معاون استاندار تهران: دولت، دانشگاه و صنعت باید مکمل یکدیگر باشند

جلسه هم اندیشی تعاملات علمی واحد یادگار امام خمینی (ره)‌ شهرری و بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری با حضور دکتر هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، دکتر عزیزاله افضلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری، مهندس پور جمال معاون اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری، مهندس امین بابایی مشاور فرماندار و سرپرست روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری، دکتر محمد سالار کسرایی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری و اعضای هیات رئیسه واحد در سالن کنفرانس حوزه ریاست برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه دکتر هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، در سخنان خود با اشاره به معضلاتی در بخش دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور گفت: عدم ارتباط مناسب بخش های توسعه ای است که در سالیان متوالی سبب شده است که دانشگاه ها فقط وظیفه تربیت نیروی انسانی را به عهده بگیرند و صنعت هم تنها در زمینه تولید فعالیت کند و در این زمینه که یک کار مشترک میان دانشگاه و بخش صنعت می باشد هیچگونه تعاملی دیده نشود و این موضوع باعث شده است که صنعت ما متکی به فناوری های خارجی و واردات شود و کشورمان را با معضلات جدید اقتصادی مواجه کند.

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: در یک برهه ای آسیب های که به سبب عدم تعامل بخش صنعت با دانشگاه وجود داشت دیده نمی شد ولی در حال حاضر و با توجه به عصر ارتباطات و تکنولوژی این مسئله به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده است چرا که باعث شده مطلوبیت کار پایین بیاید و نیروی جوان ما در دانشگاه ها میل و رغبتی در فرایند تحصیل نداشته باشند و صنعت هم متضرر گردد و نیروی متخصص و متعهدی وجود ندارد.

دکتر هدایت الله جمالی پور با بیان این مطلب که از سال ۱۳۷۷ بحث ارتباط با صنعت و دانشگاه به صورت جدی مطرح شد اما باز هم توجه کافی نبود و هنوز شکاف های زیادی وجود داشت بیان کرد: دولت، دانشگاه و صنعت بایستی مکمل یکدیگر باشند و کمک کنند که هم شرایط توسعه اقتصادی کشور تغییر و هم روند تسهیل در امور پدید آید و از سوی توسعه علمی کشور نیز شکل گیرد.

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری افزود: ما زمانی می توانیم بیان کنیم که کشوری توسعه یافته هستیم که در حوزه های علم، تکنولوژی و صنعت تعاملات خوبی شکل گیرد.

این مقام سیاسی اظهار داشت: مقالاتی که استادان ما ارائه می کنند اکثرا جنبه تولیدات کتابخانه ای دارد و صرفا برای کتابخانه ها تهیه می شود و ما به جای باز کردن گره کار محققان که به مراحل اجرا برسند و از تحقیقات بیشتر استفاده شود به تکنولوژی پناه بردیم که این خود آسیب های جدی اقتصادی فراوانی را به کشور وارد می کند.

دکتر هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به مقاله ای که در سال ۱۳۸۹با عنوان فرصت مطالعاتی صنعت و دانشگاه تهیه کرده بودند گفت: در این مقاله سعی کردیم به فرصت های مطالعاتی این دو حوزه بپردازیم و معضلات عدم رشد صنعت را بررسی کنیم.

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان سخنان خود افزود: امیدواریم با توجه به ظرفیت های عظیم صنعتی که در شهرستان ری وجود دارد شاهد تعامل هرچه بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری و بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری باشیم و دانشجویان پیش از اتمام درس خود ۶ ماه را به عنوان پروژه کارآموزی در این بخش به فعالیت بپردازند.

در ادامه این جلسه دکتر عزیزاله افضلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری گفت: شهرستان ری در بخش صنعت به لحاظ شاخص صنعتی جایگاه ۱۴ را در میان ادارت صنعتی کشور دارا است یعنی از ۱۷ استان کشور به لحاظ شاخص صنعتی بالاتر هستیم و از نظر شاخص صنفی جایگاه ۱۰ را داریم.

