مسکن ها در بدن چگونه عمل می کنند؟/عوارض مصرف بیش از حد ضددردها

یک داروساز معتقد است:داروهای ضد درد با مداخله در عملکرد سلولی و تاثیر روی پایانه های عصبی باعث کاهش احساس درد وکنترل آن می شود،همچنین بسیاری از داروها می توانند با تحریک یا کاهش مقدار طبیعی فعالیت سلول ها عملکرد آن ها را تغییر دهند .

دکتر جواد ناظمی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به کاربرد داروی مسکن گفت:مسکن ها از داروهای بسیار پر کاربرد در علوم پزشکی هستند که برای کاهش درد و کنترل آن مصرف می‌شوند. مسکن‌ها با عملکردهای مختلف بر اعصاب مرکزی یا محیطی تاثیر می‌گذارند. این دسته دارویی به 3 دسته مهم تقسیم می شوند، غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDS)، پاراستامول و مخدرها که هر یک به شیوه متفاوتی عمل می کنند.

وی افزود:ضد دردهای غیراستروئیدی محل التهاب را شناسایی کرده و از آن جلوگیری می کنند تا درد کاهش یابد.هم داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و هم استامینوفن، به دسته مسکن های غیر مخدر تعلق دارند. عمده داروهای غیر مخدر با مهار آنزیم های سیکلواکسیژناز (کوکس) و سیکلواکسیژناز-2 عمل می کنند. این آنزیم ها سبب تبدیل چربی به پروستاگلندین و در نتیجه انتقال درد خواهند شد. بدون پروستاگلندین پیامی هم وجود ندارد و اگر جلوی ساخت پروستاگلندین گرفته شود، یعنی درد از بین می رود.استامینوفن یکی از مهمترین و پرکاربردترین ضد دردها است.

او گفت:پاراستامول، داروی بی خطری است و اگر بیش از حد مصرف نشود عوارض جانبی نادری دارد.با این وجود، پاراستامول اگر زیاد مصرف شود می تواند خطرناک باشد. مصرف بیش از اندازه پاراستامول می تواند در اثر اشباه اتفاق بیفتد اما برخی افراد از روی عمد زیادمصرف می کنند. مشکل اصلی حاصل از مصرف بیش از اندازه پاراستامول این است که می تواند به کبد آسیب دائمی برساند و حتی گاهی موجب مرگ فرد شود.

وی با بیان این مطلب که دسته دیگر مسکن ها مخدرها هستند ادامه داد ،رایج ترین عوارض جانبی این دسته دارویی حالت تهوع و استفراغ ، یبوست و خشکی دهان است. مخدرها همچنین ممکن است ایجاد خواب آلودگی و گیجی کنند.متاسفانه در برخی افراد ممکن است سطح تحمل نسبت به مسکن های اپیوئیدی افزایش یابد،یعنی برای گرفتن تاثیر مشابه نیاز به دریافت دوز بالاتر دارند و پس از مدتی به آن وابسته شوند.این حالت شامل مخدرهایی که در داروخانه ها فروخته می شود نیز است. اگر فکر می کنید به مخدرها وابسته شده اید و نیاز به دوز بالاتر و بالاتر دارید با پزشک خود مشورت کنید.

این داروساز گفت:داروهای ضد درد با مداخله در عملکرد سلولی و تاثیر روی پایانه های عصبی باعث کاهش احساس درد وکنترل آن می شود.بسیاری از داروها می توانند با تحریک یا کاهش مقدار طبیعی فعالیت سلول ها عملکرد سلولها را تغییر دهند . مثلا ، التهاب ممکن است بر اثر افزایش هورمون های طبیعی یا مواد شیمیایی بر روی عروق خونی و سلولهای خونی دیگر پدید آید، داروهای ضد التهاب می تواند جلوی این عمل هورمون را می گیرند و یا تولید آنها را کند می کنند . داروهایی که به روش مشابه عمل می کنند برای درمان برخی بیماریها مثل اختلالات هورمونی ، مشکلات انعقاد خون و بیماری های قلب و کلیه مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود:به عنوان مثال پیام انقباض عضله از مغز ارسال شده و از طریق پایانه گیرنده آن وارد سلول عصبی می شود . این پیام که به صورت فرکانس الکتریکی عمل می کند و کل عصب را طی می کند،در پایانه یک ماده شیمیایی موسوم به ناقل عصبی آزاد می شود و پیام را از شکافی که آنرا از یک سلول عصبی مجاور جدا می کند هدایت می کند، این جریان تکرار می شود تا زمانی که پیام به عضله مناسب برسد. بسیاری از داروها می توانند این جریان را تغییر دهند واین کار را اغلب با تأثیر بر محل های گیرنده در سلول ها انجام می دهند . برخی از داروها ( آگونیست یا سازگارها ) فعالیت سلولی را تشدید و برخی دیگر ( آنتاگونیستها یا ناسازگارها ) فعالیت آنرا کاهش می دهند.

او گفت:برخی از مسکن ها ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند، این سبب افزایش یا کاهش تاثیرات یکی از دو درمان شود. بنابراین وقتی مسکن برایتان تجویز می شود اگر داروی دیگری مصرف می کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید.حتی اگر این گونه هم باشد پزشک شما معمولا قادر خواهد بود نوعی مسکن دیگر برایتان انتخاب کند که بتوانید آن را مصرف کنید. کودکان زیر 16 سال نمی توانند آسپرین مصرف کنند چون امکان ایجاد سندروم ری (بسیار نادر) در آنها وجود دارد.

وی در پایان همگی افراد را از مصرف بی دلیل و ناآگاهانه ضد درد ها منع واز عوارض مصرف زیاد آن ها به زخم معده،آسیب‌دیدگی کبد، آسیب دیدن کلیه ،حساسیت بیشتر به درد را عنوان کرد.

خبرنگار:سولماز ظریفی

702

کد خبر: 820350

وب گردی

وب گردی