تهران ایسکانیوز: مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: بانک های ایرانی برای مشتری مداری، تعریف مشخصی ندارند و تمام برنامه های خود را بر جذب سرمایه های مردمی متمرکز کرده اند نه ارائه خدمات به مشتریان.

علی سنگینیان با اشاره به دستور بانک مرکزی مبنی بر ارائه خدمات تازه و متنوع به منظور جذب مشتری اعلام کرد: مشتری مداری در نهادهای مالی و پولی ایران تعریف خاصی ندارد؛ به طوری که هر چقدر میزان جذب سرمایه در یک بانک بیشتر و بیشتر باشد؛ یعنی در مقوله مشتری مداری موفق تر عمل کرده است.

وی ادامه داد: مشتری مداری در تعاریف بانکی،به معنی نگهداری و ماندگاری مشتری در بانک است که این مهم از طریق ارائه خدمات محقق می شود.

سنگینیان به شیوه تعیین نرخ سود بانکی در ایران اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال هیچ همسویی میان نرخ سود سپرده گذاری و کارمزد تسهیلات بانکی دیده نمی شود، تفاوتی که در نرخ سود این 2 خدمت بانکی وجود دارد در کوتاه مدت منجر به افزایش نرخ تورم می شود؛ اما چون تفاوت مذکور به نفع بانک هاست و برایشان سود دارد کسی به آن اهمیت نمی دهد .

وی با اشاره به شعار تبلیغاتی برخی از بانک ها با مضمون " مشتری ارباب است" افزود: با نگاهی گذارا به رویکرد بانک ها، عملکرد آنان را از مشتری مداری دور دیده می شود و اینگونه به نظر می رسد که بانک های ایرانی سیاست های خرد و کلان خود را همسو با خواسته مشتری، تعیین نکرده اند.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه تصریح کرد: در تعاریف مشتری مداری باید به اجرای طرحی برسیم که خدمات در سریع ترین زمان و کمترین هزینه، به مشتری ارایه شود و نیاز مشتری نیز در اولویت قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از دلایلی که بانک، در کشورهای توسعه یافته مورد اقبال عمومی قرار می گیرد و اشخاص، خدمات بانکی را در سبد خانوار و کالای خود می گذارند؛ این است که جذب سرمایه اولویت بانک نیست و بانک ها از طریق ارائه خدمات تلاش می کنند جایگاه خود را در زندگی افرا باز کنند . به این ترتیب جامعه به خدمات بانکی احساس نیاز می کند و مشتری بانک ها می شود.

 
کد خبر: 81863

وب گردی

وب گردی