تعطیلی دانشکده‌های پرستاری کذب است

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مباحثی مبنی بر تعطیلی دانشکده‌های پرستاری در تابستان مطرح شده، در حالیکه چنین نیست و این مساله کذب است و افرادی که این ادعا را دارند باید مدرک و سندی ارائه دهند که نشان دهد وزارت بهداشت این قصد را داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید اکبری در خصوص تربیت پرستار در بیمارستان‌های دولتی اظهار کرد: کاری که وزارت بهداشت در خصوص نیروهای پرستاری انجام داده کاری معقول و منطقی بوده و با اخذ نظر افراد صاحب نظر در حوزه پرستاری در حال انجام است و برنامه و هدف ما ارتقاء آموزش پرستاری با استفاده از توانمندی‌های کشور است.

وی ادامه داد: افرادی که ایراد می‌گیرند و انتقاد می‌کنند اگر بخواهند منصفانه نقد کنند،باید یک بار آیین نامه‌ای را که برای اجرا ابلاغ شده است را بخوانند در این صورت دیگر خیلی از بحث‌ها را مطرح نخواهند کرد.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی افراد می گویند تابستان قرار بوده است دانشکده پرستاری تعطیل شود در حالیکه چنین نیست و این مساله کذب است و افرادی که این ادعا را دارند باید بگویند کدام مدرک و سند نشان می‌دهد که وزارت بهداشت این قصد را داشته است.

اکبری افزود: آنچه در آیین نامه ابلاغ کردیم این است که دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پرستاری می توانند با بیمارستان‌هایی که دارای توانمندی‌های لازم هستند قرار داد منعقد کنند و از آنجا به عنوان عرصه آموزش استفاده کنند و این کار جدیدی نیست و سال‌ها است در کشور برای بقیه رشته‌ها انجام می‌گیرد. به طور مثال و در رشته‌های پزشکی بسیاری از دانشگاه‌های ما بیمارستان کم داشتند و با بیمارستان سایر شهرها برای آموزش دانشجویان در بیمارستان قرار داد منعقد می‌کردند. همچنین در داروسازی خیلی از شهر های ما کارخانه ی دارو سازی ندارند و دانشجویان در شهر های دیگه وارد عرصه صنعت می شود و آموزش می بینند.

وی افزود: در خصوص آموزش پرستاری در بیمارستان ها نیز از وقتی آیین نامه را ابلاغ کردیم، به دانشجویان اطلاع دادیم می‌توانند از بیمارستانی که فکر می‌کنند در آموزش پرستاری می تواند کمک کند و به عنوان عرصه آموزشی شناخته شود استفاده کنند.

اکبری گفت: با استفاده از این عرصه طبیعتا ظرفیت بالا می‌رود و می‌توانیم دانشجوی پرستاری بیشتری تربیت کنیم ولی محوریت کماکان با دانشگاه و دانشکده‌های پرستاری است و اصولا امکان ندارد آموزش باشد و دانشگاه و دانشکده نباشد و قطعا غیر از این عمل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کماکان از طریق کنکور سراسری دانشجوی پرستاری گرفته می‌شود و غیر از این راهی نخواهد داشت گفت: در دفترچه هم اعلام کردیم یکی از محل‌ها و عرصه های آموزشی می تواند بیمارستان هایی باشد که طرف قرار داد دانشگاه هستند و طبیعتا آن بیمارستانی که طرف قرار داد باشد باید یک سری ضوابط، امکانات و نیروی انسانی را داشته باشند.

اکبری گفت: از سال قبل در حال تربیت هیات علمی بالینی پرستاری برای استقرار در بیمارستان ها هستیم و به همین منظور دانشجویان به بیمارستان ها می‌روند. مدرسانی که در بیمارستان حضور دارند نیز عضو هیات علمی ما هستند ولی محل استقرار آن‌ها در بیمارستان است و به عنوان پرستار بالینی شناخته می‌شوند تا دانشجویان را بهتر آموزش دهند.

وی همچنین در پایان با اشاره به اینکه نام هیچ بیمارستانی به عنوان محل تحصیل دانشجویان پرستاری در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نیامده است، خاطرنشان کرد: در دفترچه انتخاب رشته، نام هیچ بیمارستانی ذکر نشده بلکه در این دفترچه آمده است براساس تفاهم‌نامه‌هایی که بین دانشکده‌های پرستاری و بیمارستان‌های آموزشی منعقد شده دانشجویان می‌توانند در یکی از بیمارستان‌های تابع آن دانشگاه فعالیت کنند.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 821655

وب گردی

وب گردی