حفاری‌های غیرمجاز در تپه تاریخی اروک

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد از برخورد با مسببان حفاری‌های غیرمجاز در تپه تاریخی اروک خبر داد.

به‌گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، علیرضا شناسایی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی گناباد، گفت: به‌محض اطلاع از حفاری غیرمجاز اخیر در تپه تاریخی اروک، موضوع به‌صورت خاص در دستورکار قرار گرفت و با همکاری انجمن میراث‌فرهنگی، فرماندهی انتظامی شهرستان گناباد و دهیاری‌های منطقه تحقیقات گسترده آغاز شد.

وی افزود: در این حفاری‌های غیرمجاز تعدادی سفال شکسته پیدا شد و مورد خاصی مبنی بر کشف آثار و اشیای تاریخی مشاهده نشد؛ لذا تحقیقات بیشتر برای کشف آثار تاریخی احتمالی در جریان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد گفت: دو نفر از عوامل قبلی این حفاری شناسایی شده‌اند و پرونده آن‌ها در دادگاه درحال پیگیری است و تلاش برای دستگیری آن‌ها ادامه دارد؛ چراکه لطمه به آثار تاریخی به‌قصد حفاری و تخریب آثار تاریخی جرم است و مجازات حبس دارد.

علیرضا شناسایی گفت: طرح پژوهشی و بررسی تپه‌های تاریخی اروک، نوده پشنگ و عمرانی به‌عنوان نقاط و محوطه‌های تاریخی با قدمت زیاد تهیه شده است و با تخصیص اعتبار لازم اقدامات علمی‌پژوهشی آن‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به توان و امکانات محدود اداره میراث‌فرهنگی گناباد، این اداره به‌تن‌هایی قادر به حفاظت از بیش از ۱۵۰ اثر و چندین محوطه تاریخی ثبت‌ملی نیست؛ بنابر‌این هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردمی را می‌طلبد.

تپه اروک مربوط به هزاره سوم قبل‌ازمیلاد در بخش مرکزی گناباد سال ۱۳۸۱ به‌شماره ۷۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

702

کد خبر: 819977

وب گردی

وب گردی