امکان حضور گروه‌های دانشجویی در برخی حوزه‌های رقابتی جشنواره حرکت

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیات و فناوری در نشست خبری دهمین جشنواره ملی حرکت، امروز در دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد امسال غیر از انجمن‌های علمی، گروه‌های دانشجویی و دانشجویان به صورت فردی در برخی حوزه‌های رقابتی می‌توانند شرکت کنند.

به گزارش ایسکانیوز از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، فضل‌الله ایرجی کجوری گفت: اگر در ادوار گذشته فقط انجمن‌های علمی حق شرکت در این جشنواره را داشتند، اما در زمینه گسترش و فراگیری جشنواره در این دوره همه دانشجویان که واجد شرایط مندرج در دستورالعمل باشند در حوزه‌هایی که مشخص شده است می‌توانند آثار و دستاوردهای علمی خود را برای شرکت در جشنواره از طریق دانشگاه محل تحصیل و فعالیت برای جشنواره ارسال کنند.

او ادامه داد: دهمین جشنواره ملی حرکت از جهات مختلف یکی از رویدادهای مهم علمی و فرهنگی دانشجویان است. این جشنواره به عنوان بخشی از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در اسناد بالادستی آموزش عالی به طور ویژه به انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان زمینه و فرصتی برای شکوفایی استعدادها و آموزش و تقویت نهادهای مدنی و ترویج علم و دانش به آن‌ها اشاره شده است باید در نظر گرفت. به همین منظر مورد توجه قرار گرفته و واجد اهمیت اساسی برای آموزش عالی کشور است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: برای اولین بار در این دوره، هر گروه آموزشی در حوزه‌های رقابتی در درون خودشان به رقابت می‌پردازند. به عنوان مثال در گروه علوم انسانی یا فنی و مهندسی یا علوم پایه و... در حوزه‌های رقابتی که طبق دستورالعمل اجرایی جشنواره مشخص شده است فقط دانشجویان این رشته‌ها می‌توانند شرکت کنند.

او گفت: یعنی رقابت‌های در اصل در درون حوزه‌های تخصصی‌تر صوررت می‌گیرد. این در حالی است که در ادوار گذشته شرکت کنندگان از گروه‌های مختلف آموزشی بودند که در یک حوزه با هم رقابت می‌کردند. این مساله هم در زمینه بهبود وضعیت رقابت و کاهش نابرابری‌هاست و هم برای ایجاد نگاه حرفه‌ای و تخصصی به مقوله رقابت. به عبارت دیگر امسال بر خلاف سال‌های گذشته رقابت در درون گروه‌های تحصیلی صورت می‌‎گیرد.

امروز تولید علم یک مساله جهانی است

ایرجی کجوری ادامه داد: «جشنواره در سطح ملی شامل دو مرحله است. مرحله اول که پس از داوری و کسب امتیازات لازم، انجمن‌ها، گروه‌ها یا افرادی که واجد امتیاز لازم باشند به مرحله نهایی راه می‌یابند. به این معنی که ورود به مرحله نهایی خود یک نوع رقابت و امتیاز به حساب می‌آید. بر این اساس از هر گروه آموزشی ۶ انجمن به عنوان راه یافتگان به مرحله نهایی مشخص می‌شوند.»

او ادامه داد: «این انجمن‌ها و دستاوردها در مرحله نهایی برگزیدگان هر حوزه رقابتی مشخص می‌شوند. به عبارت دیگر، در واقع در هر حوزه رقابتی و از هر گروه ۶ اثر به مرحله نهایی راه می‌یابند و در این مرحله برگزیدگان مشخص می‌شود. بر همین اساس در این دوره فقط دانشگاه‌هایی که امتیاز لازم برای ورود به مرحله نهایی جشنواره را کسب کنند می‌توانند در بخش نمایشگاهی جشنواره شرکت کنند.»ایرجی کجوری افزود: «در این دوره بر اساس سیاست‌ها و اهداف جشنواره بر دو مساله عمده و بسیار مهم تاکید ویژه به عمل خواهد آمد. اول؛ تعامل نهاد دانشگاه و نهاد بازار یا جامعه؛ با توجه به اینکه یکی از کارکردهای دانشگاه علاوه بر آموزش و تولید علم و دانش ایجاد ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای بازار کار و تولید و مساله شناسی و حل مساله برای جامعه و بازار است، تاکید ویژه‌ای بر تقویت و گسترش این پیوند است.»

