حضور زنان در سطح وزرا مطالبه جدی فراکسیون زنان مجلس

رئیس فراکسیون زنان مجلس حضور زنان در سطح وزرا و در کابینه دولت را مطالبه جدی فراکسیون متبوعش دانست.

به گزارش ایسکانیوز، نشست‌خبری پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان قوه مقننه درباره ارائه گزارش عملکرد یک ساله و برنامه‌های آتی این فراکسیون صبح امروز (دوشنبه 2 تیر) در پارلمان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته فراکسیون زنان مجلس با اهداف مشخصی تلاش کرده تا اقدامات مناسبی را در راستای موضوعات مربوط به حوزه زنان انجام دهد، گفت: 17 زن بدون در نظر گرفتن هیچ گرایش سیاسی و در فراکسیون عضو هستند و این افراد تاکنون بدون در نظر گرفتن اختلاف نظرها در جهت تصویب قوانین با یکدیگر هم گام بوده اند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه سال گذشته به دلیل بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس، سال پرمشغله‌ای داشتیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت در برنامه ششم توسعه احکامی را مطرح کرده بود و بنا بر تصمیم مجلس مقرر شد برنامه‌های دیگری نیز به آن اضافه شود تلاش شد تا مبحث زنان نیز در برنامه پنج ساله توسعه مورد توجه قرار گیرد.

سلحشوری ضمن یادآوری اینکه با همراهی علی لاریجانی رئیس قوه مقننه 4 نفر از نمایندگان زن مجلس در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه عضو شدند تا بتوانند مسائل حوزه زنان در این برنامه پنج ساله را پیگیری کنند، افزود: بر این اساس فعالیت‌های خوبی انجام شد، طبق نظر مسئولان بانوان کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه دو برنامه پیگیری تابعیت زنان ناشی از ازدواج با افراد بیگانه و موضوع گذرنامه وخروج زنان را توسط فراکسیون زنان پیگیری کرده‌ایم، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون شرایط در دو محور یاد شده بهبود یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تجهیز فراکسیون و بهبود وجه سخت افزاری انجام شده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تلاش نمایندگان زن در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه برای تصویب ماده 31 برنامه مذکور که بعدها به ماده 116 تبدیل شد، گفت: به دلیل اینکه بحث عدالت جنسیتی در این ماده مطرح شده بود افراد و گروه‌های بسیاری مخالفت‌هایی را مطرح می‌کردند و دلایلی مانند اینکه شاید این موضوع مربوط به مباحث فمنیستی است را مطرح می‌کردند در حالی که در مباحث فمنیستی بحث برابری جنسیتی مطرح است.

سلحشوری اضافه کرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عدالت جنسیتی در کمیسیون مذکور تصویب و در برنامه نیز با اخذ رأی بالا مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر به مصوبه مذکور توجه شود شاهد ارتقاء جایگاه زنان خصوصا جایگاه سازمانی آنها خواهیم بود، تصریح کرد: زنان تا حدی می‌توانند در یک جامعه از نظر مدیریتی رشد کنند؛ به عنوان مثال بحث موضوع انتخاب وزیر زن که هم اکنون نسبت به آن واکنش‌هایی وجود دارد مربوط به همین موضوع می‌شود و به دلیل اینکه زنان مراتب مدیریتی را طی نکرده‌اند چنین امری محقق نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وقتی در قانون بر ضرورت ارتقاء بهبود وضعیت زنان تاکید می‌شود بحث پایش و ارزیابی دستگاه‌های مختلف نیز ضرورت می یابد لازم امیدواریم با تصویب این قانون این امر نیز رعایت شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده توسط فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع گسترش مشاغل زنان از طریق مشاغل خانگی خصوصاً زنان سرپرست خانوار از دیگر مباحثی است که تاکنون دنبال شده و طرح گسترش مشاغل خانگی، بنگاه‌های زود بازده و گسترش تعاونی‌ها که البته در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، از جمله مواردی است که پیگیری شده است.

