خبرگزاری رویترز در گزارشی به واکنش روسیه به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا پرداخت و نوشت روابط مسکو-واشنگتن به روابط دوران جنگ سرد کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر موافقت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، باتصویب طرح تحریم‌های روسیه اشاره کرد و نوشت: «سارا هاکبی»، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ پیش‌نویس اولیه طرح تحریم‌های، روسیه و کره شمالی را مطالعه کرده و مذاکراتی نیز در مورد مفاد مهم آن انجام داده است. رئیس جمهور بر اساس مذاکراتی که انجام داده است، قصد دارد این طرح را امضا کند.

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: خبر موافقت ترامپ با تحریم‌های روسیه پس از آن منتشر شد که مسکو دستور کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی را صادر کرد. مسکو همچنین از توقیف و مصادره اموال دو دیپلمات آمریکایی در ارتباط با این لایحه خبر داد.

شواهد موجود نشان می‌دهد روسیه خیلی زود دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا زده است. اگر لایحه تحریم‌های روسیه به قانون تبدیل شود، دونالد ترامپ دیگر نمی‌تواند بدون دریافت نظر مثبت کنگره این تحریم‌ها را کاهش دهد.

رویترز در ادامه نوشت: تصمیم مسکو برای انتقام‌جویی از آمریکا آینده شغلی ده‌ها دیپلمات سفارت آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، این تعداد از دیپلمات‌های آمریکایی بسیار بیشتر از 35 دیپلمات روسی خواهد بود که دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در دسامبر گذشته از این کشور اخراج کرد. به نظر می‌رسد روابط دیپلماتیک روسیه و آمریکا به سطح دوران جنگ سرد تقلیل یافته است.

پس از آنکه آمریکا روسیه را به اتهام دخالت در بحران داخلی اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 هدف تحریم قرار داد، آژانس‌های اطلاعاتی واشنگتن در دومین اقدام آشکار علیه مسکو، روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا متهم کردند. همین موضوع دلیلی برای اصرار مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه شد.

روسیه از چندین هفته پیش، تهدید به انجام اقدامات تلافی‌جویانه را آغاز کرد. تا آنکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، که به فنلاند سفر کرده است در جریان یک سخنرانی اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو غیرقابل توجیه هستند و اگر چنین تحریم‌هایی اعمال شود، روسیه نیز دست به اقدامی متقابل و تلافی جویانه می‌زند.
پوتین در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود گفت: همانطور که می‌دانید ما خویشتنداری و صبر داریم؛ اما در برخی اوقات، باید دست به اقدامی متقابل بزنیم. دیگر نمی‌توان در مقابل چنین اقدامی از سوی آمریکا ساکت ماند. البته اقدامات تلافی‌جویانه ما به نسخه نهایی لایحه تحریم‌ها بستگی دارد.

ترامپ، در یک سال گذشته همواره با اتهام ارتباط و تبانی اعضای کمپین انتخاباتی‌اش و کرملین روبه‌رو بوده است. وی بارها تاکید کرد قصد دارد با ترمیم روابط آمریکا و روسیه، از تنش‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر بکاهد.

ترامپ اکنون با امضای تحریم‌های جدید علیه مسکو، در نزاعی جدید مقابل پوتین قرار می‌گیرد که امیدوار بود با استقرار دولت جدید، تحریم‌های قبلی مسکو هم لغو شود.

رویترز در ادامه نوشت: اروپایی ها معتقد هستند این طرح با در نظر گرفتن مسائل داخلی امریکا و بدون نگاه به پیامدهای بین‌المللی آن تنظیم شده است. کمیسیون اروپا تاکید می‌کند که اینگونه اقدامات می‌تواند روی تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی که مشغول تجارت قانونی با نهادهای روسی در زمینه‌های مختلف ریلی، مالی، معدن، کشتیرانی و دیگر زمینه‌ها هستند، تاثیر بگذارد.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه با اکثریت قاطع آرا، به لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی رای داد؛ هرچند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با این لایحه مخالف بود.

در حالی که رای‌گیری ادامه داشت، سنای آمریکا با نسبت ۹۸ موافق به دو مخالف، این لایحه را تصویب کرد. نمایندگان هر دو حزب آمریکا از این لایحه حمایت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

801

کد خبر: 821051

وب گردی

وب گردی