقع و مناسبی برای بهسازی وضعیت شناگاه آلوده صورت گیرد، پرچم نصب شده به رنگ آبی در خواهد آمد.

پرچم زرد به معنی آلوده بودن شناگاه و پرچم آبی در کنار شناگاهها به مثابه وضعیت مناسب و سالم آن است که البته روند اندازه‌گیری آلودگی و بارمیکروبی شناگاه‌ها به طور مستمر از سوی سازمان محیط زیست و مسئولان ذیربط انجام می‌گیرد.

مسافران و شناگران نباید در شناگاههای آلوده که با پرچم زرد رنگ مشخص است شنا کنند؛ پرچم زرد نشانه کیفیت نامطلوب شناگاه است و حاکی از آن است که شناگاه مد‌نظر دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود؛ پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاه و کیفیت مناسب و مطلوب شناگاه است که نوعی تائید کار مدیر طرح سالم‌سازی آن شناگاه محسوب می‌شود و می‌تواند باعث جلب گردشگر شود.

702

کد خبر: 818503

وب گردی

وب گردی