تولید کیت تشخیص سریع اختلالات کروموزومی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رئیس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز، از تولید کیت تشخیص سریع اختلالات کروموزومی به عنوان گامی دیگر به سوی خودکفایی کشور در عرصه خدمات سلامت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر یونس قاسمی گفت: دانشجویان دکتری بیوتکنولوژی پزشکی دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز، موفق به تولید کیت تشخیص سریع اختلالات کروموزومی در حوزه ژنتیک پزشکی شدند.

وی با اشاره به اجرای پروژه های تحقیقاتی متنوع در حوزه فناوری های نوین دنیا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: درصد بالایی از مقالات ارائه شده در این دانشکده، در زمینه های کاربردی است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به پیشرفت های اخیر در حوزه فناوری های زیستی و توسعه روزافزون آزمایش های ژنتیکی، پایان نامه «محمدرضا میری» و «جمیله صابرزاده»، با هدف تهیه کیت های تشخیص سریع اختلالات کروموزومی شایع در ایران طراحی و مصوب شد.

دکتر مجید فردایی که راهنمایی این پایان نامه را بر عهده داشته است نیز در این باره گفت: با بررسی ها، مطالعات و تجارب به دست آمده، لزوم تولید کیت تشخیصی با هدف تشخیص سریع و دقیق پیش از تولد اختلالات کروموزومی شامل سندروم داون (تریزومی ۲۱)، سندروم ادوارد ( تریزومی ۱۸)، سندروم پاتو ( تریزومی ۱۳) و اختلالات تعدادی کروموزوم های جنسی مانند سندروم ترنر، کلاین فلتر و موارد دیگر احساس شد و در این راستا پروپوزال مربوطه به عنوانی پایان نامه دانشجویی تصویب و طی سه سال و نیم، این طرح تحقیقاتی به نتیجه رسید.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: این کیت پس از تولید آزمایشگاهی، با توجه به تکنولوژی بالای به کار رفته در آن و با حمایت مرکز رشد بیوتکنولوژی، موفق به دریافت عنوان محصول دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد.

فردایی ادامه داد: این کیت تشخیصی، قدرت رقابت با بهترین کیت های مشابه خارجی را دارد و با انجام تست های انجام شده بر روی بیش از ۳۰۰ نمونه بالینی، حاصل کار موفقیت آمیز است.

وی یادآور شد: با حمایت و پیگیری می توان امکان تولید انبوه این محصول را داشت و از خرید این کیت تشخیصی از سایر کشورها بی نیاز شویم.

203

کد خبر: 820376

وب گردی

وب گردی