تشکیل شعبه ی ویژه  رسیدگی به شکایات شهروندان ایرانی درمورد تحریم های  امریکا / مقامات آمریکا جنون گاوی گرفته اند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحلیل کمیسیون امنیت ملی این است که مقامات آمریکا جنون گاوی گرفتند گفت: ایالات متحده امریکا با اقداماتی که انجام میدهند روز به روز کشور آمریکا را منزوی می کنند و مردم آمریکا را از هر همکاری با کشور ایران،روسیه وکره شمالی محروم می کنند.

ابوالفضل حسن بیگی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص اقدام اخیر دولت ایالات متحده مبنی بر تصویب تحریم های مجلس سنا علیه ایران و تصویب کلیات برنامه اقدام متقابل با رفتارهای خصمانه آمریکا که روز گذشته در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد گفت: در جریان اقدام خصمانه سنای آمریکا 134 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در راستای مقابله با این اقدام تهیه کردند که این طرح در مجلس با اکثریت رای آورد و به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی ارجاع داده شد تا این فرآیند در کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه این طرح به اتفاق آرا به رای گذاشته شد و در 28 ماده که تمامی آن دقیقا اقداماتی که مجلس آمریکا ودولت آمریکا در رابطه با تحریم ها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکتها، سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی نظامی و شرکت هایی که با جمهوری اسلامی همکاری می کنند را اعمال کرده تدوین شده است ضمن آنکه ما بارها اعلام کردیم که هر اقدامی از سوی دولت ایالات متحده بر علیه جمهوری اسلامی صورت گیرد متقابلا با آنها برخورد خواهیم کرد.

*مقامات آمریکا جنون گاوی گرفتند

نماینده مردم دامغان در ادامه با اشاره به اینکه طرح آمریکا تقریبا 79 صفحه است که فقط 9 صفحه از آن مربوط به جمهوری اسلامی است و 42 صفحه مربوط به روسیه و 15 صفحه هم مربوط به کره شمالی است بیان کرد: در این بررسی هایی که انجام شد تحلیل کمیسیون امنیت ملی این بود که مقامات آمریکا جنون گاوی گرفتند و با اقداماتی که انجام میدهند روز به روز کشور آمریکا را منزوی می کنند و مردم آمریکا را از هر همکاری با کشور ایران،روسیه وکره شمالی محروم می کنند.

حسن بیگی با بیان اینکه این اقداماتی که آمریکایی ها انجام می دهند مجموعه اقداماتی بوده که از ابتدای پیروزی انقلاب همواره عملکرد خصمانه ای با جمهوری اسلامی داشتند و این مباحث را تکرار می کنند گفت: دولت امریکا از ابتدا با ماهیت جمهوری اسلامی سوگیری داشته است چرا که قبل از این امریکا از هر سویی با نفوذ در کشور در صدد دستیابی به اهداف خود بود اما با ظهور انقلاب دست نااهلان و ناپاکان از سرزمین اسلامی بریده شد و دشمنی ایالات متحده با ایران بیش از بیش قوت گرفت.

* اقدامات سپاه در چارچوب قوانین بین المللی است

وی با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیرویی هدفمند و قدرتمند در منطقه محسوب می شود و امریکا نسبت به این توان هراس دارد اذعان کرد: در بخش هایی از این طرح تحریم دو ماده مورد نظر بود 1. تحریم سپاه پاسداران 2. تحریم سپاه قدس و بایستی به شدت برخورد میکردیم که در طرح متقابل با اقدام خصمانه این موارد نیز لحاظ شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح عملکرد سپاه عنوان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب قوانین بین المللی اقدام می کند و از سویی هم سپاه قدس در چارچوب قوانین بین المللی فعالیت های محوله خود را انجام میدهد یعنی حضورش در عراق و سوریه به عنوان مشاور امنیتی ونظامی به درخواست دولت های قانونی عراق وسوریه بوده است وهیچ اقدام غیر قانونی انجام نداده است ضمن آنکه در این رابطه هم پیش بینی هایی را برای مقابله با آمریکا در نظر گرفته ایم.