سلحشوری با اشاره به اینکه متاسفانه موضوع بیمه زنان فقط طی 2 سال در گذشته انجام شد و این روند دیگر ادامه نیافت، افزود: مبحث بیمه همیشه بار مالی داشته و همیشه به سختی می‌شود آن را تصویب کرد اما با توجه به اقدامات صورت گرفته مقرر شد بیمه زنانی که دارای بیش از 3 فرزند هستند، عملیاتی شود و خوشبختانه علیرغم بار مالی این موضوع تصویب شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث ازدواج جوانان در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: متاسفانه هم اکنون میانگین ازدواج جوانان به 30 سال افزایش یافته و این علامت خوبی نیست؛ براین اساس تلاش شده تا راهکارهایی برای ازدواج پایدار و بادوام ارائه شود.

سلحشوری افزود: برای رفع مشکل مذکور توانستیم بحث افزایش سقف وام ازدواج و تخصیص اعتبار برای اشتغال جوانان را به ثمر برسانیم و طبق برنامه ششم توسعه حدود 400 میلیارد به مبحث ازدواج و اشتغال جوانان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ورزش بانوان تصریح کرد: زنان از نظر سلامت جسمی خصوصاً حرکتی دارای مشکلات متعددی هستند براین اساس تلاش شد تا با اختصاص 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که به حوزه‌های مختلفی از جمله زنان تخصیص می‌یابد موضوع مذکور مورد پیگیری قرار گیرد که در نوع خودش یک انقلاب محسوب می‌شود.

سلحشوری ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اخذ مالیات از حوزه دخانیات بودجه خوبی برای امور مربوط به ورزش، بهداشت، آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اختصاص می‌یابد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بهره مند نبودن از مشاوره های ازدواج یکی از موضوعاتی است که سبب شده تا برخی ازدواج ها به طلاق بیانجامد، اظهار کرد: تلاش کردیم تا در برنامه ششم توسعه موضوع مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص پیگیری موضوع مرخصی مردان پس از زایمان همسر، تصریح کرد: ابتدا بحث مرخصی 14 روزه مطرح شد که بنا به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت لذا پیشنهاد مرخصی سه روزه تصویب و هم اکنون مردان از این مهم بهره‌مند هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص پیگیری بازنشستگی پیش از موعد بانوان نیز تصریح کرد: پیشنهادی را مبنی بر بازنشستگی با 20 سال سابقه و بدون محدودیت سنی مطرح کرده بودیم که متاسفانه مورد تائید مجمع تشخیص مصلحت قرار نگرفت و نیاز به تغییراتی داشت که براین اساس از دستورکار خارج شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در برنامه ششم توسعه توجه به زنان سرپرست خانوار است، تصریح کرد: سعی کردیم فقط به یک گروه خاص زنان توجه نشود لذا در صورت تدوین آئین نامه اجرایی طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اجرای صحیح و نظارت مستمر این مهم کمک خوبی برای زنان سرپرست خانوار خواهد بود زیرا هم اکنون میزان زنان سرپرست خانوار بین 2.5 تا 5 میلیون نفر است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تشکیل اتاق فکر جامع 30 نفره در مرکز پژوهش های مجلس خبر داد و گفت: قرار است اولویت هایی را در خصوص حوزه بانوان در این اتاق مشخص کنیم و براساس آن کمیته های مرتبطی را تشکیل دهیم که خوشبختانه این مهم گام جدیدی است.

وی برگزاری نشست نمایندگان ادوار زنان مجلس شورای اسلامی را بی سابقه دانست و افزود: این نشست با حضور نمایندگان زن از طیف های فکری مختلف برگزار شد تا بتوانیم گام های خوبی برای بهبود وضعیت زنان برداریم؛ مقرر شد چنین نشستی در آینده نیز در ذیل فراکسیون زنان برگزار شود.

