بررسی ابعاد رفتاری و روانی  فوت بنیتا در جامعه/از نظر روانشناسی می توان این قتل را غیر عمد تلقی کرد

یک رفتارشناس معتقد است:اگر بخواهیم پرونده فوت بنیتای 8 ماهه را از نظر روانشناسی بررسی کنیم می توان این قتل را غیر عمد تلقی کرد اما اگر از بعد جامعه شناسی به این موضوع بنگریم  افراد جامعه متهم را محکوم می کنند و معتقدند که وی مرتکب قتل عمد شده است.

محمدرضا ایمانی کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی و رفتارشناس در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به حادثه تلخی که برای بنیتای 8 ماهه رخ داد، گفت: متاسفانه ما طی چند سال اخیر اقدامی در خصوص مطالعه، بررسی و مدیریت رفتار اجتماعی انجام نداده ایم، عواقب این سهل انگاری نیز اتفاقاتی است که اخیرا در جامعه شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: در این زمینه من معتقدم یک بخش باید اتفاقات در جامعه را رصد کرده و رفتار مردم را مورد مطالعه، سنجش و ارزیابی قرار دهد تا رفتارهای افراد جامعه مورد پالایش و کنترل قرار گیرد همچنین ضمانتی وجود داشته باشد که هیجان زدگی، عصبانیت، رفتارهای غیرارادی و...در جامعه تداوم و رواج پیدا نکند.

این مردم شناس تصریح کرد: اگر بتوانیم هیجان زدگی، خشم، عصبانیت و ... را در جامعه کنترل کنیم، دیگر شاهد وقوع حوادث ناگواری در جامعه نخواهیم بود که از جمله حوادث ناشی از این رفتار می توان به فوت دردناک بنیتا اشاره کرد. متاسفانه ممکن است اتفاقاتی نظیر حادثه ای که برای بنیتا رخ داد، در نقاط مختلف کشورمان اتفاق بیافتد اما رسانه ای نشود، در این صورت مردم کمتر از وقوع چنین حوادثی باخبر می شوند.

وی اضافه کرد: برخی از حوادث مشابه ناشی از رفتار هیجانی و عدم کنترل رفتار است، برخی از افراد معتقدند مردم ایران از عصبانی ترین مردم دنیا محسوب می شوند، اگر با دقت به برخورد برخی افراد جامعه بنگریم در می یابیم این جمله ممکن است تا حدودی صحیح باشد البته نمی توان گفت این آمار به طور 100 درصد درست است.

ایمانی بیان کرد: به طور روزمره در جامعه خود شاهد عصبانیت، ناراحتی و پرخاشگری مردم هستیم و برخی افراد را می بینیم که با سایرین کوچکترین تفاهمی ندارند و در تعامل با افراد جامعه دچار مشکل هستند. به طور مثال فردی نیازمند استفاده از مواد مخدر است در چنین شرایطی از خانه خارج می شود یک خودرو را می دزدد و پس از آن به قدری هیجان زده است که نمی تواند رفتار خود را کنترل، هدایت و مدیریت کند و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

وی افزود: افراد معتاد در چنین شرایطی رفع نیاز خود را در اولویت قرار داده و توجه کمتری به اتفاقات و افراد اطراف خود دارند، مسلما یک معتاد در این شرایط نمی تواند به مسائل انسانی بهتر و درست تر فکر کند و عواقب کار خود را در آن لحظه در نظر بگیرد.حتی در برخی موارد نیز دیده شده افراد معتاد به شیشه با چاقو به فرزندان خودآسیب زده اند.

این کارشناس علوم رفتاری اظهار کرد: آیا بهتر نیست برای کاهش چنین حوادثی اقدامات پیشگیرانه ای در نظر گرفته شود؟ در این زمینه رسانه ها می توانند نقش پررنگی را ایفا کنند، همچنین در خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز می توان اقداماتی در راستای پیشگیری و آگاه سازی افراد انجام دهند.

وی تاکید کرد: تمامی حوادثی که اخیرا شاهد رخ دادن آن در جامعه هستیم بیانگر مسیری پرخطر و بحرانی است و اقدامات کافی برای جلوگیری رفتارهای ناگهانی در نظر گرفته نشده و به ناچار تبعات آن را پذیرفته ایم . متاسفانه در چنین شرایطی شاهد اتفاقاتی هستیم که برای ستایش ها،آتناها و بنیتاهای کشورمان رخ می دهد.

