پیگیری تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، نگاهی به اقدامات صورت گرفته در شرکت سرمایه گذاری این سازمان طی چهار سال اخیر نشان دهنده فعالیت اقتصادی سالم و شفاف در راستای حفظ و ارتقای دارایی بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی است.

به گزارش ایسکانیوز ، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، با استقرار دولت تدبیر و امید شاهد ایجاد تحول اساسی در مدیریت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) هستیم و این شرکت با خروج از مسائل حاشیه ای در مسیر فعالیت صحیح و همسویی کامل با سازمان تامین اجتماعی در جهت خدمت رسانی به بیمه شدگان قرار گرفته است.
براساس این گزارش، تامین مالی با استفاده از شیوه های جدید از بازار سرمایه یکی از برنامه های محوری شستا است که در این راستا از نیمه دوم سال مالی ١٣٩٢ تاکنون در مجموع حدود ٢٧ هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق اوراقی همچون (فروش سلف محصول PVC پتروشیمی آبادان به مبلغ ٥٠٠ میلیارد ریال، عرضه سلف تیرآهن ١٤ شرکت ذوب آهن و اوراق اجاره شرکت رایتل)انجام شده است.

بورسی کردن هلدینگ ها و شرکت های تابعه
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، بورسی کردن هلدینگ ها و شرکت های تابعه از دیگر اقدامات صورت گرفته در شستا محسوب می شود که عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در تاریخ 18 تیرماه 1392 با نماد تاپیکو در بورس اوراق بهادار و عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در تاریخ 30 دی 1392 با نماد تیپیکو در بورس و اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که در راستای افزایش شفافیت در شستا انجام شده است.
طی سال ٩٤ نیز عرضه سهام سیمان خوزستان در تاریخ 18 فروردین 1394 با نماد سخوز در بورس اوراق بهادار، عرضه سهام داروسازی کاسپین تأمین در تاریخ 29 دی ماه 1394 با نماد کاسپین در بورس اوراق بهادار صورت گرفت و همچنین فرآیند پذیرش هلدینگ صدر تامین در بورس اوراق بهادار از اواخر سال ٩٤ آغاز شد و تا مرحله اخذ نماد تاصیکو انجام شده است. پیش بینی می شود سهام این شرکت تا انتهای دولت یازدهم در بورس عرضه شود.
همچنین فرآیند پذیرش هلدینگ سلولزی در بورس اوراق بهادار از اواخر سال ٩٤ آغاز شد و مجوزهای لازم اخذ شده است، پیش بینی می شود سهام این شرکت نیز تا انتهای دولت یازدهم در بورس عرضه شود.
مراحل ثبت شرکت های پرسی ایران گاز و گلدشت نمونه اصفهان (با نماد زگلدشت) نیز در دست اقدام است که مراحل ارزش گذاری آن ها توسط شستا در دست پیگیری است و پیش بینی می شود تا انتهای دولت یازدهم در بورس عرضه شود.
در مجموع درصد پورتفوی بورسی شستا در ابتدای دولت یازدهم ٦٤ درصد بود که در پایان سال ٩٤ به ٨٢,٥ درصد رسیده و پیش بینی می شود تا پایان دولت یازدهم به ٨٥ درصد برسد.
تاسیس هلدینگ انرژی از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید است که در دی‌ماه ١٣٩٣ و با هدف اولیه مدیریت دارایی‌های واگذار شده به سازمان تأمین اجتماعی در حوزه نیروگاهی انجام شد.
فعال سازی شرکت مدیریت صنایع نوین تامین (هلدینگ شمص تامین) نیز در همین سال ها انجام شد و شرکت مدیریت صنایع نوین تامین جهت نیل به اهداف ترسیم شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در سال ١٣٨٥ با هدف سرمایه گذاری و مدیریت کسب و کار تاسیس شده بود، فعالیت خود را به عنوان یک هلدینگ از سال ١٣٩٣ آغاز کرد.

توسعه مدیریت و بهبود نظام بنگاه داری
این سازمان اعلام کرد: به منظور توسعه مدیریت و بهبود نظام بنگاه داری در مجموعه شستا، انجام دو دوره طرح رتبه بندی شرکت های تابعه شستا در سال های ٩٣ و ٩٤ انجام شد و علاوه بر این طراحی مدل شایستگی مدیران و راه اندازی کانون ارزیابی مدیران در دست اقدام بوده و تا سال ٩٦ تکمیل می شود.
پیگیری تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، تشکیل کمیته بهره وری در هلدینگ ها، توانمند سازی تخصصی هلدینگ ها، تحلیل راهبردی رقبا، تکمیل استقرار هوش تجاری در شرکت های تابعه، تدوین استراتژی تکنولوژی در هلدینگ ها و پیشنهاد برنامه های مدیریت و انتقال تکنولوژی و تمرکز بر ایجاد و فعال سازی شرکت های خدمات مشترک بازرگانی نیز با جدیت در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) مد نظر قرار گرفته است.

تامین مالی طرح های سرمایه گذاری
به منظور تامین مالی طرح های سرمایه گذاری در شستا، برنامه های مدون در این شرکت طراحی شده است و تاسیس و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در دستور کار قرار گرفت. صندوق سرمایه گذاری توسعه تعاون صبا در تاریخ 17 شهریور 1394 یکی از این اقدامات است که سرمایه آن بالغ بر هشت هزار و 460 میلیارد ریال است). تاسیس و راه اندازی ETF مبتنی بر سهام پرتفوی شستا، تاسیس و راه اندازی صندوق های پروژه، انتشار اوراق سلف، و انتشار اوراق اجاره از دیگر اقداماتی است که در راستای تامین مالی در شستا مورد توجه قرار گرفته است.
در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، طرح ها و پروژه هایی به مرحله بهره برداری رسیده است که در ماه های آینده تکمیل می شوند. برای اجرای این طرح ها در مجموع حدود یک هزار و 619 میلیارد تومان هزینه شده است.
طرح منو اتیلن گلایکول عسلویه، احداث فاز سوم توسعه کائولن مرند، توسعه کارگاه نورد ٦٥٠ (پروژه ریل) و افزایش ظرفیت ریخته گری ذوب آهن اصفهان، تکمیل دو فروند شناور کاتاماران آبادان اروندان، افزایش ظرفیت تولید سازه های فولاد با مقاطع H شرکت سولیران تهران، پروژه توسعه بخش سرم سازی داروپخش، تولید ظروف دارویی پلی اتیلین داروسازی فارابی اصفهان، پروژه آبسازی عمومی داروسازی زهراوی تبریز، تولید محصولات پریفیلد داروسازی اکسیر بروجرد و سامانه هوش تجاری شستا از جمله طرح های آماده بهره برداری هستند.
سازمان تامین اجتماعی اکنون 42 میلیون بیمه شده دارد.

702

کد خبر: 818930

وب گردی

وب گردی