یک مقام سازمان غذا ودارو:اظهاراخطاری غذاهای حساسیت زا در برچسب،الزامی است

رییس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی وآشامیدنی با منشاء دامی و دریایی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان با اشاره به عنوان' اظهارات اخطاری' درمورد غذاهای حساسیت زا گفت: تولید کنند گان اینگونه فراورده ها باید این عنوان را روی برچسب خود قید کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، علی اکبر دادمهر افزود: جامعه سالم زیربنای توسعه هرکشور بوده و یکی از راه های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است، بنابراین در اختیار قراردادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است.
وی اظهارکرد: از سوی دیگر با پیشرفت صنایع غذایی و افزایش رقابت آنها، گسترش تجارت بین المللی، ارتقای فرهنگ مصرف کنندگان و توجه بیشتر آنها به عوامل موثر در سلامتی، برچسب گذاری به عنوان ابزاری مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان های ناظر اهمیت ویژه ای یافته است.
دادمهر اضافه کرد: برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات بین تولید کننده و فروشنده غذا از یک سو با خریدار و مصرف کننده از سوی دیگر است به همین دلیل ضوابط بهداشتی الزامات شفافی درمورد اطلاعاتی که باید به مصرف کننده بدهند و چگونگی نمایش آنها را برای صنعت فراهم می کنند.
وی، شیر و فرآورده های حاوی لاکتوز، تخم مرغ و فرآورده های آن، غلات و فرآورده های غلات حاوی گلوتن را از جمله غذاهای حساسیت زا برشمرد.
دادمهر افزود: همچنین ماهی و فرآورده های دریایی، بادام زمینی و مغزهای خوراکی چرب، دانه سویا و فرآورده های آن، سولفیت در غلظت بیش از 10 میلی گرم در کیلوگرم و ژل رویال از دیگر غذاهای حساسیت زا هستند.
وی تاکید کرد: وجود چنین موادی حتی اگر به مقدار جزئی در فرآورده موجود باشد به دلیل اینکه بیشترین عامل حساسیت زایی را به خود اختصاص می دهند، باید برای آگاهی مصرف کننده بر روی برچسب فرآورده در قسمت اجزای تشکیل دهنده اعلام شود.
به گزارش ایرنا، واکنش آلرژیک به غذاهای خاص برای برخی از افراد قدری ناخوشایند و برای برخی دیگر خیلی وحشتناک و حتی برای حیات تهدیدآمیز باشد. علائم حساسیت غذایی در عرض چند دقیقه تا یک ساعت بعد از خوردن غذای ممنوعه ظهور می کنند.
حساسیت غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که بدنبال مصرف یک ماده غذایی خاص ایجاد می شود که حتی مصرف مقدار خیلی کمی از غذاهای آلرژی زا باعث بروز علائمی مثل: مشکلات بلع، کهیر و ورم راه های تنفسی می شوند. حساسیت غذایی در برخی از افراد ممکن است باعث ظهورعلائم بسیار شدید و یا پاسخ های بسیار خطرناک و کشنده ای موسوم به آنافیلاکسی (anaphylaxis) شود.

701

کد خبر: 821234

وب گردی

وب گردی