افضلی با اشاره به این موضوع که بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی بزرگ در۲ شهرک صنعتی مصوب شهرستان ری وجود دارد گفت: بزرگترین و بیشترین انبارها در شهرستان ری مستقر است و این بخش ۲۸۰۰ قرارداد بهره برداری دارد که حدود ۱۸۰۰ قرارداد آن به بهره برداری رسیده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری در پایان سخنان خود بر ضرورت همکاری بین دانشگاه و صنعت تأکید نمود و خواستار برگزاری جلسات تخصصی در راستای همسو کردن تولید علم با نیاز صنعت شد.

در ادامه این جلسه دکتر محمد سالار کسرایی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری گفت: هم اکنون این واحد دانشگاهی، ضمن برخورداری از همکاری تعداد ۴۲۰ عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت، ۱۳۰۰ نفر استاد مدعو و حق ­التدریس و ۴۱۲ نفر کارمند در بخش­های مختلف اداری و با درجه علمی بسیار بزرگ در مساحتی بالغ بر ۸۴ هکتار و با مساحتی بیش از ۱۰۳۳۹۰مترمربع با کاربری­ های آموزشی و پژوهشی، یکی از بزرگترین سایت­های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران می ­باشد. همچنین این واحد دارای حوزه برنامه­ ریزی و امور اقتصادی دانش ­بنیان، مرکز رشد واحدهای فناور و نیز مرکـز تحقیقات اکوفیزیولوژی، مرکز تحقیقات آمـایش سرزمین، مرکـز فناوری اطلاعات و ارتباطـات، کتابخانه دیجـیتال، مزرعـه بزرگ آموزشی و تحقیقاتی، سوله ­های آموزشی، کارگاه­ها و آزمایشگاه­ها است.

رئیس واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری افزود: این واحد دانشگاهی دارای حدود ۳۰ هزار نفر دانشجو در ۱۶۰ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در هفت دانشکده مصوب: مهندسی برق، فنی مهندسی، علوم پایه، هنر و معماری، مدیریت و حسابداری، آموزش معلمان و علوم انسانی و نیز دارای ۴ نمازخانه، ۴ سالن ورزشی، بیش از ۱۶۴۳۷۴هزار جلد کتاب، ۷ سالن غذاخوری و رستوران می­باشد. همچنین این واحد اقدام به تربیت بیش از ۵۹ هزار دانش­ آموخته نموده و به سهم خویش نقش موثری در پیشبرد اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت بنیان توسعه پایدار داشته است.

دکتر کسرایی در سخنان خود با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و بخش صنعت اظهار داشت: تولید بدون ابتکار امکان پذیر نیست و متاسفانه باعث افزایش واردات کالاهای بی کیفیت خصوصاً از کشور چین گردیده است که شاید برای برهه ای از زمان مناسب باشد اما در دراز مدت اثرات بسیار مخربی بر سیستم اقتصادی کشور دارد.

رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری با اشاره به تبادل اطلاعات گفت: "آر اند دی" (R&D) یا واحدهای "تحقیق و توسعه" ابزارهایی ارزشمند برای توسعه و بهبود هر صنعتی هستند، بدین معنا که "آر اند دی" می تواند صنعت یک کشور را به سمت و سوی تولید محصولات و ارائه خدمات نوآورانه پیش ببرد و از این طریق رشد کسب و کار و افزایش توان رقابتی آن را در بازار تضمین کند.

این مقام دانشگاهی گفت: "آر اند دی" باعث شناخت بهتر نیازهای مشتریان می شود و در ادامه تولید و یا بهبود در روند ارائه تولیدات و خدمات نو جهت تطابق با نیازهای مشتری و گرایشات بازار را هدف قرار می دهد.

دکتر کسرایی در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که دانشجو بایستی در بخش صنعت قرار بگیرد گفت: تعامل بین دانشگاه و بخش صنعت سبب می شود این ارتباط دو جانبه جنبه علمی به خود گیرد و امیدواریم شاهد تعامل هرچه بیشتر بین این دو بخش باشیم.

در پایان این جلسه دکتر علی اشجاران معاون فناوری و پژوهشی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ضمن ارائه گزارشی از حوزه معاونت پژوهشی و اقدامات صورت گرفته و با اشاره به پتانسیل ها و توانمندی های بسیار زیاد در این واحد دانشگاهی گفت: امیدواریم شاهد تعاملات هرچه بیشتر بین دانشگاه و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری باشیم.

کد خبر: 820581

وب گردی

وب گردی