انتقاد تند رئیس‌جمهوری آلمان از اردوغان

رئیس جمهوری آلمان می‌گوید که اردوغان بسیاری از یاران قدیمی دولت خود را تحت تعقیب قرار داده و زندانی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله، فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهوری آلمان در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور سیاست‌های همتای ترک خود را «غیرعادی و غیردیپلماتیک» خواند. در مقابل رجب طیب اردوغان دخالت در امور داخلی ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

اشتاین‌مایر که شنب گذشته در گفت‌وگوی ویژه شبکه تلویزیونی زِد.دی‌.اِف آلمان شرکت داشت، رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود را متهم کرد که «بسیاری از کسانی را که در دولت، با او و حزبش همکاری می‌کردند در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار داده و دستگیر کرده و به زندان انداخته و دهانشان را بسته است». او تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم این را بپذیریم».

رئیس‌جمهوری آلمان همچنین تاکید کرد که «موضع‌گیری روشن و صریح» در قبال این اقدامات لازمه «عزت نفس» کشور آلمان است.

اشتاین‌مایر در این گفت‌وگو همچنین از نامه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان خطاب به ترک‌های مقیم آلمان قدردانی و آن را یک اقدام خوب و به‌موقع توصیف کرد.

زیگمار گابریل، سیاستمدار حزب سوسیال‌دمکرات آلمان در این نامه که در روزنامه‌بیلد به زبان‌های آلمانی و ترکی منتشر شد خطاب به ترک‌های ساکن آلمان نوشت: «صرف نظر از این که روابط میان ترکیه و آلمان تا چه حد دشوار باشد برای ما روشن است که شما، مردم ترک‌تبار در آلمان به ما تعلق دارید، چه گذرنامه آلمانی داشته یا نداشته باشید».

منبع: تسنیم

۸۰۱

کد خبر: 819504

وب گردی

وب گردی