وی افزود: براساس سند برجام و برابر ماده های (26،29،28) اقدامات امریکا مغایر با توافق برجام است و هر نوع اقدامی که هریک از کشورهایی که عضو سازمان ملل هستند بخواهند مصوبه ای و تحریمی داشته باشند که دیگر کشورها را از سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی بترسانند این خلاف مقررات وخلاف قوانین برجام است.

* اقدام آمریکا باید از سوی سازمان ملل محکوم شود

نماینده مردم دامغان تاکید کرد: ما در بحث برجام تحت هیچ شرایطی نپذیرفتیم که نیروهای مسلح و سیستم موشکی ما در قالب برجام قرار بگیرد فلذا این اقدام نقض قطعنامه سازمان ملل محسوب می شود و این اقدامی که آمریکا انجام میدهد باید از ناحیه سازمان ملل محکوم شود چرا که دست اندازی و دخالت در اجماع بین المللی انجام داده است.

حسن بیگی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در این طرح حائز اهمیت بود این است که چون هیچ یک از نیروهای مسلح و هیچ یک از رزمندگان ما درکشور آمریکا امکان وسرمایه این را ندارند که سرمایه امریکا را مصادره کنند و این نکته ای بی ربط و ادعایی بی مورد بود که دراینجا مجددا برای مقابله با آن بندی را تصویب کردیم که اقداماتی بخواهد جای دیگری انجام دهد ما بتوانیم با دست باز به نیروهای امنیتی ونظامی مان اختیار بدهیم برای مقابله با اقدامات خودسرانه آمریکا مقابله بهمثل انجام دهند.

وی تاکید کرد: در کمیسیون اجماع نمایندگان نظرشان بر این بود که اقدامی که آمریکا می کند اقدام بین المللی نیست تحریم ها تحریم هایی است که مربوط به کشور آمریکاست و مقابله با این هم بسیار راحت است.

*تشکیل شعبه ی ویژه برای رسیدگی به شکایات مردم و شهروندان ایرانی که مورد تحریم های غیر قانونی امریکا

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه از تشکیل شعبه ی ویژه برای رسیدگی به شکایات مردم و شهروندان ایرانی که مورد تحریم های غیر قانونی امریکا قرار میگیرند خبر داد و گفت: از اولویت های ویژه ی ما بحث همکاری اقتصادی با دیگر کشورها است که در بندهایی از مصوبه سنای امریکا مباحث اقتصادی کشور بسیار محدود شده است و ما بر آن شدیم تا با تشکیل این شعبه بتوانیم به شکایات اتباع ایرانی که مورد خصومت آمریکایی ها قرار می گیرند رسیدگی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا به وزارت امور خارجه اجازه داده شده که مقابله به مثل کند و اقداماتی را در این راستا انجام دهد ضمن آنکه به قوه قضاییه هم اعلام شده تا شعبه ای در قالب شعبه ی ویژه برای رسیدگی به شکایات مردم و شهروندان ایرانی که مورد تحریم های غیر قانونی امریکا قرار می گیرند تاسیس کند.

حسن بیگی در پایان در خصوص تدوین موارد مندرج در این طرح برای اقدام متقابل ماجراجویی آمریکا در بحث تروریست عنوان کرد: ما در بندهایی که در این موضوع لحاظ شده و کاملا این برنامه از تمامی ابعاد مورد پایش قرار گرفته است بر آن شده تا جمهوری اسلامی دستش باز باشد تا بتواند اقدامات قوی تر وسنگین تری نسبت به آمریکا انجام بدهد.

به گزارش ایسکانیوز در جلسه فوق العاده روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه و ماجراجویانه امریکا که با حضور عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه برگزار شد کلیات این طرح مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا بررسی جزئیات این طرح پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوره دوازدهم در صحن علنی اعلام وصول و به رای گذاشته شود.

خبرنگار:علی درخشان

کد خبر: 821364

وب گردی

وب گردی