اولین دانشگاه خارجی کشور عراق در حوزه علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت ایران تاسیس می شود

در نشست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تیمی از مسئولین علوم پزشکی کشور عراق توافق هایی درخصوص همکاری علمی و آموزشی 2 کشور در حوزه علوم پزشکی انجام شد و درخصوص تاسیس اولین دانشگاه علوم پزشکی خارجی عراق توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و با نظارت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران توافق های اولیه صورت گرفت.


به گزارش ایسکانیوز دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشستی که با دکتر محمد سراج معاون اداری وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی جمهوری عراق داشت به ذکر توضیحاتی درخصوص آموزش علوم پزشکی و وضعیت نظام سلامت کشور پرداخت.
دکتر لاریجانی به ظرفیت های ایجاد شده در حیطه های آموزش و پژوهش علوم پزشکی کشور طی چند دهه اخیر اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با بهره گیری از این ظرفیت ها و همکاری با کشورهای منطقه شرایط توسعه علوم پزشکی در این کشورها را فراهم کند.
دکتر لاریجانی به موافقت وزارت بهداشت با راه اندازی اولین دانشگاه علوم پزشکی خارجی عراق توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت:‌این برنامه در راستای توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور عراق از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت به صورت جدی دنبال شده و در دیدار قبلی با وزیر بهداشت عراق درخصوص کلیات این برنامه توافق هایی صورت گرفت.
دکتر محمد سراج معاون اداری وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی جمهوری عراق نیز ضمن تشکر از حمایت های وزیر بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت ایران از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در کشور عراق، گفت:‌ باتوجه به نیازهایی که در کشور عراق برای توسعه سلامت وجود دارد از کمک های کشور ایران و همکاری با وزارت بهداشت ایران در زمینه های مختلف استقبال می کنیم.
دکتر سراج به توافق های کلی پیشین در زمینه توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور عراق اشاره کرد و گفت:‌ این آمادگی وجود دارد که این توافق های کلی به صورت عملیاتی و اجرایی درآید.
وی با بیان اینکه 30 تا 40 درصد آموزش در عراق توسط بخش خصوصی انجام می شود، به کمبود اساتید حوزه علوم پزشکی در کشور عراق و همچنین نیازهای این کشور برای توسعه همکاری های علمی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و خواستار گسترش همکاری با وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران شد.
در ادامه دکتر لاریجانی با بیان اینکه امکان تبادل استاد و دانشجو در حوزه علوم پزشکی بین دو کشور وجود دارد، گفت: همچنین این آمادگی وجود دارد که با تشکیل شبکه های علمی مشترک بین دو کشور همکاری در زمینه پژوهش و تولیدات علمی نیز ارتقا یابد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به فرایند تربیت دانشجوی تخصصی بالینی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به شرایط ویژه این دوره ها،‌تدابیر خاصی برای برگزاری آن در نظر گرفته شده ولی در صورتی که کشور عراق افرادی را برای این دوره ها به ما معرفی کنند،‌این افراد می توانند زیر نظر اساتید کشور ایران و تحت شرایط ویژه ای این دوره را در ایران طی کنند. لیکن اجازه کار پس از اتمام دوره تخصص به دانشجویان خارجی داده نمی شود و این افراد می توانند به کشور عراق بازگردند و در کشور خود ارائه خدمت کنند.
دکتر لاریجانی گفت:‌این آمادگی وجود دارد که نشست های علمی مشترک دو کشور به صورت سالیانه در زمینه های مختلف برگزار گردد و این آمادگی در بسیاری از حوزه های علوم پزشکی وجود دارد.
در پایان مقرر شد کمیته مشترکی متشکل از مسئولین وزارت بهداشت ایران و عراق موارد توافق شده در این نشست را پیگیری و اجرایی کنند.

٢٠٣

کد خبر: 820550

وب گردی

وب گردی