تهران-ایسکانیوز: وزیر امور خارجه ایالت متحده آمریکا در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد دولت باراک اوباما خواهان حفظ کانال ارتباطی با ایران و هنوز آماده است تا با ایران در مورد عراق و سوریه رایزنی کند.

اعلام موضع جان کری در حالی است که او هفته گذشته با صراحت بیان کرده بود که مخالف حضور ایران در کنفرانس بین المللی پاریس برای مقابله با داعش است. این کنفرانس  بدون حضور ایران در پاریس برگزار شد. پیش از برگزاری این کنفرانس دعوت از ایران از سوی برخی کشورهای منطقه ای همچون عراق مورد تاکید قرار گرفت.

عراق پس از برگزاری کنفرانس بین المللی پاریس برای مقابله با داعش، از عدم حضور ایران ابراز تاسف کرد. بر این اساس وزیر امور خارجه عراق از تصمیم عدم دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی پاریس انتقاد کرد. ابراهیم جعفری گفت: این تصمیم بسیار تاسف بار بوده است.

او با بیان این که در کنفرانس پاریس، 30 کشور متعهد شدند تا برای رهایی از گروه دولت اسلامی به ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا بپیوندند، افزود: معتقدیم همه کشورهای جهان از خطری که این گروه دارد، نگران هستند.

دیروز هم سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا در مورد تهدیدات داعش با ایران مذاکرات محرمانه داشته است و این مذاکرات ممکن است ادامه یابد.

پیش از برگزاری این کنفرانس، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در خصوص حضور ایران در کنفرانس بین المللی پاریس گفت: « حضور در نشست نمایشی و گزینشی مبارزه با تروریسم در پاریس مدنظر ایران نیست و جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که در مبارزه با تروریسم به کمک عراق شتافت.» او گفت: «برای ایران مبارزه واقعی و غیرگزینشی با تروریسم در منطقه و جهان مورد توجه است.» امیرعبداللهیان تاکید کرد: «به حمایت‌های قوی خود از عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.»

اظهارات جان کری در شرایطی مطرح شده است که مقام معظم رهبری با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته‌جمعی مأیوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.
ایشان گفتند: در همان روزهای سخت حمله‌ی داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان چند روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام این موضوع که ما از ایران برای ائتلاف بر ضد داعش دعوت نمی‌کنیم، خاطرنشان کردند: همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.
ایشان افزودند: حتی معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم که یک زن است و همه او را می‌شناسند، در مذاکرات با آقای عراقچی، بار دیگر این درخواست را تکرار کرد اما آقای عراقچی نیز درخواست وی را رد کرد.

اعلام موضع وزیر خارجه آمریکا پس از اینکه این کشور ادعای درخواست همکاری از ایران برای مقابله با داعش را رد و با حضور ایران در کنفرانس بین المللی مخالفت کرده است، نشان می دهد که ایالت متحده آمریکا در نظر دارد بدون به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی ایران در جریانات و تحولات منطقه ای از توان ایران در راستای استحکام حضور نظامی در منطقه بهره برداری کند.

در چنین شرایطی وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص چگونگی مبارزه با داعش از ایران خواست تا به این ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با نیروهای داعش در عراق بپیوندد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از برگزاری کنفرانس پاریس که روز دوشنبه برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: همیشه غیرمحتمل بوده است که ایران به یک عضو کامل در این ائتلاف تبدیل شود اما من فکر می‌کنم ما هنوز باید امیدوار باشیم که ایران به این ائتلاف بپیوندد.

وزیر امور خارجه انگلیس از ایران خواست تا به این ائتلاف بین‌المللی بپیوندد اگرچه تهران به این کنفرانس دعوت نشده بود.

 
کد خبر: 81991

وب گردی

وب گردی