آخرین آمار از تعداد کشته شدگان در تصادفات جاده های استان گیلان

رئیس پلیس راهور استان گیلان گفت: در سال ۹۵ در جاده‌های استان گیلان در مجموع ۴۹۹ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۴۱ نفر موتورسوار، ۱۳۲ نفر عابر پیاده، ۱۱۳ نفر راننده و ۱۰۰ نفر سرنشین خودرو بودند.

به گزارش ایسکانیوز، سرهنگ محمدرضا محمدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه لنگرود اظهار داشت: هدف پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان پیشگیری و مهار تصادفات و جایگزینی هزینه‌های آن برای ترمیم و ساخت راه است.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به اینکه در سایر کشورها هنگام طراحی لباس حداقل 10 درصد شب‌تاب به لباس اضافه می ‌نند گفت: اگر در شب نور به چشم گربه بتابد، توسط راننده اتومبیل دیده می‌شود اما لباس‌های ما اگر تیره باشند در شب قابل مشاهده نیستند.

وی با تاکید بر لزوم پوشیدن لباس روشن در شب توسط عابرین پیاده تصریح کرد: اکثر لباس‌های مردم به ویژه در زمستان مشکی است و باید تلاش کنیم تا فرهنگ صحیح را جایگزین آن کنیم.

محمدی به ایجاد کارناوال‌های خیابانی توسط موتورسواران و دوردور جوانان با خودرو به بهانه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این رفتارهای هنجارشکن موجب پایمال شدن حقوق شهروندان دیگر می‌شود.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان به تاثیر روشنایی معابر اشاره کرد و گفت: بیشتر تصادفات منجر به فوت در شب اتفاق می‌افتد و متاسفانه راکبان موتورسیکلت حاضر به خرید یک چراغ هزار تومانی برای نصب به وسیله‌نقلیه خود نیستند تا درشب توسط دیگر رانندگان دیده شوند.

وی عنوان کرد: پلیس راهور در بحث آموزش، هر جایی که لازم است اعم از مساجد، مدارس و ارگان‌های دولتی ورود می‌کند تا بتواند موجب کاهش تصادفات شود.

محمدی نصب برچسب و پرهیز از عجله و شتاب را دو عامل مهم جلوگیری از تصادفات اعلام کرد و ابراز داشت: از شما انتظار داریم با هر عنوان و مقامی به هر اندازه که مسئولیت دارید زبان گویای ما باشید و در حد توان پیام پلیس راهور را به زیر مجموعه خود برسانید.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به اینکه در 3 ماه نخست سال 96 بیش از 41 درصد تصادفات منجر به فوت در استان گیلان مربوط به عابران پیاده بوده است، افزود: آسیب پذیرترین کاربران ترافیک در استان گیلان عابران پیاده‌ای هستند که از انجام تکالیف خود غفلت کردند.

وی یادآور شد: در آیین نامه راهنمایی و رانندگی قانونی برای عابران پیاده وجود دارد که دارای 9 بند است و در آن با شفافیت هرچه تمام‌تر توضیحات لازم برای عابران و کارشناسان تصادفات توضیح داده شده است.

محمدی اعلام داشت: خانواده وقتی موتورسیکلت خریداری می‌کند و آن را در اختیار جوان خود قرار می‌دهد موظف است جوان خود را کنترل کند.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان تصریح کرد: ساعت یک شب بیش از هفتاد موتورسیکلت در جاده های گیلان مانور می‌دهند و پلیس به تنهایی قادر به کنترل آنها نیست، بنابراین نقش خانواده می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با تاکید بر وجود خلاء قانونی در مبحث اعمال قانون اظهار داشت: قصد پلیس راهور این است که با فرهنگ‌سازی و آموزش به شهروندان از بروز حوادث جلوگیری کند.

این مقام مسئول، راه‌های استان گیلان را 10 هزار و 816 کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: با 15 گشت خودرویی که در اختیار پلیس راهور استان قرار دارد، این مقدار راه حقیقتاً قابل کنترل نیست.

محمدی گفت: یک تحقیق نشان داده که هر نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهد بیش از 700 میلیون تومان هزینه اجتماعی دارد که اگر این مقدار را ضرب در تعداد افراد فوت شده در یک استان مانند گیلان کنیم رقم به‌دست آمده به 43 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به اینکه 43 هزار میلیارد معادل 3 سال بودجه راهداری کل کشور است افزود: با این مقدار پول می‌شود 3 بار کل جاده‌های روستایی کشور را آسفالت کرد، دو برابر راه‌های کل ایران را مجهز به گاردریل و حفاظ کرد و یا می‌توان 60 فروند هواپیمای ایرباس خرید.

وی اظهار داشت: در سال 95 در جاده‌های استان گیلان مجموعاً 499 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد 141 نفر موتورسوار، 132 نفر عابر پیاده، 113 نفر راننده و 100 نفر سرنشین خودرو بودند.

محمدی 20 درصد تصادفات منجر به فوت در شهرستان لنگرود را بین ساعت 20 تا 24 اعلام کرد و گفت: 80 درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند افراد مسن بالای 60 سال هستند.

901

کد خبر: 818772

وب گردی

وب گردی