تلنگر پلاسکو  برای مقاوم شدن ساختمان ها/ اهمیت نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری

رئـیس شورای راهبری انجمن جامعه ایمن کشور گفت: با توجه به اینکه حیثیت ساختمان های امروز کارنامه متولیان صنعت ساختمان در آینده است بنابراین این افراد مسئولیت هایی را از قبیل بازنگری در نقش خود دارند.

جواد نوفرستی رئـیس شورای راهبری انجمن جامعه ایمن کشور در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص همایش "نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری" که قرار است طی 3 و 4 مردادماه برگزار شود، گفت: حادثه پلاسکو به عنوان تلنگری جدی بحث ایمن سازی ساختمان ها و به طور کلی ساخت و ساز شهری را مورد توجه قرار داد.

نوفرستی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر هزاران ساختمان ناایمن در شهر تهران وجود دارد که از نظر ظاهری مقاوم و ایمن هستند اما زوایای پنهانی آنها ناایمن است و به طور قطع این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او به اقدامات مثبت سازمان نظام مهندسی استان تهران طی چند وقت اخیر اشاره کرد و افزود: اولین اقدام سازمان نظام مهندسی برنامه ریزی جهت برگزاری همایشی است که طی این هفته برگزار می شود و دیگر جشنواره عکس با موبایل توسط مهندسین رشته‌های مختلف ساختمان و دانشجویان است که در حال فراهم کردن زمینه های لازم در این خصوص هستند، عکس ها در خصوص ایمن یا ناایمن بودن ساختمان ها از مرحله گذر ساخت تا زمان بهره‌برداری است که می توان گفت به عنوان حرکت موثری جهت اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری تلقی می شود.

نوفرستی در ادامه بیان کرد: اعضای گروه مکانیک نظام مهندسی استان تهران به عنوان یک گروه پویا در حال حرکت هستند که اقدامات مثبتی را با مدیریت دکتر کرمی با موضوع بازنگری و اهمیت به نقش مهندسین مکانیک در ساخت و ساز شهری انجام دادند و همچنین تدابیری را در جهت بهبود ضعف و کمبودهای موجود اتخاذ کردند.

رئـیس شورای راهبری انجمن جامعه با تاکید بر اینکه به نقش مهندسی مکانیک بیشتر باید توجه شود، گفت: این امر نیازمند به یک آسیب شناسی است، من به عنوان یک فرد بیرونی در حال انجام کارهای مطالعاتی، مطالبه گری و آسیب شناسی در حوزه ایمنی ساختمان هستم و می توانم بگویم باید درصدد ایجاد حساسیت در رسانه ها جهت ارتقای ایمنی ساختما‌ن‌ها باشیم.

او خاطرنشان کرد: بحث مهندسی مکانیک، مقوله مهمی است که 10 سال گذشته توسط آقای غرضی جهت اهمیت تاسیسات در ساختمان ها عنوان شد و باید گفت که تاسیسات وابسته به ایمنی ساختمان هاست.

نوفرستی با تاکید بر اینکه تمام این مفاهیم در بحث مهندسی مکانیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: مهندسان مکانیک و تمامی افرادی که در این حوزه صاحب‌نظر هستند باید موارد مهم را بررسی و تاکید بسیاری را بر مهندسی ساخت و ساز شهری داشته باشند.

رئـیس شورای راهبری انجمن جامعه در پاسخ به این سوال که در این همایش چطور می توان به افزایش دانش و اطلاعات مردم کمک کرد، گفت: دکتر کرمی به عنوان یک سمبل، شخصیتی است که قرار است به زودی در رسانه‌ها نقش ساختمان را با زبان ساده به مردم معرفی کند، مهندسین مکانیک در سراسر کشور در این همایش شرکت می‌کنند و به طور حتم باید پیام این همایش از طریق رسانه‌های مختلف به مردم ابلاغ شود.

او اظهار داشت: با توجه به عدم آگاهی مردم نسبت به وظایف خود، باید اقداماتی جهت شناسایی وظایفشان در حوزه ایمنی و نیز بخش انرژی به عنوان نقش شهروندی یا مسوولیت شهروندی انجام شود زیرا بی اطلاعی مردم در این خصوص باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

نوفرستی گفت: ساختمان هایی که اکنون در حال ساخت هستند بامشکلاتی از نظر مقاومت، برق، گاز و آسانسور مواجه هستند و لازم به ذکر است که در حوزه انرژی سرانه مصرف در هر متر مربع ساختمان ها 4 برابر استاندارد اروپا است که همین امر نشانگر وجود خلا در این زمینه است.

رئـیس شورای راهبری انجمن جامعه با اشاره به نقش سازمان ها و گروه‌های مهندسان مکانیک در این زمینه گفت: با توجه به اینکه حیثیت ساختمان های امروز کارنامه متولیان صنعت ساختمان در آینده است بنابراین این افراد مسئولیت هایی را از قبیل بازنگری در نقش خود دارند.

نوفرستی در خصوص دبیر ستاد همایش مهندسین مکانیک و ساختمانی سازی گفت: این حرکت و نیز رویداد به ابتکار دکتر کرمی و مدیر جدید گروه تخصصی مکانیک و هیات رئیسه است، لازم است تا سازمان های ما به سمت افراد به روز، آگاه، فعال و دلسوز همچون دکتر کرمی بروند و در صورتی که نقص های موجود با کمک افرادی مانند ایشان برطرف نشود امکان رشد وجود ندارد.

او در پایان تصریح کرد: جایگاه نقش و سهم گروه مکانیک در بین ساخت و سازها جای بهبود دارد، تاحدودی این گروه از دید من مظلوم واقع شدند و از قدرت لازم برای کسب جایگاه اصلی خود برخوردار نیستند.

401

کد خبر: 818717

وب گردی

وب گردی