ترکان: 75 درصد ساختمان های کشور از اصول نظام مهندسی  پیروی می کند

مشاور رئیس جمهور گفت: نزدیک به 75 درصد ساختمان های کشور از قواعد نظام مهندسی پیروی کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: ما دوران مختلفی را در نظام مهندسی دیده ایم . نظام مهندسی در طول فعالیت خود موفقیت چشم گیری به دست آورده است.
وی ادامه داد: مقررات ملی از کارهای ارزشمندی است که بعد از انقلاب اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد ، در هر مرحله از این مقررات بازنگری هایی صورت گرفته و تجربیات جدیدی به آن افزوده شده است.
وی اضافه کرد: زلزله هایی که تاکنون در کشور اتفاق افتاده مارا در اجرای مقررات ملی مصم تر کرد. این حوادث به قدری تلخ بود که ما را مجبور به تدوین آیین نامه مقررات کرد که در مقابل زلزله کمترین اسیب به بنا وارد شود . بر اساس این مقررات می توان گفت عمده ساختمان های کشور بر اساس قواعد درست مهندسی ساخته می شود.
مشاور رئیس جمهوری اظهار کرد: برخی از قواعد کمک کرده است تا ساختمان هایی که با نظارت نظام مهندسی ساخته می شود سازه های قابل اعتمادی داشته باشند.نمی توان گفت تمامی کارهایی که نظام ملی ساختمان انجام می دهد، بدون نقص است اما در عموم بخش های کشور سازه ها قابل قبول طراحی و ساخته شود درحال حاضر دستاورد ارزشمند ما در پی و سازه است.

وی بیان کرد:در هر سازمانهای نظام مهندسی مسئولانی را مامور کرده اند تا نقشه را بازبینی کنند و با اصول ملی مطابقت دهند.گرچه در این زمینه ممکن است خطا رخ دهد اما شواهد نشان می دهد در حال حاضر ما را به سازه های قابل اعتمادی رسیده ایم.

ترکان افزود: نزدیک به 75 درصد ساختمان های کشور از قواعد نظام مهندسی پیروی کرده اند که این امر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم تلقی می شود.
وی بیان کرد: دستور این کنفرانس به گونه است که از مرحله سازه عبور کردیم و در حال حاضر مهندسی مکانیک به عنوان گام باقی مانده در ساخت و ساز محسوب می شود که باید رشد کند.
مشاور رئیس جمهور افزود: در مبحث19مقررات ملی ساختمان که بر آن تاکید بسیاری شده است موضوع هدررفت انرژی از ساختمان ها است برآوردها نشان داده شده که عایق کردن جداره بیرونی ساختمان که اگر صورت گیرد 15 درصد از پرتی ساختمان ها کاهش می یابد.

ترکان ادامه داد: تولید ناخالص داخلی در کشور حدود 400 میلیارد دلار است که براساس آمار ارایه شده در ترکیه 2.5 برابر ایران است.
به گفته وی،میزان مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران اعلام شده است.
وی گفت:امیدواریم موفقیتی که در سازه نظام مهندسی بدست آورده ایم در مهندسی مکانیک نیز بدست آوریم.
مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نظام مهندسی و کنترل ساختمان قابل تفکیک از یکدیگر نیستند افزود: هیچ ضابطه ای برای کنترل ساختمان نباید نوشته شود زیرا کنترل ساختمان بر قواعد نظام مهندسی استوار است همچنین آیین نامه هایی که قرار است برای کنترل ساختمان نوشته شود،باید مبتنی بر قواعد نظام مهندسی باشد.

402

کد خبر: 819953

وب گردی

وب گردی