جمالی:  نعمت زاده مهره جوان سازی دولت/تغییرات در کابینه دوازدهم محدود است + جزئیات

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تغییرات احتمالی کابینه گفت: احتمال اینکه همه افرادی که هم اکنون در بدنه کابینه فعلی دولت یازدهم قرار دارند تغییر کنند امری محال است .

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در آستانه تشکیل دولت دوازدهم عنوان کرد: از آقای روحانی درخواست می کنم تا کابینه دوازدهم متشکل از افراد پرانگیزه، شجاع وخلاق باشد.

وی در خصوص تغییرات احتمالی کابینه گفت: احتمال اینکه همه افرادی که هم اکنون در بدنه کابینه فعلی دولت یازدهم قرار دارند تغییر کنند امری محال است و من فکر نمی کنم آن چیزی که در رابطه با کابینه مطرح است این است که تغییرات بسیاری را خواهیم دید و می توان پیش بینی کرد که تنها این تغییرات به 5 یا 6 نفر در کابینه محدود شود.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به آغاز دوره دوازدهم ریاست جمهوری ایران به نظر می رسد که بحث های جناحی در رابطه بااین کابینه بیشتر باشد اظهار کرد: در حال حاضر پالس هایی مبنی بر سهم خواهی از سوی گروه هایی که از کاندیدای منتخب حمایت کردند مشاهده می شود چرا که در خصوص انتخاب کابینه دوازدهم برخی گروههای سیاسی و حامیان دولت احساس می کنند که مشورت کمتری با آنها صورت گرفته که این امر باعث کندی روند انتخاب افراد در کسند وزارت در دولت خواهد شد.

وی ادامه داد: از گروه های حامی رییس جمهور منتخب نیز برخی معتقدند از حمایت نباید سهمی داشته باشیم وتقاضای سهم نکنیم ضمن آنکه کابینه دوازدهم باید به دور از هر گونه سهم خواهی و فقط با شایسته سالاری انتخاب شود، زیرا چهار سال دولت دوازدهم سال های سرنوشت سازی است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه به نظر می رسد آقای روحانی در خصوص انتخاب کابینه با تانی بیشتری رفتار می کند و چنین موضوعاتی را رسانه ای نمی کند خاطر نشان کرد: اینکه مسائل مربوطه به انتخاب وزرا برای تصدی وزارتخانه ها در چهارچوب خاص و حتی ممکن است بیشتر از یک حلقه از اطرافیانشون باشد امری متداول است چرا که این زمان تنها موضوعات در حد گمانه زنی و انتخاب ائولیه بر پایه شایستگی هاست.

جمالی با بیان اینکه احتمال ابقای برخی از وزرای فعلی در دولت بعدی بسیار قوی است گفت: در رابطه با آقای دکتر ظریف طبق گفتگوهایی که صورت گرفته به نظر می رسد وی در دولت آتی ابقا هستند ولیکن پیش بینی ما از تغییرات کلی از بدنه نهاد ریاست جمهوری خواهد بود و آن هم بخاطر جابه جایی در مهره ها صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص گمانه زنی ها برای حضور وزیر نفت فعلی در دولت آتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر میرسد جایگاه آقای زنگنه در دولت آینده رئس جمهور تثبیت شده است اما پیش بینی ما از وزارت علوم ،وزارت صنایع و وزارت آموزش وپرورش تغییرات وزرای فعلی امری روشن است ضمن آنکه برخی از وزرا مانند وزیر بهداشت شخصا به ماگفتند که بنده برای ادامه هماری با دولت شرایطی دارم و باید دید تا تیم اقتصادی دولت متشکل از چه کسانی خواهد بود که بسترهای همکاری متقابل فراهم شود.

نماینده مردم فسا در خصوص تغییر عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی را صرفا جابه جایی در دولت دانست و در خصوص بروز تغییر در وزارت ارتباطات نیز گزینه مطرح شده برای این وزارت خانه به جای واعظی را محمد نهاوندیان رییس دفتر کنونی رییس جمهور دانست.

دبیر کمیسیون امنیت ملی در ادامه با تقدیر از شایستگی های آقای نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت کنونی و با توجه به قول هایی که رییس جمهوری در خصوص کاهش سن کابینه در شعارهای تبلیغاتی داشتند در مزاحلی بیان کرد: اگر نعمت زاده تغییر کند سن کابینه بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و این منوط به آن است که از فرد جوانتری در این پست حاضر شود.

جمالی در پاسخ به گمانه زنی ها برای حضور زنان در بدنه کابینه دوازدهم گفت: من معتقدم اصلا مهم نیست که چند وزیر زن در کابینه باشند،مهم این است که اینها افرادی شایسته و پویا باشند چرا که شاهد آن هستیم در بسیاری دولت ها از زنان در کابینه خود استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: اعمال فشار از سوی یک یا چند جناح سیاسی برای درصد بندی حضور زنان و مردان در کابینه بدور از شایسته سالاری است و باید گفت این تفکر باعث عدم پویایی دولت خواهد شد.

نماینده مردم فسا در پایان با بیان اینکه دولت تنها شایسته سالاری را در انتخاب وزرا در نظر داشته باشد، تصریح کرد: از همه منتقدین و اربابان جراید می‌خواهم با توجه به حساسیت زمانی کشور همه دست به دست هم دهند تا در محیطی آرام که لازمه پیشرفت کشور می‌باشد بتوانیم بر بر مشکلات کشور فائق آییم.

خبرنگار: علی درخشان

301

کد خبر: 819540

وب گردی

وب گردی