گروه درمانی خانواده‌های معتادان تشکیل شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح تصوری غلط بین جوانان درباره سه ماده مخدر به مشکلات خانواده‌ها پرداخت و گفت: استرس ناشی از وجود معتاد در خانواده بقدری شدید و ناتوان کننده است که می‌طلبد بخشی از توجه درمان به اعضای خانواده‌ معطوف شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، محمدباقر صابری زفرقندی، درباره مشکلات خانواده در سیر مراقبت‌های درمانی معتاد گفت: مردم اعتیاد را معادل مصرف مواد مخدر می‌دانند. هر چند اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر شایع ترین و در عین حال ناتوان کننده ترین نوع اعتیاد است ولی انواع دیگری از اعتیاد نیز در جامعه شیوع دارد. از جمله می‌شود از اعتیاد به اینترنت و یا اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نیز نام برد.

مدیر گروه اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ویژگی اصلی همه انواع اعتیاد این است که فرد معتاد را دچار مشکلات جدی در عملکرد می‌کند. اختلال عملکرد می‌تواند در عملکرد شغلی و یا عملکرد اجتماعی و یا روابط بین فردی نمود پیدا کند.

دکتر صابری زفرقندی بیان داشت: با شروع اعتیاد زندگی فرد معتاد تماماً تحت الشعاع تهیه و مصرف مواد قرار می‌گیرد. دایره معیوب نیاز شدید به مصرف مواد، تلاش برای تهیه مواد و نهایتا مصرف مواد، فرد معتاد را روز به روز دچار مشکلات عدیده و پیچیده‌تر می‌کند.

وی گفت: بنابر القای این تفکر غلط که برخی از نوجوانان و جوانان فکر می‌کنند که انواعی از مواد اعتیاد آور نیستند موضوع خطرناکی است. چه بسا پسر و یا دختر نوجوان ما و به خصوص قشر دانشجوی ما به این امید که مصرف موادی مثل ریتالین، گل و یا حشیش اعتیادآور نیستند ناخواسته در دام اعتیاد گرفتار آمدند.

صابری زفرقندی ادامه داد: در کنار آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی اعتیاد که متوجه فرد معتاد است باید توجه داشته باشیم که از جمله قربانیان آشکار و نهان اعتیاد خانواده‌ها هستند. قدر مسلم، بیشترین بار عاطفی و اقتصادی با وجود یک فرد معتاد متوجه خانواده است. در اینجا خانواده می‌تواند پدر و مادر، خواهران و برادران و یا همسر و فرزندان باشند و از آنجاییکه اعتیاد در زمره بیماری‌های مزمن قرار دارد تمامی عوارض بیماری‌های مزمن نیز بر آن مترتب است.

وی گفت: در جریان و سیر درمان اعتیاد مانند همه بیماری‌های مزمن، توجه به خانواده و وضعیت زندگی و موقعیت اجتماعی فرد معتاد بسیار حائز اهمیت است. درگیر شدن خانواده‌ها در روند درمان تحقیقاً در سرعت بهبودی و همچنین ماندگاری در درمان موثر است. برای رسیدن به این هدف مهم لازم است تا ابتدا خانواده‌ها نیز مورد حمایت تیم درمانی قرار بگیرند.

صابری زفرقندی تصریح کرد: استرس ناشی از وجود معتاد در خانواده بقدری شدید و ناتوان کننده است که می‌طلبد بخشی از توجه درمانی به اعضای خانواده معطوف شود. به خصوص مراقبت درمانی از مراقبین اصلی مانند همسر و یا مادر ضرورت بالایی دارد. افسردگی و اضطراب از جمله اختلالاتی است که سلامت روانی خانواده‌های افراد معتاد را تهدید می‌کند.

این روان پزشک گفت: امروزه تجربیات موفقی در گروه درمانی خانواده‌های معتادان در اختیار نظام درمانی کشور ما است. بنابراین مراکز درمان اعتیاد لازم است به تشکیل گروه درمانی خانواده‌ها و مراقبین معتادان توجه ویژه ای مبذول کنند.

صابری زفرقندی عنوان کرد:‌ همچنین دفتر تخصصی وزارت بهداشت نیز ضرورت دارد تا در پروتکل درمانی موضوع مراقبت از خانواده‌ها را لحاظ کند.

این روان پزشک گفت :‌ در کوریکولوم آموزش درمانگران اعتیاد اعم از روانشناسان و یا پزشکان نیز جای خالی اینگونه آموزش‌ها عمیقاً احساس می‌شود و لازم است تا به این موضوع مهم پرداخته شود.

703

کد خبر: 820626

وب گردی

وب گردی