بمب در کنار گنجینه موزه ملی ایران/شب مردگی بهانه ای برای طرح بی مطالعه

دکه ها و کافه های سیار شب های خیابان سی تیر را قرق کرده اند. بوی غذا و دود کباب فضای متفاوتی را در سی تیر ایجاد کرده و مردم نیز به قدری از آن استقبال می کنند که گاهی خیابان مسدود می شود. اما پشت این کارناوال شبانه، خطر آتش سوزی و آسیب به امنیت، موزه ملی را تهدید می کند. هر کدام از این دکه ها و خودروها بمبی ساعتی هستند که می تواند شادی شبانه سی تیر به فاجعه ای برای تهران تبدیل کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، خیابان سی تیر تهران حدود یک سال و نیم پیش به طور ناگهانی سنگ فرش شد و تا مدت ها این سنگفرش کاربرد و توجیهی برای اهالی این خیابان نداشت. با این حال از اواخر سال 95 شهرداری منطقه با تبدیل تقاطع خیابان سی تیر و امام خمینی به کارناوالی برای کافه ها و دکه های غذا فروشی تلاش کرد کاربری برای این سنگفرش ها پیدا کند.

سی تیر این روزها شب های شلوغی را تجربه می کند. ده ها کافه سیار و دکه غذا فروشی شب های این خیابان را روشن نگه می دارند. اهالی تهران پاتوق تازه ای برای تفریح پیدا کرده اند و شلوغی خیابان شب ها به قدری زیاد می شود که اقدام به مسدود کردن خیابان سی تیر می کنند. این دکه ها و کافه ها اما دقیقا روبروی موزه ملی ایران جانمایی شده اند. بر تعداد دکه ها به سرعت اضافه می شود و امنیت موزه ملی را به خطر انداخته و چالشی برای این موزه شده اند.

بمب در کنار گنجینه موزه ملی ایران

تمام دکه های پخت غذا در این خیابان با کپسول های گاز در حال فعالیت هستند و ده ها کپسول، اجاق های غذا پزی این دکه ها را روشن نگه می دارد. در حالی تمام دکه ها مجهز به کپسول گاز هستند که حتی یک کپسول اطفا حریق در این محوطه قرار ندارد و در صورت آتش سوزی ناشی از بی احتیاطی، مشخص نیست چه اتفاقی در خیابان سی تیر تهران رخ دهد و چه بر سر آثار موزه ملی ایران بیاید.

جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی درباره پیگیری های این موزه به خبرگزاری میزان می گوید: به شهرداری منطقه 12 تاکنون سه نامه زده ایم و مشکلات این جریان را در چند محور توضیح دادیم. محور اول وضعیت بهداشت و امنیت محیط بود و محور دوم بحث ترافیکی بود که منجر به اختلال تردد گردشگران به موزه ملی می شود.خیابان سی تیر نقش اصلی را در ورود گردشگران به موزه ملی دارد و با توجه به کمبود جای پارک و مسدود شدن بخشی از خیابان با این دکه ها، حضور اتوبوس های گردشگری در این خیابان با مشکل دوچندان مواجه شده است.

نوکنده با اشاره به جلسات مختلفی که برای حل این مشکل برگزار شده، می گوید: با اعضای جدید شورای شهر، با اعضای فعلی شورای شهر و پیمانکار جلساتی داشته ایم اما تاکنون در عمل اتفاقی نیافتاده است.

شب مردگی بهانه ای برای طرح بی مطالعه

شب مردگی بافت تاریخی تهران اتفاق تازه ای نیست و بارها مسئولان شهری نسبت به آن هشدار داده اند. چراغ روشن شب های مناطق مرکزی تهران می تواند امنیت برای این مناطق به همراه داشته باشد و تجربه سی تیر نیز نشان از استقبال مردم از این اتفاق دارد. اما وضعیت استقرار دکه ها و کافه های سیار و خطرات آنها نشان از بی برنامگی و اقدامات نمایشی در حل این موضوع دارد.

مدیر موزه ملی ایجاد شب های روشن برای منطقه تاریخی تهران را نیازمند مطالعه می داند و می گوید: بدون مطالعه و برنامه ریزی نمی توان نزدیک موزه ما در کشور چنین جریانی را ایجاد کرد. این چنین فضاهایی باید توسط الگوی مدیریت شهری ایجاد شود. در خیابان سی تیر اما جریانی که در دنیا دارای برند است را به جریانی مضر تبدیل کرده ایم. طاق دیدنی موزه ایران باستان حالا مدتی است به دلیل وضعیت خیابان سی تیر شب ها حفاظت بیشتری می شود و مراجعه کنندگان اجازه ورود به محوطه روبروی موزه ملی ایران را ندارند.

نوکنده درباره چالش این روزهای موزه ملی می گوید: روبروی ساختمان ایران باستان را از ساعت پس از تعطیلی موزه، با حفاظ ها شهری مسدود می کنیم. بارها اعلام کرده ایم حد این کیوسک ها تا مرز موزه ملی است و حق ندارند روبروی ساختمان در خیابان سی تیر قرار بگیرند.