سلحشوری برقراری ارتباط با شهرستان‌ها و پیگیری مباحث زنان را از دیگر اقدامات فراکسیون متبوعش دانست و افزود: به عنوان مثال طی سفر به مشهد در همایش مربوط به زنان شرکت کردیم و نشست‌های زیادی با افرادهای مختلف در این حوزه داشتیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم دعوت از وزرا، احزاب، فعالین زنان، فعالین اجتماعی و ... به منظور حضور در فراکسیون زنان مجلس و طرح مطالبات بانوان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس حضور زنان در سطح وزرا و در کابینه دولت را مطالبه جدی فراکسیون متبوعش دانست و تصریح کرد: اعتقاد داریم یکی از راهکارهای توسعه سیاسی استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است؛ هم اکنون معاون رئیس جمهور زن داریم اما نیاز به وزیر زن وجود دارد و این مطالبه جامعه زنان است.

سلحشوری با یادآوری اینکه آقای احمدی نژاد از بانوان در کابینه دولتش استفاده کرد لذا نباید استفاده نکردن از بانوان در کابینه را به گردن دیگران بیندازیم، تصریح کرد: دولت حمایت 51 درصدی زنان را داشته تا هم اکنون آقای روحانی رئیس جمهور شود لذا داشتن وزیر زن یک مطالبه تلقی می شود.

وی از امضا 157 نماینده مجلس برای پیگیری این مطالبه خبر داد و افزود: نمایندگان مردم مجلس از دو طیف مستقل این نامه را امضا کرده و حضور زنان در کابینه را ضرورت عنوان کردند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس رسیدن به فرصت‌های برابر را زمینه توانمندسازی زنان دانست و افزود: هم اکنون مدیران زن خوبی در سطح کشور وجود دارند و طبق همین گفته لیست خوبی از زنان توانمند توسط خانم ملاوردی تهیه شده است که کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌اند.

سلحشوری ادامه داد: بخش‌های مختلفی در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و اندونزی توسط وزرای زن اداره می شود و حتی 19 درصد نمایندگان پارلمان عربستان، 27 درصد پارلمان افغانستان را بانوان تشکیل داده‌اند لذا باید از این فرصت‌ها برای توانمندسازی زنان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فرصت دادن به زنان از راه‌های رسیدن آنها به جایگاه های مدیریتی است، افزود: مردان سال‌ها تجربه کردند و باید اجازه تجربه کردن به زنان نیز داده شود تا این مهم محقق شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم پیگیری طرح تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه برای زنان در مجلس شورای اسلامی را از برنامه های آتی فراکسیون متبوعش خواند و تصریح کرد: این طرح هم اکنون توسط صاحبنظران در دست بررسی و مرحله تحقیقاتی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم سهیمه بندی را در مجلس اعمال کنیم البته که اجرای آن در کشورمان سخت است و نیاز به ارائه راهکارهای بومی و منطبق با تقسیم بندی های کشورمان دارد.

وی از پیگیری طرح افزایش سن ازدواج خبر داد و گفت: هم اکنون کودکان 13 ساله و حتی 9 ساله با اذن پدر ازدواج می کنند از این رو به دنبال افزایش سن ازدواج به 16 سال و انجام تغییراتی در اذن پدر هستیم تا دیگر شاهد ازدواج کودکان 9 ساله نباشیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پیگیری رفع قوانین مخل کسب و کار حوزه زنان را از دیگر برنامه های این فراکسیون دانست و اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در صورت وجود قوانین تبعیض آمیز آن ها را برطرف کرده و حتی قوانین تصویب کننده برای حوزه کسب و کار بانوان در نظر بگیریم.

وی با اشاره به بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: مقرر شده تا کارگروهی برای بررسی بندهای آن تشکیل شود تا موادی که برای زنان محدودیت دارد مورد بررسی دقیق قرار بگیرد زیرا برخی مواد ضد زن در این طرح وجود دارد. به عنوان مثال یکی از آنها اولویت بندی اشتغال است که توسعه سازگار نیست و ما به دنبال تعدیل آن هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تهیه کتابچه عملکرد یکساله و برنامه های آتی فراکسیون زنان مجلس را اتفاق خوشایندی دانست و افزود: خوشبختانه لوگو فراکسیون زنان نیز برای اولین بار تهیه شد که نشان دهنده هویت این فراکسیون است.

منبع: تسنیم

302

کد خبر: 819744

وب گردی

وب گردی