تلاش برای ثبت ذخیره گاهی جدید در تالش

مشاور معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تلاش هستیم تا ناحیه ای در تالش (استان گیلان/اردبیل) را به عنوان ذخیره گاه زیست کره جدید کشور به ثبت برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، بهرام زهزاد روز سه شنبه در نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر، افزود: ایران کشوری است که از ابتدای شکل گیری شبکه ذخیره گاه های زیست کره به آن پیوسته و با داشتن 12 ذخیره گاه یکی از پیشگامان این حرکت در منطقه است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که ذخیره گاه زیست کره پیوند میان انسان و طبیعت است، گفت: چگونگی بهره برداری پایدار از این مناطق که منطبق با اهداف توسعه پایدار است، از جمله مواردی است که باید به جوامع بومی و محلی آموزش داده شود.
مشاور معاون محیط زیستت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای رسیدن به چنین مفهومی لازم است مشارکت میان تمام نهادهای یک کشور و کشورهای دیگر صورت گیرد تا تجارب یکسان در یک محدوده جغرافیایی به اشتراک گذاشته شود.
زهزاد اظهار کرد: در ناحیه خزری ایران یعنی سه استان شمالی کشور شامل گلستان، مازندران و گیلان سه ناحیه ذخیره گاه زیست کره وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک یک ناحیه در تالش (استان گیلان/اردبیل) به آن اضافه شود.
وی افزود: این مناطق در نواحی جغرافیایی هیرکان قرار گرفته اند و به علت گسترش این مناطق در کشورهای همجوار، ضروری است همکاری وسیع تری میان کشورهای همسایه برای حفظ این مناطق صورت گیرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که در کنار تجارب ملی و بین المللی برای حفاظت از ذخیره گاه ها باید سهم مردم در حفاظت از این مناطق را ارتقا دهیم زیرا فقط با برنامه ریزی از بالا به پایین قادر به حفاظت نخواهیم بود.
مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید از نظرات مردم بومی و محلی در راستای بهره برداری پایدار از این مناطق استفاده کنیم؛ برای این منظور در ایران سمن هایی متشکل از جوامع محلی ایجاد شده است که در کنار مجموعه مدیریتی، فعالیت های آموزشی را برعهده دارند.
زهزاد با اشاره به این که نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر که مدیران و مسئولان ذخیره گاه ها را برای تبادل نظر و ارائه تجارب دور هم جمع کرده است، ابراز امیدواری کرد که این نشست برای تبادل اطلاعات و ایجاد یک بانک اطلاعاتی منطقه ای و جهانی برای این ذخیره گاه ها مفید باشد تا امکان برقراری تماس و تبادل تجربیات مدیران ذخیره گاه ها به سهولت انجام شود.
نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، میگل کلاسنر رئیس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری اکولوژی و تنوع زیستی یونسکو و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر برگزار شد و تا 5 مرداد ماه ادامه دارد.

703

کد خبر: 820009

وب گردی

وب گردی