تندگویان:در فرهنگ سازی ترافیک غفلت کرده ایم

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گغت: فرهنگ سازی ترافیک، اصل مهمی است که در کلانشهری همچون تهران از آن غفلت کرده ایم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، محمد مهدی تندگویان با بیان این مطلب افزود: فرهنگ سازی ترافیک موضوعی است که در چند دهه اخیر از آن غفلت شده است و در طول این سال ها تنها از آن به عنوان یک معضل نام برده ایم و به دنبال حل کردن آن هستیم.

وی با بیان اینکه ترافیک در دنیا اصلی پذیرفته شده از سوی مردم و مسئولان است؛ ادامه داد: هیچ کشور، پایتخت و شهری را در دنیا پیدا نمی کنیم که ترافیک نداشته باشد. بنده در برخی از کشورها ترافیک های طولانی 4 تا 5 ساعته ای را دیده ام که مردم به راحتی آن را تحمل می کنند. چرا که آنها فرهنگ ترافیک را یاد گرفته اند.

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ترافیک های طولانی دو شهر سئول و توکیو در آسیای شرقی بیان کرد: به عنوان مثال در شهرهایی مانند توکیو و سئول با ترافیک های بلند مدت پر مشکل مردم دارند کار می کنند.

وی با تاکید بر اینکه به جای افزایش شبکه های بزرگراهی در جهت روان سازی ترافیکی باید به مردم یاد دهیم زمانی که ار خودرو استفاده می کنند باید چه رفتاری داشته باشند؛ گفت: در حال حاضر خودرو در تهران به یک وسیله لوکس تبدیل شده است.

به گفته تندگویان اگر در شهرها به ویژه تهران شبکه زیر ساخت حمل و نقل عمومی را تکمیل و به طور کامل آن را به بهره برداری برسانیم؛ مردم بهتر می توانند در ترددهای خود تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه فردی که می خواهد از خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه لوکس استفاده کند باید هزینه های این انتخاب که همان تحمل ترافیک است را بپذیرد؛ یادآور شد: نباید به این سمت پیش برویم که به اندازه خودروهایی که در این شهر وجود دارد و تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی شبکه زیرساخت بزرگراهی را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به لزوم فرهنگ سازی ترافیکی در تهران تاکید کرد: باید به مردم آگاهی رسانی شود زمانی که از خودرو استفاده می کنند، پذیرای تحمل حداقل دو ساعت ماندن در ترافیک با باید داشته باشند.

به گفته وی؛ باید مسئولان شهری با حمایت دولت به سمتی پیش بروند که با تکمیل شبکه زیرساختی حمل و نقل عمومی راه های جایگزین را در مقابل شهروندان قرار دهند تا آنها نیز به این نتیجه برسند که اگر از خودرو استفاده نکنند دو ساعت در زندگی خود جلوتر هستند.

تندگویان با بیان اینکه تا به حال از آموزش فرهنگ حضور در ترافیک غفلت شده است؛ افزود: مردم باید یاد بگیرند زمانی که در ترافیک قرار می گیرند دچار رفتارهای عصبی نشوند چرا که این رفتارها باعث ایجاد تصادف می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تاثیر برگزاری پویش های مردمی با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک ادامه داد: شکل گیری حرکت های مردمی در تهران تنها مساله ای که می تواند در بهبود شرایط زیست شهری کمک کند.

به گفته عضو کمیسیون شهرسازی و معماری هر زمانی که نگاهی از سوی مردم شکل گرفته و به مسئولان تذکر داده و در نهایت نهضتی را در شهر ایجاد کرده؛ بیشتر جواب داده است.

تندگویان با بیان اینکه اگر مردم به حق و حقوق خود واقف باشند و بیشتر مطالبه کنند؛ مدیران نمی توانند از این خواسته ها گذر کنند؛ یادآور شد: کمپین ها بهترین محل برای یادآوری حقوق شهروندان است. مردم چون حقوق خود را نمی دانند؛ مطالبه گری کمتری دارند. این کمپین ها و نهادهای مردمی می تواند به ارتقای توقعات مردم و آنچه باید در شهر روی دهد؛ کمک کند.

701

کد خبر: 820285

وب گردی

وب گردی