تهران - ایسکانیوز: رئیس کمیته اخلاق باز هم نسبت به موضوع خالکوبی بین بازیکنان فوتبال واکنش نشان داد. او از بازیکنان خواسته تصویر خالکوبی‌هایشان را روی شبکه‌های اجتماعی نگذارند. محمدزاده تهدید کرده در صورتی که بازیکنان این توصیه‌ها را اجرا نکنند، با برخورد و محرومیت روبرو خواهند شد.

ورود کمیته اخلاق به مسائل شخصی بازیکنان در روزهای اخیر با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. بعضی از کارشناسان حقوقی دخالت کمیته اخلاق در این مسائل را قانونی می‌دانند و بعضی دیگر مخالف آن هستند.

بر اساس ماده یک آیین نامه، کمیته اخلاق به مواردی رسیدگی می‌کند که ارتباط کمی با داخل زمین دارند یا هیچ ارتباطی به آن پیدا نمی‌کنند. بر این اساس، نظارت کمیته اخلاق بر رفتار بازیکنان خارج از زمین قانونی به نظر می‌رسد. خالکوبی در داخل ایران یک موضوع خارج از اخلاق و عرف است. با توجه به اینکه واژه‌هایی مثل «خفن» از زندان به سطح جامعه آمده، از گذشته نگرانی‌هایی درباره گسترش مسائل دیگری مثل خالکوبی از زندان به جامعه وجود دارد. پربیننده بودن فوتبال و تماشاگران میلیونی هر مسابقه، این نگرانی را به وجود می‌آورد که دیده شدن بازیکنان فوتبال با خالکوبی این موضوع را به عرف تبدیل کند و قبح آن را از بین ببرد. کمیته اخلاق به عنوان ناظر مسائل خارج از زمین می‌تواند در این موارد ورود کند و نسبت به تصاویری که بازیکنان در جامعه منتشر می‌کنند واکنش نشان دهد. در آیین‌نامه کمیته اخلاق که به تازگی تصویب شده، محرومیت‌هایی برای بازیکنانی که قوانین را زیر پا بگذارند پیش بینی شده است.

در قوانین عمومی، تفاوتی بین بازیکن داخلی و خارجی نیست. همانطور که مقامات بلندپایه کشورهای جهان بعد از ورود به ایران قوانین کشور را رعایت می‌کنند و زنان با پوشش حجاب در سطح عمومی ظاهر می‌شوند، بازیکنان خارجی هم باید زمان حضور در ایران از قوانین کشور پیروی کنند. فیفا هم اجازه بومی‌سازی قوانین انضباطی را به کشورهای مختلف داده است.
کد خبر: 82114

وب گردی

وب گردی