کاهش فسفر آب دریاچه شهدای خلیج فارس با آغاز بهره برداری از تصفیه خانه

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تازه ترین نتایج پایش کیفیت آب دریاچه شهدای خلیج فارس را موید عملکرد مطلوب تصفیه خانه این دریاچه 140 هکتاری دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، علیرضا جاوید با اشاره به آغاز بهره برداری رسمی از تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس در فروردین امسال، بهبود کیفیت آب دریاچه را نتیجه مستقیم عملکرد این تصفیه خانه در فرآیند آبگیری، بازچرخانی و تصفیه مجدد آب عنوان کرد و گفت: نتایج آزمایشگاه مستقر در دریاچه که به طور مستمر بیش از 30 پارامتر مختلف شیمیایی و فیزیکی را اندازه گیری می کند و نتایج حاصل از آزمایش های متخصصان دانشگاه شهید بهشتی، نشان دهنده کیفیت مطلوب آب دریاچه شهدای خلیج فارس و مطابقت کامل آن با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در هر دو دسته حفظ محیط زیست و کاربری تفرجگاهی است.

وی با بیان اینکه متعاقب آغاز به کار تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، میزان فسفر کل آب دریاچه تا 15 درصد کاهش یافته است، میزان فعلی فسفر در آب دریاچه شهدای خلیج فارس را حدود 0/05 میلی گرم در لیتر و کمتر از حد مجاز (0/13 میلی گرم در لیتر) دانست و گفت: کاهش میزان فسفر با توجه به نقش مهم این ماده در فرآیند تغذیه گرایی و رشد جلبک ها، سبب بهبود وضع ظاهری آب دریاچه شده است؛ ضمن اینکه پیش بینی می شود شاخص "فسفر در بدنه آبی" در مهر امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 25 درصد کاهش یابد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری این نکته که فصل آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس از رودخانه کن، از دی هر سال آغاز شده است و تا اواخر فرودین ادامه دارد، گفت: امسال با توجه به زمان تکمیل تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، حدود نیمی از آب ورودی از رودخانه کن، قبل از ورود به مخزن دریاچه تصفیه شد. ضمن اینکه متعاقب اتمام آبگیری، فرآیند بازچرخانی تاکنون ادامه داشته است و از این رو انتظار می رود کیفیت آب دریاچه در نتیجه بازچرخانی و تصفیه مجدد آن، روز به روز بهتر شود.

جاوید با تاکید بر اینکه تلاش برای بهبود کیفیت آب دریاچه شهدای خلیج فارس، اقدامی مستمر و توقف ناپذیر است، افزود: دستیابی به شرایط مطلوب و پایدار کیفیت آب، به حدود 2 سال کارکرد پیوسته تصفیه خانه نیاز دارد.

وی با اشاره به این مساله که بازچرخانی آب دریاچه شهدای خلیج فارس پس از دستیابی به شرایط مطلوب طی چندماه در سال ادامه خواهد داشت، گفت: محاسبه میزان فعالیت تصفیه خانه، نیازمند فراهم ساختن یک مدل جامع مطالعاتی است که حتی فسفر ناشی از فضولات پرندگان و ماهی ها و زباله هایی که متاسفانه توسط بازدیدکنندگان به دریاچه ریخته می شود را مدنظر قرار دهد؛ مدلی که تلاش برای تهیه آن در حال انجام مراحل نهایی است.

703

کد خبر: 819305

وب گردی

وب گردی