جزئیات نحوه تدوین برنامه های درسی جدید  در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر عباس گوهری از نحوه تدوین برنامه های درسی جدید و بازنگری رشته های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

دکتر عباس گوهری سرپرست دفتر مطالعات و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: این دفتر دو وظیفه عمده تدوین برنامه های درسی جدید و بازنگری برنامه های درسی رشته های موجود را برعهده دارد که این روزها با توجه به مطرح شدن بحث «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، این وظایف پررنگ تر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات فرهنگی، بازنگری در رشته ها اجتناب ناپذیر است گفت: همچنین با توجه به اینکه دنیای امروز به سمت رشته های میان‌رشته ای در حرکت است، ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این هستیم که با بررسی رشته های موجود در دانشگاه های دنیا و با بومی سازی آنها، آن رشته ها را در کشور دایر کنیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی که به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بیش از سی سال در عرصه آموزش عالی فعال بوده است، این امکان را دارد که حتی رشته هایی که در دنیا موجود نیست را نیز ایجاد کند.

دکتر گوهری درخصوص نحوه تدوین و بازنگری برنامه های درسی رشته ها گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی 6 گروه و 50 کمیته در بحث تدوین و بازنگری رشته ها متشکل از اعضای هیات علمی برجسته فعال هستند که رشته های واحدها ابتدا در این کمیته ها بررسی و پس از آن در شورای برنامه ریزی با حضور ریاست دانشگاه به بحث گذاشته شده و در نهایت جهت تصویب نهایی به وزارت علوم ارسال می شود.

سرپرست دفتر مطالعات و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه براساس استاندارد جهانی هر رشته باید پس از 5 سال بازنگری شود، اظهار داشت: با توجه به سرعت پیشرفت علم و منسوخ شدن برخی رشته ها، باید با بازنگری رشته های موجود، رشته محل هایی را در جهت رفع نیازهای کشور ایجاد کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز هم‌راستا با جهان، این مهم را در دستورکار دارد.

گوهری با بیان اینکه دانشگاه مسئول اشتغال نیست ولی باید رشته ها را به گونه ای ایجاد کند که در جهت رفع نیاز جامعه باشد، گفت: هرچند دانشگاه بنگاه کارآفرینی نیست اما دغدغه دانشگاه باید این باشد که به گونه ای فارغ‌التحصیل تربیت کند که پس از فراغت از تحصیل، در جامعه بیکار نباشد.

203

کد خبر: 819614

وب گردی

وب گردی