دکتر نوریان: 50 درصد ثروت دانشگاه سند ندارد/باید بنا به توصیه مقام معظم رهبری به دنبال آموزش اثربخش باشیم

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد:  50 درصد ثروت دانشگاه سند ندارد. باید در این‌‌باره برنامه‌ریزی شود. مدیریت هزینه و دوری از اسراف باید در پیش گرفته شود و افزایش درآمد از زیرمجموعه‌ها در دستور کار باشد. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی‌محمد نوریان در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با تجلیل از پایه‌گذاران و رؤسای گذشته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدتی که بنده به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتم متوجه چالش‌ها و راهکارهایی برای رفع چالش‌ها شدم که از جمله می‌توان به تاثیر نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی و عمومی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

او در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم به موفقیت بیشتری دست یابیم، باید تعامل سازنده با دولت اعم از وزارت علوم و وزارت بهداشت و نهادهای تصمیم‌گیر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم.

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: در اداره دانشگاه به تفکر سیستمی نیازمندیم، بیشتر تصمیم‌سازی‌ها در سازمان مرکزی صورت می‌گیرد. در صورتی که باید با برون‌سپاری، تصمیم‌گیری‌ها به واحدها و استان‌ها واگذار شود. ما ده‌ها مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی داریم که بهم پیوستگی سیستماتیک ندارند. باید سیستم آنلاینی طراحی شود که مراجعه به سازمان مرکزی را بکاهد و واحدهای استان‌ها بتوانند مستقلا تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: تمرکز روی نقدینگی، نظارت بر مدیریت درآمد و هزینه و پیگیری مطالبات از بنیاد شهید باید در دستور کار قرار گیرد. 50 درصد ثروت دانشگاه سند ندارد. باید در این‌‌باره برنامه‌ریزی شود. مدیریت هزینه و دوری از اسراف باید در پیش گرفته شود و افزایش درآمد از زیرمجموعه‌ها در دستور کار باشد. همچنین ما باید به فکر پر کردن صندلی‌های خالی باشیم و موضوعاتی نظیر کاهش انگیزه در ادامه تحصیل را مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید بانک اطلاعاتی جامع و هوشمندی ایجاد کنیم تا از بروز مشکلاتی مانند مشکل اخیر برای حذف کدرشته‌ها جلوگیری شود. ما در اکثر رشته‌ها سه استادیار داریم یا مثلا در یکی از رشته‌هایی که حذف شده است، 12 سال دانشجوی دکتری و ارشد جذب می‌کردیم.

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید بنا به توصیه رهبری به دنبال آموزش اثربخش باشیم و مهارت‌های کارآفرین را ایجاد کنیم، همچنین ارتباط موثری با صنعت برقرار کنیم و به پژوهش در زمینه‌های نو توجه کنیم. باید به دنبال افزایش توان علمی اعضای هیات علمی باشیم و در استراتژی آموزشی تغییر ایجاد کنیم. اکنون رویه کار و اشتغال تغییر کرده است. ما باید به دنبال توسعه رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه باشیم و رشته‌های چند بعدی و میان‌رشته‌ای نیز ایجاد کنیم.

او در ادامه گفت: سرانه ساختمان در دانشگاه آزاد 12 متر است، در صورتی که در حالت استاندارد 7 متر است. باید کاری کنیم که اسم دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، منطقه و دنیا برند شود. در زمان حیات آیت‌الله هاشمی، پیشنهاد ایجاد موسسه اعتبارسنجی و رتبه‌سنجی را مطرح کردیم تا رشته‌ها و واحدها از این طریق سنجش شوند. چرا باید وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره رشته‌های ما نظر بدهند؟

نوریان همچنین بر گسترش موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: باید به فرهنگ قرآنی، وصایای امام‌خمینی(ره) و آموزه‌های دفاع مقدس توجه شود.

او در پایان توجه به جذب دانشجوی خارجی، انضباط مالی و اقتصادی از طریق ایجاد تکنولوژی به روز و تدوین سند آمایش آموزش عالی را مورد تاکید قرار داد.

200

کد خبر: 819115

وب گردی

وب گردی