ایمانی درپاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در زمینه قتل عمد یا غیر عمد بودن بنیتا اظهار کرد: اگر بخواهیم از مسائل انسانی فاکتور بگیریم یک فرد خودرویی می دزدد تا نیاز خود را برطرف کند و به این فکر نمی کند که چه اتفاقی ممکن است برای کودک بیفتد، در چنین شرایطی می توان گفت حس مسئولیت طلبی در این شخص وجود ندارد .

وی افزود: اگر بخواهیم این موضوع را از نظر روانشناسی بررسی کنیم می توان این قتل را غیر عمد تلقی کرد اما اگر از بعد جامعه شناسی به این موضوع بنگریم می توان آن را قتل عمد در نظر گرفت چرا که تک تک افراد جامعه در قبال دیگران مسئولیت اجتماعی دارند .

این رفتار شناس بیان کرد: از طرفی پدر دخترک به دنبال اتومبیل می دود و می گوید حداقل بچه را بدهید و ماشین را ببرید! در چنین شرایطی حتی اگر متهمان هیجان زده بودند اما می توانستند اقدامات دیگر نیز انجام بدهند تا جان یک کودک بی گناه را به خطر نیندازند و به او آسیب نزنند. از نظر جامعه شناسی افراد جامعه این افراد را محکوم می کنند و معتقدند که وی مرتکب قتل عمد شده است.

کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی درباره ابعاد روانی و اجتماعی متهم گفت: ابعاد روانی-اجتماعی متهم به قدری گسترده است که حد و اندازه ندارد، در چنین شرایطی مردم تحت تاثیر یک جریان قرار می گیرند که در حال حاضر شاهد بازخورد آن را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستیم.

وی اضافه کرد: همه افراد این رفتار را محکوم می کنند اما جدا از واکنش احساسی می توان گفت ما مردم هیجان زده ای هستیم و تحت تاثیر هر کدام از این المان ها احساساتمان افزایش پیدا می کند و در مورد آن فکر و برنامه مشخصی در نظر نگرفته ایم. بسیاری از رفتارهای ما هیجانی و بازخورد آن نیز ناشی از هیجان به وجود آمده است.

ایمانی بیان کرد: اگر در این زمینه اندکی تفکر کنیم در می یابیم که خود ما نیز در صورتی که در موقعیت بدی قرار بگیریم چه واکنشی از خود نشان می دهیم؟ آیا می توانیم به خودمان قول بدهیم که پشت چراغ قرمز طولانی منتظر بمانیم و عصبانی نشویم؟ اگر خودرویی پشت سر ما بوق بزند با قفل فرمان به او حمله نکنیم؟ اگر همسرمان از ما یک انتقاد ملایم کند با عصبانیت و پرخاشگری به او پاسخ نمی دهیم؟ اگر فرزندمان گریه و ناله کند ما می توانیم او را مدیریت و کنترل کنیم؟اگر پاسخ این پرسش ها را به درستی بدهیم می توان گفت که ما از این اتفاقات تجربه کسب کرده و عبرت گرفته ایم یا خیر .ما بسیاری از رفتارهایمان از روی هیجان و احساسات است و عمدتا درباره آن ها اغراق کرده و کنترلی رو عواطف خود نداریم و یا از آگاهی لازم در خصوص این که چگونه رفتار کنیم نداریم.

این رفتارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا خصومت شخصی یا مشکلات روانی عاملی برای انجام چنین جنایاتی است گفت:به طور قطع یقین خصومت شخصی می تواند عامل به وجود آمدن چنین فاجعه ای شود زیرا در نیشابور به نمونه ای برخورده کرده بودم که منجر به قتل فرزند باجناق شده بود.

وی تاکید کرد: معمولا خصومت های شخصی انگیزه ای برای انتقام است و در چنین شرایطی شاهد وقوع اتفاقات ناگواری خواهیم بود. ای کاش افراد در چنین شرایطی به تبعات رفتار خود بیشتر فکر کنند ، زمانی که فردی مرتکب جنایت می شود پس از مدتی بالاخره دچار عذاب وجدان شده و خود را به قانون معرفی می کند .

وی در پایان گفت: معمولا برخورد جامعه با دزد و متهمی که منجر به قتل یک کودک شده، متفاوت است. در حال حاضر بیشترین فشار روانی که به مجرم وارد می شود نه بخاطر اتومبیل،بلکه در راستای قتل دخترک بی گناه است .

703

کد خبر: 821477

وب گردی

وب گردی