کلاس رایگان نویسندگی بازدهی ندارد

یک مدرس داستان نویسی با بیان اینکه برگزاری کلاس های رایگان نویسندگی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بازدهی ندارد، گفت: این کلاس ها تنها برای پر کردن برنامه های تابستانی واحدهای زیربط برگزار می شود.

ایسکانیوز- زهرا بخشی پور، فن نویسندگی یکی از هنرهایی است که علاوه بر استعداد نیاز به مطالعه و آگاهی از فنون نگارشی دارد. در گذشته بسیاری از نویسندگان این مراحل را به صورت خودآموخته و طی ممارست بدست می آوردند. در سالهای اخیر کلاس های زیادی در سطح کشور برای آموزش نویسندگی برگزار شده و برخی از نویسندگان معاصر، هنر نویسندگی را از این کلاس ها فرا گرفته اند.

با شروع فصل تابستان، بازار کلاس های متعدد آموزشی و سرگرم کننده داغ می شود. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران طبق هر سال کلاس های آموزشی بسیاری را برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده است. تابستان امسال از سوی اداره کل کتابخانه های سازمان شهرداری در راستای پویش کتابخوانی و ترویج مطالعه اقدام به برگزاری کلاس نویسندگی رایگان با اساتید نام آشنای ادبیات معاصر ایران کرده است. البته درپیگری خبرنگار ایسکانیوز از این سازمان، نام اساتید این دوره ها هنوز تعیین نشده و می توان حدس زد کلاس ها شاید توسط یک نویسنده یا منتقد ادبیات برگزار شود.

فراخوان کلاس آموزش نویسندگی قلم اولی ها در سراسر کتابخانه ها و سراهای محله تهران ارسال شده و تا 15 مرداد ماه مهلت ثبت نام برای نوقلمان در کارگاه داستان نویسی است.

به گفته لبافی مسئول برگزاری فراخوان قلم اولی ها، قرار است قبل از شروع دوره از متقاضیان به کلاس های آموزش داستان نویسی، یک آزمون استعدادسنجی گرفته شود تا از میزان علاقمندی آنان به این کارگاه آگاهی کسب شود تا طی یک دوره آموزشی رایگان به آنان آموزش داده شود.

مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی درباره برگزاری چنین کارگاه هایی به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: شهرداری یک اشتباه بزرگی را در مسیر آموزش داستان نویسی مرتکب شده است. بسیاری از مراکز داستان نویسی علاوه بر آموزش به هدف درآمدزایی تشکیل شده است و شهرداری با این کار به جای اشتغال زایی، اشتغال زدایی کرده است.

این مدرس داستان نویسی افزود: از سال های قبل که آموزش داستان نویسی را به عنوان یک هنرجو آغاز کردم کلاس های ویژه نقد و بررسی آثار به صورت رایگان در برخی موسسات برگزار می شد که صرفا به آموزش نویسندگی نمی پرداخت و تنها نکاتی درباره نویسندگی را آموزش می دادند.

رضایی با بیان اینکه در این کلاس ها آنچه جای سوال دارد اساتید برگزار کننده این دوره هاست، اظهار کرد: شاید در برگزاری این کلاس ها از نویسندگان برتر استفاده شود ولی باید گفت نویسنده برتر نمی تواند صرفا یک مدرس برتر یا منتقد برتر باشد. کار منتقد جدای از نوشتن است و حتی آموزش نویسندگی جدای از نوشتن است و الزاما یک نویسنده خوب به هیچ وجه نمی تواند مدرس و منتقد خوبی هم باشد.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه ها تنها برای پر کردن برنامه های سرگرم کننده تابستانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می شود البته اگر اجرای چنین برنامه هایی رویه ادامه داری در جهت شناسایی و حمایت از استعدادهای نویسندگی باشد، بسیار خوب است ولی اگر فقط توسط اساتید ناآشنا به فن نویسندگی که دغدغه ادبی ندارند و تنها برای پر کردن ساعات اداری در این کلاس ها حضور پیدا می کنند نمی تواندمفید باشد.

502

کد خبر: 821479

وب گردی

وب گردی