لزوم تربیت فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی مطابق با استانداردهای جهانی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: برنامه های آموزشی این دانشگاه باید به نحوی باشد که مهارت ها مطابق با استانداردهای جهانی باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد حسین امید در سفر به شهر بم گفت: بم ظرفیت های بسیار خوبی را در گذشته در بخش کشاوزی و صنعت داشته است و امروز نیز خودروهای تولیدی این منطقه در کشور شناخته شده است.

وی افزود: بعد از تحریم ها مشکلاتی در تولید و کیفیت خودروها پیش آمد که منطقه ارگ جدید بم با گذر از این بحران ها، در حال حاضر در بین بخش خصوصی در حال تبدیل شدن به یک قطب است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: صنایع تبدیلی و بسته بندی و اخیرا معدن نیز جای رشد زیادی در این شهرستان دارد و همه اینها نشان می دهد که این منطقه نیازمند نیروی ماهر و توانا است و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی داریم نیازهای منطقه به نیروی ماهر را تامین کنیم.

15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

دکتر امید اظهار داشت: در سال های اخیر دانشگاه‌های زیادی در استان کرمان تأسیس شده است اما واقعیت این است از حدود 4 میلیون و 300 هزار دانشجویی که در حال حاضر در کشور وجود دارد تنها حدود 15 درصد آنها دانشجوی مهارتی هستند.

وی یادآور شد: به دلیل پویایی و انعطاف پذیری که در این دانشگاه وجود دارد، می توانیم نیازهای مهارتی مناطق مختلف کشور را با توجه به شرایط موجود تامین کنیم.

ارائه آموزش مهارتی از سوی دانشگاه علمی کاربردی برای مشاغل

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در این دانشگاه در کمتر از یک سال می توانیم بر اساس ضرورتی که برای یک شغل جدید پیش می آید، دوره جدید تعریف و دانشجو پذیرش کنیم.

دکتر امید تاکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی نزدیک به 800 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد و حدود 450 پودمان و تک درس نیز تعریف شده که این امر نشان می دهد شغلی در کشور وجود ندارد که ما برای آن شغل آموزش مهارتی نداشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: برای مشاغلی که رشته تحصیلی برای آنها تعریف نشده است بنا به اعلام نیاز بنگاه های تولیدی و اقتصادی، می توانیم دوره های بین سطوح و مقطع دار تدوین کنیم و این از ویژگی های دانشگاه جامع علمی کاربردی است که هیچ دانشگاهی در کشور این ظرفیت را ندارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تنها دانشگاهی در کشور که با اجازه وزارت علوم شورای برنامه ریزی درسی مهارتی دارد دانشگاه علمی کاربردی است و سایر دانشگاه های کشور اگر بخواهند درس و دوره جدید تعریف کنند باید از وزارت علوم مجوز گیرند اما ما در این دانشگاه به نیابت از وزارت علوم این فرایند را انجام می دهیم و این باعث تسریع در کار می شود.

دکتر امید تشریح کرد: حتی در بحث گسترش نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که می تواند گسترش دهد و سایر دانشگاه ها برای اینکه رشته، مرکز و دوره جدیدی را دایر کنند باید به شورای گسترش آموزش عالی ارجاع دهند اما با تنفیذ اختیاری که به ما داده شده است گسترش اختصاص دوره های کاربردی را داریم.

ارتقا کیفیت هدف اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته رشد کمی قابل توجهی داشته است، بنابراین توسعه کمی دیگر مورد نظر ما نیست بلکه آنچه ما دنبال می کنیم توسعه کیفی و ارتقا کیفیت آموزش ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: باید آموزش های خود را به گونه ای ارتقا دهیم که دانش آموخته دانشگاه بتواند در کشور و منطقه کار پیدا کند بنابراین مهارت های دانشجویان ما باید استاندارد جهانی را داشته باشند.

آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای برنامه های بین المللی

دکتر امید، بین المللی سازی را از اولویت های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: ما این آمادگی را داریم که در سطوح مختلف فعالیت بین المللی انجام دهیم و همه مراکز علمی کاربردی می توانند با مجوز دانشگاه دانشجوی خارجی جذب کنند.

وی اظهار داشت: ما در منطقه ای واقع شدیم که همسایه های ما از نظر تربیت نیروهای مهارتی از ما هم عقب تر هستند و مراکز ما می توانند در کشورهای همجوار مرکز دایر کنند و این بخش دیگری از بین المللی کردن دانشگاه جامع است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: بخشی از مراکز ما که از ظرفیت لازم برخوردارند می توانند با شرکای خارجی دوره های بین المللی برگزار کنند.

دکتر امید عنوان کرد: ما آمادگی داریم همه نیازهای منطقه بم را شناسایی کنیم و برای آنها رشته دانشگاهی تعریف کنیم.

203

کد خبر: 819686

وب گردی

وب گردی