او گفت: «علاوه بر اهداف که به طور معمول از جشنواره می‌رود، مساله مهم این است که بتوانیم این پیوند را به طور جدی مد نظر قرار دهیم. اگر جشنواره نتواند در کنار ایجاد فضای رقابت سالم علمی برای معرفی دستاوردهای برتر علمی در حوزه‌های مختلف و ایجاد شبکه‌های علمی دانشجویی پیوند وثیقی با مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کند. بنابراین به این معنی خواهد بود که بخشی از اهداف جشنواره معطل و معوق مانده است.»

توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی در زمینه فرهنگی

ایرجی کجوری به مورد دوم اشاره کرد و گفت: «گسترش بخش بین‌الملل جشنواره؛ که در این دوره به طور ویژه مد نظر قرار دارد و از تمامی ظرفیت‌های لازم در حوزه آموزش عالی برای توسعه ارتباطات علمی برای تقویت این جشنواره استفاده می‌شود. توسعه تعاملات و ارتباطات بین‌المللی را زمینه‌ای برای کسب تجربه، انتقال دانش و آشنایی طرفین با ظرفیت‌های علمی و انسانی دانست. امروز تولید علم یک مساله جهانی است و در ارتباط و پیوندهای جهانی است که می‌تواند تولید علم و فناوری را به روز نگه‌داشت.

او در این باره توضیح داد: ما باید هم برای صدور محصولات و تولیدات علمی و فرهنگی خود و دستاوردهای که در این زمینه داریم ارتباطات علمی بین‌المللی خود را توسعه دهیم و هم از جهت اینکه از دانش، فناوری و تجربه‌های بین‌المللی دیگران استفاده کنیم.

ایرجی کجوری در بخش دیگری از سخنان به فرهنگ ایرانیان اشاره کرد و گفت: ما ایرانیان مردمی منزوی از نظر علمی و فرهنگی نبوده‌ایم و از همین رو در تاریخ ماندگاری و دستاوردهای بزرگ تمدنی و علمی خود را به بشریت عرضه داشته‌ایم. جشنواره ملی حرکت با در نظر گرفتن بخش بین‌الملل درصدد است به میزانی که در طی هر سال ممکن و مقدور و قابل دستیابی است به گسترش ارتباطات بین‌‎المللی و بهره گیری از فرصت‌های ناشی از آن دست یابد.

او در ادامه داد:در این دوره از جشنواره ملی حرکت برای اولین بار اتحادیه می‌توانند در حوزه‌های مختلف رقابتی بین اتحادیه‌ای مشارکت داشته باشند. الان تمهیدات و ضوابط آن دیده شده و به زودی به آن‌ها اعلام می‌شود تا در زمان مقرر اقدام به ارسال آثار به دبیرخانه مرکزی جشنواره داشته باشند.

ایرجی کجوری در پایان گفت: با این اقدام در واقع انجمن‌های علمی هم در سطح دانشگاه و هم در سطح ملی و در چارچوب اتحادیه می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. این مساله در واقع بخشی از تلاش برای توسعه و تقویت اتحادیه‌های علمی دانشجویی است. در این زمینه اتحادیه‌هایی که حد نصاب‌های لازم امتیاز رو کسب کنند می‌توانند در بخش نمایشگاهی جشنواره هم حضور داشته باشند.

دهمین جشنواره ملی حرکت آذر ماه سال جاری در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می‌شود.

200/202

کد خبر: 819128

وب گردی

وب گردی