تهران – ایسکانیوز:مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : اقدامات این وزارتخانه در زمینه حمایت از واحدهای تولید کننده پارچه مرغوب و الیاف طبیعی از وظایف ذاتی ما و جزو اولویتهای سرمایه گذاری است .

گلناز نصرالهی افزود : در بحث ساماندهی مد و لباس خیلی از ارگانها دخیلند و برای وزارتخانه ما نیز تعریف های خاصی شده است.

وی افزود : حمایت از کارخانجات تولید پارچه با الیاف طبیعی و تولید پارچه چادر مشکی و حمایت از طراحانی که روی مدهای ایرانی و اسلامی کار می کنند و برقراری ارتباط بین طراحان و کارخانجات تولیدی از جمله اقداماتی است که دفتر ما انجام می دهد.

نصرالهی با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت نساجی کشورگفت: در مقاطع مختلف حمایتهای خاص کرده ایم و حمایتهای ما شامل حمایتهای تعرفه ای و تامین سرمایه در گردش و پیگیری مشکلات تک تک این واحدها بوده است.

وی در زمینه ساماندهی مد و لباس ایرانی گفت : در طراحی مد و لباس الان انجمن طراحان ایجاد شده و با واحدهای تولیدی ما در طراحی پارچه و طراحی مانتوها ارتباط دارند و همکاری می کنند وتلاش كرديم کارخانجات را به استفاده از این طراحان تشویق می کنیم .

به گفته وی الان بسیاری از کارخانجات از وجود طراحان در طراحی پارچه و نیز واحدهای دوزندگی استفاده می کنند و رقابتی که در صنعت نساجی هست خود کارخانجات را راغب کرده که از طراحان برای بالا بردن کیفیت استفاده کنند.

نصرالهی اضافه کرد : در بحث مد و لباس عمده بحث به دوزندگی ها برمی گردد و جزو اولویتهای وزارتخانه نیز هست. در سال گذشته مصوبه ای از دولت گرفتیم که بسیاری از دوزندگی ها در که محدوده شهرهای بزرگ و فاقد پروانه صنعتی هستند ساماندهی شوند و مجوزهای صنعتی بگیرند .

وی ادامه داد: این کارخانجات مجوزهای صنفی داشتند و به دلیل اینکه اغلب اینها در حاشیه 120 کیلومتری تهران بودند نمی توانستیم به اینها مجوزهای صنعتی بدهیم اما سال گذشته دولت مجوزی داد که ظرف یکسال کلیه واحدهای دوزندگی جزو صنایع پاک محسوب شوند و به وزارتخانه ازطریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران اجازه داده شد که بررسی کنند و مجوزهای صنعتی این بنگاه ها را صادر کنند.

نصرالهی گفت : این واحدها سالها منتظر بودند که جزو صنایع پاک به حساب بیایند و در شعاع 120 کیلومتری فعالیت کنند .

وی ادامه داد : این مصوبه می تواند در ارتباط این واحدها با وزارتخانه و برخورداری از خدمات مفید باشد ضمن اینکه می توانند با مراکز مد که اغلب در مرکز شهرهاست در ارتباط باشند و ارتباطاتشان با اتحادیه ها و تشکلها نیز بیشتر شود ودر جریان رقابتهای صنعت نساجی قرارمی گیرند .

گلناز نصرالهی با اشاره به آمار سالیانه واردات پارچه گفت : الان سالیانه 80 هزار تن پارچه از طریق مناطق آزاد وارد می شود و 50 هزارتن هم واردات رسمی و 70 و 80 هزار تن هم واردات غیر رسمی است و می طلبد که دولت حمایت خاص از صنعت نساجی انجام دهد.

وی تاکید کرد : الان واردات بیش از نیازی است که باید باشد و این در حالی است که بحث قیمت تمام شده یکی از بحث های جدی در این صنعت است .

نصرالهی در ادامه از تدوین نقشه راه کوتاه مدت و میان مدت صنعت نساجی با نظر تشکلها در آینده نزدیک خبر داد و گفت : کشورهای رقیب ما در مد و طراحی بیشتر کارکرده اند در چند سال اخیر ما به علت بسته بودن بازارهایمان اهمیتی که به صنعت مد و نساجی باید می دادیم ندادیم و در این زمانها همه رقبا کار کردند و ما کمی زمان را ازدست دادیم.

وی تاکید کرد : باید جلسات با طراحان بیشترشود و ما الان تمام اقداماتی که برای افزایش کیفیت و تسهیل فضای کسب و کار در این صنعت انجام می شود و همچنین اقداماتی در رابطه با حمایتهای تعرفه ای ، مدیریت معقول واردات و اقداماتی که در نهایت تسهیل فضای کسب و کار را بدنبال دارد و پایین آوردن قیمت تمام شده و بالا بردن کیفی محصولات را برای رقابت پذیری این صنعت انجام م یدهیم.

ارتباط دادن طراحان با کارخانجات تولید و بالا بردن کیفیت تولیدات نساجی در درون بنگاهها از دیگر مواردی بود که نصرالهی در بحث حمایت از صنعت نساجی به آن اشاره کرد و افزود : تسهیل بازسازی و نوسازی صنعت نساجی اقداماتی است که برای رقابت پذیری بنگاهها انجام می دهیم ضمن اینکه برخی اقدامات در درون بنگاهها انجام می شود که ماحصل همه اینها کمک به رقابت پذیری صنعت نساجی است چراکه فضای رقابتی در صنعت نساجی به علت آسان بودن ورود این کالاها به کشور تنگ تر و شدید تر است.
کد خبر: 81887

وب گردی

وب گردی