دولت دوازدهم، نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‎ها را هدفمند کند

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: با اجرای یکباره طرح هدفمندسازی یارانه‎ها، بسیاری از واحدهای تولیدی، از رده خارج شده‌اند که امیدواریم این مشکل در دولت بعدی، حل شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نفت؛ علی وکیلی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ۲ هزار و ۱۰۰ کامیون و کشنده فرسوده، با اشاره به اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانه‎ها در ایران گفت: بررسی‎های ما در جریان تدوین طرح جامع انرژی کشور، بیانگر اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانه‎ها در کشور بوده است.

او افزود: افزایش یکباره هزینه‎ها شرکت‎های تولیدی را دچار چالش کرد چراکه این واحدها برای تطبیق خود با روند صعودی هزینه‎ها ناگزیر به افزایش بهره‎وری هستند و بهره‎وری هم در سایه استفاده از فناوری‎های نوین و فناوری‎های نوین هم در صورت تامین منابع مالی کافی حاصل می‎شود.

وکیلی با بیان اینکه این ضرورت، نشان دهنده نقش موسسات مالی و اعتباری از جمله بانک‎هاست، ادامه داد: در شرایطی که بانک‎ها تسهیلات گرانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‎دهند، طبیعی است تولیدکننده داخلی در رقابت با صنایع خارجی عقب‎نشینی کند.

او به عنوان نمونه، به کارخانه ارج به عنوان «آینه تمام‎نمای واگذاری‎های اشتباه» اشاره کرد و گفت: تا ساختار صنعتی کشور اصلاح نشود، رقابت با صنایع خارجی امکانپذیر نیست و هدفمند کردن نحوه هدفمندسازی یارانه‎ها به اصلاح این ساختار کمک می‎کند.

وکیلی ابراز امیدواری کرد، با همکاری‎ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای و پشتیبانی دولت از نوسانات نرخ ارز، بستر جذب سرمایه‎های خارجی فراهم شود و در توضیح بیشتر گفت: تسهیلاتی که بانک‎ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‎دهند، بسیار گران است و با این تسهیلات نمی‎توان شاهد حرکت‎های خوبی در بخش تولید کشور بود.

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، به ظرفیت‎های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر اشاره کرد که بر مبنای آن به وزارت نفت اجازه داده شده است سالانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار در طرح‎هایی که منتهی به بهینه‎سازی مصرف سوخت می‎شود، سرمایه‎گذاری کند.

وکیلی با اشاره به این‎که نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده نیز از محل ظرفیت‎های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که شرکت‎های دیگر نیز برای استفاده از این ظرفیت اعلام همکاری کنند تا امکان نوسازی ۶۵ هزار دستگاه فراهم شود.

او گفت: صرفه‎جویی از طریق افزایش بهره‎وری، سرمایه‎گذاری بسیار خوبی است که نه تنها تبعات منفی ندارد، بلکه خیر و برکات بسیاری نیز در آن نهفته است.

وکیلی ادامه داد: جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده پایه گازسوز نیز در طرح‎های ماده ۱۲ دیده شده است و امیدواریم در این زمینه نیز شرکت سایپادیزل همکاری کند.

قرارداد نوسازی ۲ هزار و ۱۰۰ کامیون و کشنده فرسوده، امروز (۳۱ تیرماه) بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، شرکت سایپادیزل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای و بانک توسعه تعاون امضا شد

401

کد خبر: 819214

وب گردی

وب گردی