ارسال مستندات فاجعه منا برای وزیر حج عربستان

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به ارسال گزارش و مستندات مربوط به چگونگی پدید آمدن فاجعه منا و مسجد‌الحرام برای وزیر حج عربستان گفت: تمامی مستندات برای طرح و تصمیم‌گیری در کمیته مربوطه ارسال شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛ حجت الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در دیدار کارگزاران حج با رهبرمعظم انقلاب ضمن ارائه گزارش عملکرد درباره فعالیتهای انجام گرفته اظهار کرد: پس از حوادث جانکاه و دردناک حج 94، که جمعی از حجاج کشورمان در دو حادثه مسجدالحرام و منا به شهادت رسیدند، ملت شهید پرور ایران اسلامی، داغدار و قلوبشان جریحه‌دار شد.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون، همواره در چند جبهه پیگیر امور مربوط به شهدای آن دو حادثه بزرگ بوده‌ایم، از یکسو با همکاری و همراهیِ بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمامی خانواده‌های محترم، تحت پوشش کامل بنیاد قرار گرفتند و از سوی دیگر نسبت به تهیه گزارش و مستندات مربوط به چگونگی پدید آمدن این دو حادثه، جمع‌آوری مدارک، تصاویر، فیلم‌ها و مصاحبه با شهود و چگونگی پیگیری حقوقی و بین‌المللی اقدام، و دلایل و مستندات خود را تدوین و برای وزیر حج کشور عربستان نیز ارسال کردیم تا در کمیته مربوطه مطرح و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: همچنین مبانی فقهیِ مشترک میان شیعه و سنی، مبنی بر لزوم پرداخت دیه و غرامت به بازماندگان محترم شهدا، همچون قاعدة قتیل الزحام، به‌صورت استدلالی تهیه و در اختیار کشور میزبان قرار گرفت.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های ذکر شده، برای پیگیری حقوقی، وکیلی از خود عربستان انتخاب شد تا به وکالت از سوی جمهوری اسلامی ایران در محاکم آن‌ کشور امور را پیگیری‌ کند و به فضل پروردگار در موسم حج 96 نیز تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد، البته متأسفانه تا این تاریخ هنوز گزارش نهایی منتشر نشده و دیه و غرامت نیز به بازماندگان پرداخت نشده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پس از حوادث حج سال 94، متأسفانه به جای پرداختن به موضوع اصلی و پدید آورندگان این حوادث، عده‌ای فرصت طلب در خارج کشور و جمعی نیز در داخل، اصل فریضه عبادی سیاسی حج را زیر سئوال برده و فضای سنگینی را علیه کسانی که سالهای متمادی، در انتظار انجام تکلیف الهی بودند به‌وجود آوردند و چیزی نمانده بود تا حج و حج‌گزاری را به عنوان یک عمل ضد ارزشی در جامعه معرفی کنند اما به فضل پروردگار و با عنایات حضرتعالی، و حمایت‌های مراجع عظام تقلید، شورایعالی امنیت ملی و هوشیاری مردم شریف ایران اسلامی، و با ثبت نام 86 هزار 500 نفر در کاروانها، این توطئه خنثی شد و هم اکنون نیز تعداد زیادی به‌صورت رزرو ثبت نام کرده و ملتمسانه خواستار اعزام به حرمین‌شریفین‌ هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به شعار حج امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائل و رخ‌دادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شعار حج امسال را«حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» انتخاب کردیم، تا با حفظ و حراست از عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی، حج سالجاری را برگزار و با اعلام همبستگی با امت اسلامی، به فضل پروردگارحجی مطلوب، همراه با موفقیت و سربلندی را برگزار کنیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر همچنین خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در سال 95 تمامی تلاش خود را برای اعزام حجاج به حرمین شریفین انجام دادند، اما به دلیل عدم تحقق شرایط جمهوری اسلامی ، متأسفانه حج سال 95 تعطیل و مردم عزیز کشورمان از رفتن به حج محروم شدند.

وی تاکید کرد: بنده مکرر اعلام کرده‌ام که جمهوری ‌اسلامی ‌ایران هرگز به دنبال تعطیلی حج نبوده و اگر آنان شرایط ما را می‌پذیرفتند حج سال گذشته نیز برگزار می‌شد اما در سال‌ جاری پس ‌از چند دور مذاکره‌ و گفت‌وگو و پذیرش خواسته‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران زمینه برای انجام حج فراهم شد و همکاران ما و دیگر ارگانها و نهادهای مرتبط، با هماهنگی و تلاش شبانه‌‌روزی و با کمی فرصت، زمینه را برای اعزام حجاج کشورمان فراهم کردند؛ هم‌اکنون نیز گروههای پیش رو درمکه و مدینه مستقر شده و اولین پرواز زائران نیز امروز به فضل پروردگار از بندرعباس انجام خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: در راستای افزایش سطح معلومات حجاج عزیز و ارتقاء سطح بهره‌وری در کاروانهای‌ حج، امسال ‌اهتمام‌ ویژه‌ای ‌نسبت‌ به ‌آموزش ‌حجاج ‌وکارگزاران ‌صورت ‌گرفته و ما از ماه مبارک ‌رمضان در 13 استان ‌جلسات‌ متمرکز آموزشی اسرار و معارف ‌حج را برگزار کردیم؛ برای بانوان حج‌گزار در 28 استان جلسات مستقل تشکیل شد.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر افزود: برای روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها، مدیران‌ کاروانها و مدیران ثابت هتل‌ها و زائران نخبه هر کاروان، هریک به‌صورت جداگانه جلسات آموزشی توجیهی برگزار شد و برای هر یک از زائران نیز متناسب با سطح معلومات و مذهب آنان پنج بسته‌ فرهنگی تعریف و در سطح کشور توزیع شد.

وی ادامه داد: آموزش امداد و نجات نیز از کارهای جدیدی بود که در سال جاری به عوامل تأثیرگذار در کاروانها داده شد؛ علاوه بر اینها تشکیل جلسات آموزشی متمرکز در بسیاری از مراکز استانها و شهرهای بزرگ برگزار شد که فقط در تهران و در استادیوم آزادی حدود یازده ‌هزار نفر شرکت داشتند؛ این امکان نیز برای حجاج عزیز فراهم شد تا از طریق اینترنت از آموزش‌های مجازی بهره‌ بگیرند و در منزل خود از اساتید زبده استفاده کنند.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: پس از حج 94 تاکنون با تلاش محققان و همکاران در پژوهشکده حج و زیارت چاپ تعداد 104 جلد کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با این حوزه، 20 شماره از فصلنامه‌های میقات حج، فرهنگ زیارت، بینش و میقات الحج، ترجمه 38 اثر به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی‌ استانبولی و اردو، آماده سازی جلدهای 6 و 7 دانشنامه حج و حرمین شریفین انجام و در اختیار علاقمندان قرار گرفت .

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: حمایت علمی و مالی از 22 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا با موضوعات مرتبط با حج‌ و زیارت و برگزاری 28 نشست علمی نیز از دیگر فعالیتهای پژوهشکده حج و زیارت بوده ‌است.

701

کد خبر: 821591

وب گردی

وب گردی