کواکبیان: خانواده‌ها به ما می‌گویند تا کی باید صبر کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر نظرسنجی کنیم خواهیم دید که مطالبه مردم اشتغال است و خانواده‌هایی که چند جوان بیکار دارند می‌گویند تا کی باید صبر کنیم.

به گزارش ایسکانیوز ، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در اولین جشنواره «مهارت‌آموختگان در محیط واقعی کار» که در سالن همایش‌ها و اجتماعات اتاق بازرگانى ایران برگزار شد، گفت: در بحث سیاست خارجی و روابط بین‌المللی هم امروزه مشکل اصلی اقتصاد است و برای برون‌رفت از مشکلات سیاسی نیز ابتدا باید مشکلات اقتصادی را حل کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی ما اشتغال است و اگر توجه کنیم، آموزه‌های دینی ما نیز بر بحث اشتغال همین است و خداوند متعال می‌فرماید برای کسی هیچ چیز شامل نمی‌شود مگر طبق سعی و تلاشی که انجام داده است. در روایات و همچنین بندهای قانون اساسی نیز به موضوع اشتغال تأکید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: چندین سال است مقام معظم رهبری سال را با اسامی‌ اقتصادی نامگذاری می‌نمایند و امسال را نیز با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند، در مناظرات انتخاباتی نیز اهم صحبت نامزدهای ریاست‌جمهوری وعده‌ ایجاد شغل بود که البته بعضی از صحبت‌ها نیز پوپولیستی بود، اما در کل موضوع اقتصاد و اشتغال، مهمترین موضوع مطرح شده بود، وقتی به آسیب‌های اجتماعی وارد شویم می‌بینیم شغل نداشتن جوانان چه تبعاتی در جامعه به جا خواهد گذاشت.

کواکبیان گفت: بنده یکی از نمایندگانی هستم که در تهران دفتر ارتباط مردمی‌ دارم که با تابلوی بزرگی که نصب شده مراجعان بسیاری داریم، بارها گفته‌ام 85 درصد مراجعان به‌ این دفتر درخواست شغل دارند که دارای مدرک دیپلم، کارشناسی و بالاتر هستند، از نگاه توسعه پایدار نیز توسعه منابع انسانی و اشتغال پایدار از مهمترین مباحث این مدل توسعه است.

وی ادامه داد: اگر نظرسنجی کنیم نیز خواهیم دید که مطالبه مردم اشتغال است و خانواده‌هایی که چند جوان بیکار دارند می‌گویند تا کی باید صبر کنیم.

کواکبیان افزود: وقتی پای درد دل مسئولان سازمان بهزیستی می‌نشینیم می‌بینیم زیر پوست همین شهر تهران چه اتفاقاتی در جریان است، بنابراین اگر توجه کافی به موضوع اشتغال نکنیم خواهیم دید نه تنها پاشنه آشیل اقتصاد که پاشنه آشیل دولت و نظام جمهوری اسلامی ‌است.

وی اضافه کرد: در اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز 1404 اشاره شده که باید کشور اول منطقه و دهم جهان باشیم، زمانی می‌گفتیم چشم‌انداز 20 ساله اما هم‌اکنون 8 سال بیشتر به پایان‌ این سند زمان نداریم، باید توجه کنیم‌ آیا در مسیر رسیدن به‌ این چشم‌انداز حرکت می‌کنیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: برخی تفسیر بدی از اقتصاد مقاومتی دارند و فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی جنگ با دنیا، در حالی که‌ این تفسیر خیلی غلطی است. اقتصاد مقاومتی یعنی ما روی پای خودمان بایستیم، مزیت‌های نسبی خودمان را خود تعیین کنیم، اقتصاد را پیش ببریم و تا حد ممکن به کالا و خدمات داخلی تکیه کنیم و نگاهی به بیرون هم داشته باشیم، بنابراین اشتغال موضوعی است که از هر منظری به آن بنگریم واجب است. اگر می‌خواهیم‌ ایجاد اشتغال بکنیم باید توجه کنیم می‌خواهیم صرفا عده‌ای را به صورت موقت سرکار بگذاریم یا‌ ایجاد اشتغال پایدار نماییم.

کواکبیان ادامه داد: وقتی فردی به دفتر مراجعه کرده و تقاضای شغل می‌کند، ابتدا بیان می‌کند که در کار با کامپیوتر مهارت دارد، اما پس از مدتی مشخص می‌شود منظور وی از مهارت، گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی بوده و در همان مورد نیز تخصص فنی ندارد. لذا باید بپذیریم سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از جایگاه‌هایی است که می‌تواند اشتغال پایدار‌ ایجاد کند. پیش از انقلاب نیز سازمان ملی مهارت وجود داشت و بعد از انقلاب نیز مجلس شورای اسلامی‌ قانون مرتبط را تصویب کرد، اما طبق اطلاعات موجود، چند سالی است‌ این قانون خاک می‌خورد.

