ارتباط با صنعت و کارآفرینی گامی در جهت درآمدزایی دانشگاه ها است/ دانشگاه ها تحقیق  و توسعه را در برنامه های خود قرار دهند

با کاهش جمعیت جوان و کاهش تقاضای ورود به دانشگاه ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی خصوصا دانشگاه های غیردولتی با معضلات و مشکلاتی رو به رو خواهند شد چراکه این دانشگاه ها از درامدهای نفتی و دولتی بی بهره اند و تنها منبع درآمد آن ها شهریه های دانشجویی است.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر کسب درامدهای غیر شهریه گام برداشته که از جمله آن می توان به راه اندازی هزار و 106 شرکت و هسته فن‌آور و بیش از 113 مرکز رشد ،شهرک های شفا ، سامانه ساها و ... اشاره کرد. به همین منظور و در جهت آگاهی از روش های برون رفت دانشگاه ها با این چنین معضلات و مشکلات گفت و گویی با دکتر نیکو اقبال اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران داشتیم این اقتصاددان ایرانی ارتباط با صنعت و کارآفرینی را روشی برای کسب درآمد های خارج از شهریه دانشگاه ها بیان کرد.

دکتر نیکواقبال اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در این خصوص گفت: متاسفانه امروز شاهد کاهش جمعیت دانشجویی و تقاضا برای ورود به دانشگاه ها خصوصا در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی هستیم که در همین راستا باید دانشگاه ها با شرایط پیش رو منطبق شوند.

وی به راهکارهای کسب درآمد دانشگاه ها و عبور از چالش کاهش جمعیت دانشجویی اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها می توانند از طریق ارتباط با صنعت و ارتباط با موسسات تحقیقاتی علاوه بر کسب درآمد و اشتغال نیروهای موجود در شکوفایی صنعت نیز کمک شایانی کنند.

نیکواقبال با بیان اینکه دانشگاه تنها مسئول آموزش نیست، گفت: دانشگاه ها باید از ظرفیت ها و امکانات خود در راستای کارآفرینی و گسترش صنعت استفاده کنند و تحقیق وتوسعه را در برنامه های خود قرار دهند.

عضو عیات علمی دانشکده اقتصاد با بیان اینکه امروز در دنیا دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین در حال روی کارامدن هستند گفت: امروز دیگر آموزش صرف پاسخگو نیست دانشگاه ها باید به مراکز کارآفرینی تبدیل شوند و تحقیق و پژوهش را در دستور کار خود قرار دهند که از جمله این موارد ایجاد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و موسسات کارآفرینی است.

وی افزود: از دیگر راه کارهای ارتباط با صنعت دعوت از مسئولان صنایع در دانشگاه ها است تا نیازها و مشکلات صنایع را مطرح کنند و محققین و مسئولان دانشگاه در جهت رفع آن گام بردارند.

استاد دانشکده مطالعات جهان در پایان بر پررنگ تر کردن ارتباط صنایع با دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان و دانشمندان وقت خود را صرف تحقیقات غیرکاربردی می کنند که اگر همین وقت را صرف رفع کمبود صنایع و توسعه اقتصاد ایران کنند علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات کشور رفع می شود دانشگاه ها نیز می توانند به حیات خود ادامه دهند.

203

کد خبر: 821445

وب گردی

وب گردی