مرندی: مجلس و کنگره آمریکا برجام را زیر پا گذاشته اند

استاد دانشگاه تهران و کارشناس امور بین الملل گفت: تقریبا برای همه روشن است که مجلس و کنگره آمریکا برجام را زیر پا گذاشته اند؛  این روند از همان روز اول که برجام تصویب شد شروع شد و دولت اوباما در همان روزهای اول تحریم های جدیدی را توسط خزانه‌داری اعلام کرد.

دکتر سید محمد مرندی کارشناس امور بین الملل و استاد دانشگاه تهران، درباره تحریم های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و ارتباط آن با مسئله نقض برجام در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی ایسکانیوز گفت: تقریبا برای همه روشن است که مجلس و کنگره آمریکا برجام را زیر پا گذاشته اند؛ این روند از همان روز اول که برجام تصویب شد شروع شد و دولت اوباما در همان روزهای اول تحریم های جدیدی را توسط خزانه‌داری اعلام کرد.

وی افزود: به تدریج دولت قبلی آمریکا و کنگره، متن برجام و روح برجام را به دفعات و در لوایح مختلف توسط خزانه داری نقض کردند و در دوران ترامپ این روند ادامه پیدا کرد؛ این لایحه جدید را نیز هم دموکرات ها و هم جمهوری‌خواهان پشت آن ایستادند و نقض برجام را به مرحله جدیدی رساندند.

این کارشناس با بیان این که حاکمیت آمریکا به دنبال سو استفاده از برجام است تصریح کرد: دولت مردان آمریکایی احتمالا به دنبال حفظ محدودیت‌های ایران هستند و می خواهند ایران را علی رغم فشارها و تحریم های جدید وادار به انجام تعهدات خود در قبال برجام کنند.

مرندی اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا ممکن است که به دنبال این باشد در تمامی موارد برجام را نقض تا ایران را وادار به خروج از این توافق کنند و به واسطه این خروج، ایران را در جهان مقصر جلوه دهند؛ به معنی دیگر ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش متهم کنند.

وی با تاکید بر این که برجام درکنار نکات مثبت اشکالات زیادی دارد اضافه کرد: به نظر بنده در حال حاضر، زمان خروج ایران از این توافق نیست؛ زیرا ممکن است خروج از این توافق در شرایط فعلی، هزینه‌ بیشتری برای ایران داشته باشد؛ به همین علت شورای عالی امنیت ملی باید بررسی کند و ببیند در حوزه‌های مختلف چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؛ به عنوان مثال در بخش باقی مانده از صنعت هسته ای، لیزری و صنایع موشکی فعالیت خود را گسترش دهد و بر اساس تفسیر خود از برجام عمل کند.

این کارشناس تاکید کرد: برتری کامل ایران در منطقه در کنار متحدین منطقه ای، می تواند شرایطی را فراهم کند که فشار بر آمریکا افزوده شود.

وی افزود: مهم ترین اتفاقی که در حال حاضر برای ایران به وقوع پیوست و می توانیم در این شرایط از از آن بهره ببریم،اضافه شدن روسیه به لیست تحریم‌ها است.

مرندی با اشاره به تحریم روسیه توسط آمریکا گفت: حاکمیت آمریکا به دلایل مختلف روسیه را تحریم کردند؛ یک دلیل عمده این تحریم ها مخالفت با ترامپ می باشد؛زیرا که ترامپ مایل به تقویت رابطه با روسیه است و حاکمیت آمریکا از جمله لابی صنایع نظامی می خواهند مانع این کار شوند؛ همچنین اتهامات به ترامپ درباره ارتباط با روسیه در ماه های اخیر تشدید شده است که همه این ها به نفع ماست.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که تحریم های آمریکا مانع ارتباط شرکت های اروپایی با شرکت های روسی می باشند خاطر نشان کرد:یکی از دلایل این کار کشورهای اروپایی انرژی را به صورت ارزان از روسیه نخرند و در قبال آن گاز آمریکا را به صورت گران تر بخرند.

مرندی افزود: این اختلافات هم مواضع روسیه را به ما نزدیک می‌کند و هم باعث مخالفت شدید متحدین آمریکا نسبت به این تحریم‌ها می شود؛ البته این مخالفت‌ها به خاطر روسیه است و کمتر به خاطر ایران است.

وی در پایان اظهار داشت: اگر ما در ارتباط با این تحریم ها با روسیه هماهنگ شویم و با کشورهایی که مخالف آمریکا هستند مانند چین وارد مذاکره شویم ، راه هایی را برای کم شدن اثر تحریم ها می توان پیدا کرد؛ چرا که مقاومت این کشورها در کنار برخی کشورهای اروپایی افزایش پیدا خواهد کرد.

302

کد خبر: 821165

وب گردی

وب گردی