او درباره اقدامات حفاظتی موزه ملی نیز می گوید: این اتفاق اقدامات امنیتی موزه ملی را نادیده گرفته و یگان حفاظت میراث فرهنگی از وضعیت موجود راضی نیست زیرا نگرانی هایی برای امنیت موزه وجود دارد. به همین دلیل حفاظت این بخش از خیابان را گسترش داده ایم، سربازان بیشتر و پاس های نگهبانی اضافه شده است.

میدان مشق را رها کرده اند

دکه های غذا فروشی و کافه های سیار در حالی در ابتدای خیابان سی تیر جا گرفته و مشکلاتی را ایجاد کرده اند که محوطه میدان تاریخی مشق در چند ده متری این خیابان بلا استفاده رها شده است. محوطه ای که سال گذشته مرمت و محورسازی شد تا به چرخه گردشگری شهر تهران اضافه شود اما با توجه به اهمیتش همچنان مسدود و غیر قابل دسترسی است. این در حالی است که سال 83 هیات وزیران در مصوبه ای بر تبدیل این محوطه به مجموعه موزه های ملی و استفاده آن در حوزه گردشگری تاکید کرده است.

مدیر موزه ملی ایران درباره جلسه با پیمانکار و راهکارهای پیشنهادی می گوید: توضیحات فنی را به پیمانکار داده ایم و حتی جایی که می توانیم به آنها کمک کنیم نیز اعلام کرده ایم. آنها نیز قبول کرده اند اما هنوز اتفاقی نیافتاده است.

او با اشاره به فضای میدان مشق می گوید: از ابتدا هم گفتیم چند کیوسک در خیابان سی تیر باشد و باقی به محوطه میدان مشق منتقل شود تا هم از این محوطه تاریخی استفاده شود و هم معضلات خیابان سی تیر و موزه ملی حل شود.

خطر کافه های سیار

بسیاری از خودروهایی قدیمی که تبدیل به کافه و رستوران شده اند، کوچکترین نکته ایمنی را رعایت نمی کنند و برخی از آنها درست روی باک خودرو تنور راه اندازی کرده اند.

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره وضعیت ایمنی دکه ها و خودروهای داخل این خیابان به خبرگزاری میزان می گوید: خودروهای فرسوده محل پخت و پز شده و روی باک خودروها اجاق قرار داده اند که این اتفاق خطرناکی است.

او با اشاره به فرسوده بودن این خودرو ها می گوید: سیم کشی، باک و صندلی این خودروها قابل اشتعال است و باید پخت و پز از داخل این خودرو ها خارج شود.

ملکی به اقدامات ایمنی لازم نیز اشاره می کند و می گوید: دکه ها و خودروها باید از گازهای مطمئن استفاده کنند و خاموش کننده دستی داشته باشند.

سی تیر مصداق سد معبر است

حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به وضعیت خیابان سی تیر به خبرگزاری میزان می گوید: شهرداری باید از این اتفاق جلوگیری کند و این جریان مصداق سد معبر است.

او به مخالفت شورای شهر با این وضعیت اشاره می کند و می گوید: از ابتدا مخالف تبدیل سی تیر به پیاده راه بودیم. این جریان به کسب کار مردم لطمه زده و خطرات بسیاری برای موزه ملی ایران دارد.

شهرداری منطقه 12 به دستور رییس شورا بی توجه است

ابوالفضل قناعی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره واکنش شهرداری به خبرگزای میزان می گوید: شاهد هستیم که برخی ساعت روز از تردد خودروها در این خیابان جلوگیری می شود و شهرداری باید پاسخگو باشد زیرا استقرار چرخی ها و دکه ها سد معبر است.

او به پیگیری های شورای شهر اشاره می کند و می گوید: مهدی چمران، رییس شورای شهر دستور توقف و جمع آوری دکه های خیابان سی تیر را داده اما مشخص نیست چرا شهرداری منطقه 12 به این دستور بی توجه است.

سد معبر و مسدود کردن سی تیر تخلف است

خیابان سی تیر یکی از شاهراه های ترافیکی منطقه است و در صورت مسدود کردن آن، خیابان های اطراف با ترافیک سنگین روبرو خواهند شد، همچنین اهالی این خیابان نیز برای رسیدن به خانه های خود با مشکل روبرو خواهند شد.

سرهنگ حسن عابدی، جانشین پلیس راهور تهران نیز درباره وضعیت ترافیکی خیابان سی تیر به خبرگزاری میزان می گوید:سد معبر و جلوگیری از ورود خودروها به خیابان سی تیر تخلف است.

وی با اشاره به حضور ماموران راهور می گوید: هر کسی اقدام به مسدود کردن خیابان کند، برخورد خواهیم کرد و در زمان های شلوغ عوامل راهور منطقه 12 در این محل مستقر خواهند بود.

701

کد خبر: 820947

وب گردی

وب گردی