فعالیت 700 کلینیک و پلی کلینیک ویژه در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس نظر سیاست گذاران حوزه سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع طرحی است با کمترین هزینه بیشترین نتایج را به همراه دارد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم بهره برداری از اولین سامانه نظام ارجاع الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که نظام ارجاع الکترونیک سلامت با همکاری تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت در استان گلستان شکل گرفت، افزود: برای ایجاد نظام ارجاع به سطوح یک، دو و سه نیاز است و بستر الکترونیک ، نظام IT ( فن آوری سلامت) و پرونده الکترونیک حلقه واسط بین این سطوح هستند.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته در استان های فارس و مازندران برای ایجاد نظام ارجاع تلاش شد و نتایجی هم در بر داشت، افزود: البته در این دو استان، سطح دو ارجاع شکل نگرفت و همینطور بستر الکترونیک برای درخواست و برگشت ارجاع هم شکل نگرفته است و به نوعی این کار تکمیل نشده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که برای ایجاد پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان گلستان عمیق تر فکر شده است، افزود: در سطح یک؛ در همه روستاهای کشور و تمامی مراکز شهری و روستایی پزشک خانواده و همچنین مراقبین سلامت آماده شده اند.

دکتر آقاجانی در ادامه با اشاره به این موضوع که در سطح 2 نیز کلینیک های تخصصی راه اندازی شده است، گفت: 700 کلینیک و پلی کلینیک ویژه در کشور در حال فعالیت هستند.

وی همچنین افزود: 200 کلینیک ویژه هم در این دوره احداث شده است که کار برخی از این کلینیک ها به اتمام رسیده است و بقیه نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که توسعه بیمارستان ها نیز از دیگر اقدامات در این حوزه به عنوان سطح سه نظام ارجاع انجام شده است، گفت: انشالله با کمک و همکاری هم یک پزشک خانواده و نظام ارجاع مترقی شکل بدهیم.

دکتر آقاجانی هدف از نظام ارجاع را مدیریت هزینه ها و بیماری ها برشمرد و گفت: این دو مقوله در نظام ارائه خدمات و سلامت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که منابع ما محدود و نیازها بسیار است، گفت: با استفاده از پروتکل ها و دستورالعمل های کشوری می توانیم بیماری ها را نیز مدیریت کنیم.


معاون درمان وزارت بهداشت هماهنگی بین معاونان درمان و بهداشت استان گلستان با بیمه سلامت با محوریت رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستا ن را از نقاط قوت این طرح برشمرد و گفت: وجود کلینیک های ویژه در شهرهای استان، شبکه کامل PHS و زیر ساخت IT آغازگر این طرح است.

وی گفت:امیدواریم این طرح در فاز اول و در 10 دانشگاه علوم پزشکی شکل گیرد و هدفمان این است که این برنامه را در سراسر کشور برای همه روستائیان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر تعمیم دهیم.

دکتر آقاجانی در پایان ضمن قدردانی از از همکاری تمامی دست اندرکاران از حمایتها و راهنمایی های وزیر بهداشت در پیشبرد این برنامه قدردانی کرد.

702

کد خبر: 821434

وب گردی

وب گردی