وی تصریح کرد: قبلا قانونی در مجلس تصویب کردیم که تمامی ‌افرادی که می‌خواهند اشتغال داشته باشند، ملزمند گواهی تأییدیه از سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشند، اما‌ آیا امروزه به ‌این قانون عمل می‌شود؟ اگر نمی‌شود باید دید نقش نظارتی مجلس چگونه است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به آماری که مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه کرده بود، گفت: سرانه آموزش حوزه علمیه خواهران، 11 میلیون تومان است، در حالی که ‌این سرانه در فنی و حرفه‌ای طبق آمار ‌ایشان، یک میلیون تومان است، باید ببینیم با‌ این روش تخصیص منابع‌ آیا دنبال‌ ایجاد اشتغال پایدار هستیم؟

کواکبیان ادامه داد: من خودم دانشگاهی هستم و افتخار هم می‌کنیم، اما‌ آیا دانشگاه‌های ما می‌توانند عناصر فنی آچار به دست حرفه‌ای تربیت کنند؟ آموزش و پرورش نیز دچار وضعیت مشابهی است، نگاه ما نباید موازی‌کارانه باشد و نیاز داریم روی موضوع اشتغال پایدار تمرکز کنیم.

وی افزود: اگر قرار است وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کار کند، یکی از مسائلی که باید به آن توجه کند، سازمان فنی و حرفه‌ای است و باید جدی گرفته شود. کارگاه‌های آموزش خصوصی در بخش اشتغال زنان نیز می‌توانند بسیار مؤثر باشند، وزیر شدن زنان یکی از آرمان‌های ماست اما مگر فقط وزارت شغل است؟ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از نیاز‌های کشور است.

کواکبیان با اشاره به دوره پسابرجام، اضافه کرد: در دوره پسابرجام می‌توانیم تکنولوژی‌ها و آموزش‌های بسیار به روزتری داشته باشیم و باید در‌ این دوره به ارتباط صنعت و آموزش فنی و حرفه‌ای توجه جدی‌تری نماییم، صنایع باید نیاز‌های خود را بیان کنند، یکی از مشکلات ما‌ این است که نمی‌دانیم در چه جایگاهی باید نیروی حرفه‌ای پرورش دهیم تا به کار گرفته شود.

وی تأکید کرد: یکی از طرح‌هایی که بنده در مجلس مطرح کردم‌، این بود که هر دانشگاهی به هر تعداد که دانشجو می‌گیرد، باید تضمین دهد، برای مثال 10 درصد آن تعداد با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و امثال آن شغل تحویل دهد و آنها را ملزم به ‌ایجاد اشتغال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: این سازمان فنی و حرفه‌ای است که می‌تواند با کمک اتحادیه‌ها که نیاز‌ها را بیان می‌کنند، نیرو پرورش دهد و افرادی را که به دنبال اشتغال پایدار هستند، هدایت کند. بنده ارتباط آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیاز صنعت را ضعیف می‌بینم و معتقدم‌ این ارتباط باید وسیع‌تر و بهتر باشد.

کواکبیان گفت: در مجلس بیش از 130 گروه دوستی پارلمانی داریم که یکی از مواردی است که‌ این موضوع می‌تواند با اتاق بازرگانی ارتباط داشته باشد. چه اشکالی دارد در هر سفر گروه‌های دوستی یک نماینده از اتاق بازرگانی حضور داشته باشد و نگاهش‌ این باشد که آن کشور برای‌ ایجاد شغل چه کرده؟ ما حاضریم در مجلس به این امر کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد جایگاه سازمان فنی و حرفه‌ای اگر خلاء قانونی وجود دارد به ما اطلاع دهید تا به اندازه توان خودمان درصدد جبران آن برآییم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان خاطرنشان کرد: ارزش سازمان فنی و حرفه‌ای و کسانی که درصدد‌ ایجاد اشتغال پایدار و حل مشکلات اقتصادی هستند بسیار بالاست و با کمک اصناف و اتحادیه‌ها ‌این سازمان می‌تواند بسیار گسترده‌تر عمل کند و اگر نیاز‌های اصناف و اتحادیه‌ها به ‌این سازمان منتقل شود، عزیزان‌ این سازمان می‌توانند با کمک دانش و فناوری روز آموزش‌های لازم را ارائه کنند تا بتوانیم از مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستیم به سلامت عبور کنیم.

کد خبر: 820167

وب گردی

وب گردی