طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل فقط مخصوص شمال کشور است

مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی معاونت جنگل های شمال کشور گفت: طرح ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل فقط مخصوص شمال کشور است.مسئولان در تلاش هستند کمترین آسیب را به کسانی که از جنگل ارتزاق داشتند، برسانند.

به گزارش ایسکانیوز، کوروش خلعتبری در یک میزگرد رادیویی با اشاره به اینکه سال‌های سال سازمان‌های مردمی و حتی کارشناس‌های سازمان، با شیوه‌های بهره‌برداری کنونی از جنگل‌های شمال مخالف بودند، گفت: این مخالفت‌ها در نهایت منجر به مصوبه قانونی شده است. بر اساس آن در برنامه ششم و تا پایان سه سال نخست، باید بهره‌برداری از جنگل‌ها را به صفر برسانیم.

وی تصریح کرد: این بدان معنا نیست که هر نوع بهره‌برداری از منابع طبیعی ممنوع است بلکه فقط بهره‌برداری‌های چوبی از جنگل های شمال کشور است زیرا دولت و مجلس می‌خواهند از توانمندی و کارکردهای جنگل که استفاده بیشتری برای نسل آینده دارد، حفاظت کنند.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی معاونت جنگل‌های شمال کشور در خصوص دوره زمانی اجرای این طرح اظهارکرد: دوره زمانی این طرح و پایان آن مشخص نیست. در حال حاضر در شروع این طرح هستیم و ارزیابی و برآورد ابتدایی آن صورت گرفته است. دولت به بعضی از مجریان طرح‌ها بدهکار و از بعضی دیگر طلبکار است. تا پایان شهریور با ۴۰ مجری بهره‌برداری از مجموع ۱۱۵ مجری، تسویه حساب می کند.

خلعتبری به عوامل تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری غیراصولی و قاچاق چوب همچنین تغییرات اقلیمی که در قالب آفات و بیماری‌ها خود را بروز می دهد از جمله عوامل تخریب جنگل‌ها هستند.

در ادامه این برنامه، دکتر نعمت‌الله خراسانی - استاد دانشگاه و عضو انجمن جنگل- اظهارکرد: مرحوم دکتر جزیره‌ای - رئیس اسبق سازمان‌ جنگل‌ها- موضوع استراحت جنگل را مطرح کرد بنابراین اگر بتوانیم یک استراحتی به جنگل ها بدهیم، قسمت‌هایی که تخریب شده اند فرصت پیدا می‌کنند تا خودشان را بازیابی کنند و قسمت‌هایی که توان احیای طبیعی ندارند را با کاشت و کمک، احیا کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عده ای با این موضوع مخالفت و عده دیگری از این نظریه دفاع می‌کردند. به تدریج افرادی که مخالف بودند به افراد موافق پیوستند و الان تقریبا همه کارشناس‌ها موافق این نظر هستند.

به گزارش سایت رادیو گفت و گو این عضو انجمن جنگل با بیان اینکه برای استراحت جنگل‌ها نیازمند اقدامات دیگری نیز هستیم،گفت: باید همزمان بتوانیم دام‌ها را از جنگل ها خارج کنیم همچنین باید جلوی قاچاق چوب که بخش عمده بهره‌برداری از جنگل‌ها از این طریق صورت می گیرد را گرفت. این تدابیر در کنار طرح استراحت جنگل، می‌تواند جنگل‌های شمال را که ارزش فوق العاده‌ای برای کشور دارند، حفظ کرد.

308

کد خبر: 819936

وب گردی

وب گردی