ارائه نقشه جدید سلول سرطانی توسط دانشمندان

دانشمندان نقشه‌ای از سلول سرطانی ارائه داده‌اند که رویکردهای تحقیقاتی در حوزه سرطان را متحول خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشمندان "موسسه براد" (Broad Institute) در آمریکا، 760 ژن که سلول‌های سرطانی برای بقا و تکثیر به آن‌ها نیاز دارند، را شناسایی کردند و سپس این اطلاعات را به نقشه‌ای تبدیل کردند که ژنهای مورد نیاز برای رشد سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد.

گرچه این نقشه هنوز کامل نیست، محققان امیدوارند این مطالعه به تیم‌های تحقیقاتی دیگر در بررسی سلول‌های سرطانی کمک کند.

ویلیام هان(William Hahn)، محقق برنامه سرطان موسسه براد و رهبر ارشد این تحقیق، گفت: ما به دلیل استفاده از توالی ژنوم سرطان، اطلاعات زیادی درباره سلول‌های سرطانی داریم اما مطالعه جدید بر روی کارکرد ژن‌ها تمرکز دارد.

وی ادامه داد: این مطالعه تا پیش از این انجام نشده بود چون ما فناوری لازم برای انجام آزمایشات در این مقیاس را در اختیار نداشتیم.

سلول‌های سرطانی برای رشدشان به چندین راه متکی‌اند و زمانی که یک راه ناموفق است، سلول سرطانی اغلب با بازسازی کردن چگونگی عملکرد ژن‌های دیگرش، روش دیگری برای رشد و تکامل پیدا می‌کند و محققان در تلاش برای درک چگونگی تکامل این توانایی سلول‌ها هستند.

با درک این نکته، آن‌ها می‌توانند راه‌های بهتری برای متوقف کردن فرآیند تکامل سلولهای سرطانی بیابند و نقشه جدید موسوم به "نقشه وابستگی سرطان" (Cancer Dependency Map)، راه‌های سازگاری سلول‌های سرطانی و همچنین وابستگی‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. این وابستگی‌ها عبارت‌اند از آنچه سلول برای رشد و تکثیر به آن نیاز دارند.

تیم علمی برای خلق این نقشه نخست، 10 درصد از گذرگاه‌های ژنتیکی را شناسایی کرد که سلول‌های چند نوع سرطان برای بقا به آن‌ها وابسته‌اند. این بدین معناست که می‌توان یک شیوه را برای هدف قرار دادن این گذرگاه‌ها علیه چند نوع سرطان به کار برد.

حدود 90 درصد تمامی سرطان‌ها، به حداقل یکی از 76 ژن برای رشد متکی هستند، بنابراین، بررسی این ژن‌ها به ارائه داروها و اهداف سرطانی مورد هدف خواهد انجامید.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Cell قابل مشاهده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 821541

وب گردی

وب گردی